۱۱۲۰۷۹۵
۸۰ نظر
۵۰۱۳
۸۰ نظر
۵۰۱۳
پ

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

روزنامه همدلی در گزارشی تحلیلی نگاهی کرده است بر موقعیت «دوم خرداد» در ۱۱۵ سال انتخابات در ایران.

روزنامه همدلی در گزارشی تحلیلی نگاهی کرده است بر موقعیت «دوم خرداد» در ۱۱۵ سال انتخابات در ایران.

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی داستان جالبی دارد. به جز انتخابات اول - که در سال 58 و در حالی که هنوز نظام سیاسی جدید ثبات پیدا نکرده و خطوط سیاسی مشخص نشده بود، برگزار شد - بقیه انتخابات‌ها تا سال 76 از رقابتی که ذاتی هر انتخاباتی است خالی بود. برای درک موقعیت انتخابات دوم خرداد 76 در میان انتخابات‌های پیشین، کافی است نگاهی به خاطرات‌ هاشمی رفسنجانی بیندازیم؛ کسی که خودش در دو انتخابات بدون رقابت به ریاست جمهوری رسید.

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

او در انتخابات اول (سال ۶۸) ودو ماه پس از ارتحال امام(ره) تنها با حضور یک رقیب نه چندان جدی یعنی عباس شیبانی که شورای نگهبان برای رقابت با‌ هاشمی مقتدر آن روز تایید صلاحیت کرده بود،به ریاست جمهوری رسید. به همین خاطر و با اعتماد به محبوبیت در بین مردم و موقعیتش در نظام سیاسی بعد از امام برای انتخاب در دور دوم به فکر افتاد که باید آتش رقابت کمی تندتر شود و ریاست جمهوری‌اش در دور دوم حاصل یک پیروزی جدی‌تر باشد. از همین رو به فکر افتاد که در همکاری با دیگر مراجع سیاسی نظام و مسئولان دیگر مقدمات یک رقابت را فراهم کند.

نگاهی به خاطرات او از آن روزها زوایای ماجرا را روشن می‌کند.‌ هاشمی در خاطرات «یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۲» نوشت:«آقای محمد غرضی، وزیر پست و تلگراف و تلفن آمد و برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری مشورت کرد. گفتم ما دنبال این هستیم که کسی به عنوان رقیب انتخابات در صحنه باشد؛ اگر بتواند این نقش را داشته باشد، خوب است. جهات منفی هم تذکر دادم.»

دو روز بعد نیزدر خاطرات «سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۲» نوشت:«عصر شورای انقلاب فرهنگی جلسه داشت... با دکتر عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صحبت شد که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود تا صحنه بی‌رقیب نباشد. دیروقت به خانه رسیدم...آقای عبدالله نوری وزیر کشور هم تلفنی از خالی بودن صحنه از رقابت در انتخابات اظهار نگرانی کرد که گفتم، قرار شده فردا دکتر جاسبی اسم بنویسد.»

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

چهار روز بعد نیز در خاطرات «شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۲» از ورود احمد توکلی به رقابت‌های انتخاباتی به عنوان یک رقیب جدی نیز ابراز خرسندی کرده و نوشته است:«به دفترم مراجعه کردم. ظهر به دفتر رسیدم. آقای احمد توکلی آمد. در مورد علت نامزد شدنش توضیح داد و درباره شیوه تبلیغ مشورت کرد. به خاطر کمک به جدی‌تر شدن انتخابات و امکان رقابت انتخاب تشویقش کردم.»

انتخابات‌های پیش از این نیز به همین شکل از رقابت جدی واقعی خالی بود.در انتخابات سال 1364 که آیت‌الله خامنه ای برگزیده شد، نیز تنها دو رقیب یکی از حزب مؤتلفه اسلامی (عسگراولادی)، و دیگری یک نامزد مستقل به نام سید محمود کاشانی (فرزند آیت‌الله کاشانی) مورد تایید قرار گرفتند تا این انتخابات نیز بدون رقیب جدی برای نامزدی که پیروزی‌اش قابل پیش‌بینی بود، برگزار شود. چهار سال قبل نیز در رقابت با آیت‌الله خامنه‌ای، سه نفر دیگر یعنی سیدعلی‌اکبر پرورش، حسن غفوری‌فرد و سیدرضا زواره‌ای به صحنه انتخابات آمدند تا پیروز میدان با توجه به سابقه‌ای که در نزد رهبران انقلاب و محبوبیتی که بین مردم داشت،از قبل مشخص باشد.

دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب نیز جامعه از قبل پیش‌بینی می‌کرد که چه کسی پیروز رقابت خواهد بود. مخالفت‌های ابوالحسن بنی صدر با محمدعلی رجایی ساده زیست و مکتبی، از او چهره‌ای ساخت که هم برای مردم و هم برای مسئولان ودر راس آن‌ها امام خمینی شایستگی جانشینی رئیس جمهور بی‌کفایت را دارد. از همین رو در دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از استقرار برخی چهره‌های سیاسی دیگر در کنار محمدعلی رجایی قرار گرفتند و تا انتخابات ریاست جمهوری نظام نوپای اسلامی به خصوص پس از برکناری اولین ‌رئیس جمهور در منظر مردم و ناظران بین‌المللی به عنوان یک نماد بزرگ از دمکراسی تثبیت شود.

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

از همین رو سیداکبر پرورش نامزد مستقل، عباس شیبانی از سوی نهضت آزادی، حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان از سوی مؤتلفه در کنار محمدعلی رجایی به رقابت پرداختند. چهره‌هایی که در سال‌های بعد نیز به عنوان نامزدهایی نه چندان جدی برای گرم کردن تنور انتخابات از آن‌ها استفاده شد.

اما انتخابات دوم خرداد همه این ترتیبات را به هم زد.در حالی که علی‌اکبر ناطق نوری در همه سال‌های پیش از دوم خرداد، سایه به سایه ‌هاشمی از وزارت کشور به مجلس آمد و پس از او نیز هشت سال ‌رئیس مجلس بود، برخی را به این صرافت انداخت که در این مرحله نیز برجای او خواهد نشست. تحلیلی که ظاهرا هم بخشی از مردم و هم مسئولان را با خود همراه کرده بود. از همین‌رو برخی از مسئولان رده‌های میانی شروع به چیدن مهره‌های سیاسی واجرایی دولت ناطق نوری کردند.حتی برخی به کشورهای خارجی نیز این تحلیل را به عنوان واقعیتی مسلم مخابره کردند.

محمد جواد لاریجانی ‌رئیس مرکزپژوهش‌های مجلس واز نزدیکان ناطق نوری در گفت‌وگویی با نیک براون از مدیران وزارت خارجه بریتانیا به آنان اطمینان داد که ناطق نوری رئیس جمهوری بعدی است.اما سال ۷۶ آبستن حادثه‌ای بود با عنوان «دوم خرداد». انتخابات در میان هواداری‌های صداوسیما وکیهان و برخی نهادهای دولتی وحکومتی و برخی روحانیون سرشناس از ناطق نوری و البته تخریب شدید سیدمحمد خاتمی برگزار شد. محمد خاتمی از کنج انزوای کتابخانه ملی بیرون آمده بود تا پس از چند سال دوری از فضای سیاسی، محور کلید زدن سیاست‌ورزی دوباره جناح چپ با محوریت مجمع روحانیون مبارز شود، تشکلی که پس از ارتحال امام به حاشیه رانده شده وعملا دستش از قدرت کوتاه بود.

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

سیاسیون جناح چپ نیز انتخابات را فرصتی برای ارائه دوباره خود به جامعه می‌دیدند و نه پیروزی و کسب مقام ریاست جمهوری. آنها نیز به مانند همتایان‌شان در جناح راست جمهوری اسلامی در تحلیل‌های خود جایی برای «مردم» نگذاشته بودند. ظاهرا از نظر هر دو گروه مردم همان توده‌ای بودند که به اشاره مراجع سیاسی و تریبون‌های رسمی پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و همان نامی را بر تعرفه رای خود می‌نویسند که نهادهای رسمی می‌گویند و می‌خواهند. چند روز مانده به برگزاری انتخابات اما مردم تصمیم گرفته بودند که همه تحلیل‌ها را تغییر دهند و نتایج نظرسنجی‌های دستوری را به تمسخر بگیرند. صبح روز سوم خرداد در میان مارش‌هایی که برای بزرگداشت روز آزادی خرمشهر از رسانه ملی پخش می‌شد، اعداد و ارقامی منتشر می‌شد که بعدها آمارکمی و کیفی یک «حماسه» شدند.

اختلاف آمار رای‌های نفر اول ودوم که به 7 میلیون رسید،علی اکبر ناطق نوری ترجیح داد که وعده‌های نزدیکانش مبنی بر کسب آرای باقی مانده را نشنود و پیام تبریک را به سیدمحمد خاتمی منتخب 20 میلیونی مردم ایران منتشر کند. افکار عمومی داخلی وخارجی از نتیجه این انتخابات شوکه شده بودند. نظرسنجی‌ها و تحلیل‌گران کس دیگری را پیروز احتمالی میدان اعلام می‌کردند، جناح پیروز انگاشته شده، خودش را آماده تقسیم غنایم دولت بعدی کرده بود و جناح مغلوب شمرده شده، نیز در فکر عرض اندامی برای دوره‌های بعد بود، اما مردم یکی یکی، بیشتر از 20 میلیون باز بلند شدند و راه صندوق‌های رای را در پیش گرفتند ون ام خاتمی را نوشتند و در صندوق رای انداختند.

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

دوم خرداد شاید از این منظر روز پایه‌گذاری و تثبیت «رقابت» انتخاباتی در یک قرن پیش از خود بود.از مشروطه تا آن زمان به گواهی آمارها هیچ‌گاه ‌رئیس اجرایی کشور در رقابتی که از پیش نتیجه‌اش معلوم نباشد، انتخاب نشده بود. دوم خرداد انتخابات در ایران را چند سطح بالاتر برده بود تا با موازینی که از دموکراسی سراغ داریم خود را نزدیک‌تر کند. از آن زمان تا کنون هیچ انتخاباتی در میان خاطرجمعی یک جناح برگزار نشد، حتی جناحی که دولت را در اختیار دارد و می‌خواهد برای بار دوم هم انتخاب شود. هم حوادث سال ۸۸ و هم گرمای انتخابات سال ۹۶ که به ترتیب احمدی‌نژاد و روحانی به عنوان روسای جمهوری خود نیز رقیب دیگران بودند، با آرامش خیال از انتخابات دوم پیروز بیرون نیامدند. در سال ۷۶ دو موضوع مهم خود را به انتخابات ایران تحمیل کردند؛ یکی رقابت ودیگری قدرت مردم. همان که هنوز ادامه دارد. چه مردم در انتخاباتی حاضر شوند و چه غایب؛ قدرت‌شان در لایه‌لایه آن انتخابات دیده می‌شود.

۲خرداد؛ کسی از روز غُصه، خبر اصلا نمی‌داد

چنان که مهم‌ترین ویژگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در دوم اسفند 98 «غیبت» 57 درصدی «مردم» است. همان که سبب شده تا بسیاری از تحلیل‌گران فضای سیاسی ایران ضعف‌های مجلس برآمده از آن انتخابات را، نتیجه همین غیبت بیشتر از حضور بدانند.اگر از انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی در سال 1285 تاکنون ایران 115 سال است که دارای انتخابات هستند، بدون تردید روز دوم خرداد76 جایگاه ویژه‌ای در این تاریخ دارد، فارغ از مقدمات و پیامدهای آن.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میشه بفرمایید اقای ری شهری کجای داستان گم شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • AAAAAAS

        خاتمی کسی بود که روحانی را به مردم معرفی کرد
        پس خاتمی باید محاکمه شود نه روحانی

      • بدون نام

        رقابت اصلی (مثلاً) بین ناطق و خاتمی بود
        زواره و ریشهری هم فقط اومده بودند که تنور را گرمتر کنند

      • ذهن زیبا

        ۰۸:۵۲ چه تحلیل عمیقی وااااای چقود آدم باهوش زیاد شده، شینیم بینیم باووو

      • بدون نام

        تصمیم نگیری برات تصمیم میگیرن

      • بدون نام

        جناب ذهن زیبا 8/52دقیق گفته است

    • بدون نام

      پس نتیجه میگیریم ؛ رای بی رای
      اکثریت مردم یکبار هم میخواهند این روش را مورد آزمایش قرار دهند
      #رای_بی_رای

      پاسخ ها

      • الناز

        به خدا خودتون اولی رای میدین

      • بدون نام

        ما رای میدیم به شما هم مربوط نیست. همه رای میدهیم به اصلح

      • Reza Poor

        احتمالا شما تو همه انتخابات گذشته هم امتحان کردی رای ندادن رو و اتفاق خاصی نیفتاده، جز این که با رای ندادن امثال مثل شما ،کسانی به مسئولیت رسیدند که اصلا شایستگی آن را نداشتند و دروغ گویان پر مدعا بر سر کار آمدند

      • بدون نام

        رای با رای
        خلاص

      • بدون نام

        این خودش میخواد کشور رو بالا بکشه میگه رای بی رای ... میره صندوق به جناح افراطی رای میده ...

    • نامnaser

      بهترین دوران ایران بعدازخودکشی دسته جمعی زمان خاتمی بود،درودبرخاتمی

    • علی

      میشه بفرمایید چراصداوسیمای میلی سید محمد خاتمی راممنوع تصویر یامصاحبه کرده گناه ایشان چیست بلاخره نفهمیدیم چرا

      پاسخ ها

      • Reza Poor

        وقتی 12 ساله متوجه نشدی ، احتمالا دیگه هم متوجه نمیشی

      • بدون نام

        محبوبيت ! اونقدر كه اكه الان بياد با راي بالا انتخاب ميشه

      • بدون نام

        خودتون جواب خودتون رو رو دادید: صدا و سیمای میلی

    • مستاجر

      استقلال
      آزادی
      فقط یک شعار است و بس
      طعم واقعی شو کسی نچشیده

    • بدون نام

      #من رأی میدهم

    • بدون نام

      روز نکبت

    • میم ز

      روزی که که من بدنیا اومدم هم خانوادم شاد بودن بخاطر پیروزی آقای خاتمی.افسوس از وضع کنونی الان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تب تند عرق سرد میاره
        ملت پرمدعا و همیشه فریبخور ایران

    • بدون نام

      بهترین دوران ایران بعد از انقلاب، متعلق به هشت سال خاتمی بود
      تورم پایین باوجود نفت ارزان و رفاه نسبی اقتصادی مردم؛ هیچ وقت تکرار نشد

      پاسخ ها

      • ..............خودمم..............

        افسوس

      • بدون نام

        و اعتباري كه ايران و ايراني داشت تو دنيا به دست مياورد.
        خاتمي از خيلي جهات قابل تاييد نبود ولي از خيلي جهات هم اصلا قابل مقايسه با مديريت هاي بعدي خودش نبود ...

    • س.ج.م

      این همه نوشتند که تپورا به حق رای دادن اگاه کنند باز هم میگویی رای بی رای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رای بی رای

      • ............

        رای بی رای

      • بدون نام

        شما كه 40 ساله نفهميدي "حق زندگي كردن"‌رو ازت گرفتن همون بهتر كه به حق راي دادنت دل خوش كني و ...

      • بدون نام

        روزبیچارگی ملت

    • بدون نام

      ب هیچکس رای نمیدهیم

    • چارمحالی

      خاتم باز بیاید بازهم رای بهش میدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

      • بدون نام

        رای دادن دراین روزگار ضربه هولناک بر پایه های اصالت باستانی چند هزار ساله ایران است.

      • ..............خودمم..............

        خاتمی عشقه

      • بدون نام

        کلا هر کس بیاد رای بی رای

    • کامبیز

      دلتون خوشه ها

    • بدون نام

      خاتمی بیاد صبح ساعت ۵ میرم رای چون واقعا ایران رو سربلند کرد نه مثل روحانی که ....

      پاسخ ها

      • ..............خودمم..............

        خاتمی بی نظیر هست

    • سعید

      خاتمی بهترین بود و بهترین خواهد ماند . خاتمی در ۸ سال ریاست جمهوری اش به ایران اعتبار داد . او شد دبیر گفتگوی تمدنها . او آنقدر صلح طلب و معتبر شد که ماجرا جو ترین رییس جمهور آمریکا را مستاصل کرد و نتوانست علیه ایران کاری کنه . اقتصاد ایران در سال ۸۲ وارد WTO گشت که آن هم در سال ۸۵ به اعتبار رییس جمهور بهدی ازش سلب و عدم عضویت شد تا الان . پس به همین خاطر توبهترین بودی .

    • سعید

      خاتمی یک بار برای همیشه . دیگر تکرار نخواهی شد .

    • بدون نام

      سرکار بودیم

    • بدون نام

      به کوری چشم منافقان رای می دهیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ب کوری چشم تو رای نمیدهیم

      • ایرانی

        دشمن واقعی ملت امثال شماها هستند فقط ب منافع خودتان فکرمیکنید

      • بدون نام

        منافق تر از مسئولین امروز ایران درتاریخ ثبت نشده

      • بدون نام

        امثال شما فقط به فکر خودتون هستید .

    • بدون نام

      تنها کسی است که اگر بیاد من قسم خودم را می شکنم که رای نمیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاتمی بااوردن حسن روحانی مردم رابیچاره کردچراجوابگونیست مردم دیگر بشما اصلاح طلبان اصلا اعتماد نخواهند کرد شما تاریخدمصرفتان گذشته

    • بدون نام

      فقط احمدی نژاد سلطان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلطان دلقک بازی

      • T.N.T

        نه...تو خوبی

    • Amin

      خاتمی تکرار نشدنی است.

    • naser

      محبوب قلبها

    • بدون نام

      تنها دولتي كه 500 هزار ميليارد تومان از جيب 50 ميليون ايراني در بورس دزديد همين دولت روحاني بود ....!!!!!!!!!!!!!هنوزم دنباله بقيه اش است ...!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که باهوشترین ملت دنیا هستید
        عملکرد اینها را هم سالیان سال دیده بودید
        چطور با ریسمون حسن رفتید ته چاه؟

      • بدون نام

        كاربر 11:27 گلي به گوشه جمالت.
        ملت بعد 40 سال اينطوري سرشون كلاه رفته تازه طلبكار هم هستن.
        طمع را نبايد كه چندان كني / كه صاحب طمع را پشيمان كني
        حالا كه از هول پول بادآورده افتاديد تو ديگ دولت صداتون دراومده؟

    • بدون نام

      در طي كل 8 سال دولت خاتمي تورم 40% بود
      ماشاالله الان هر ماه 40% تورم داريم

    • بدون نام

      آقای خاتمی محبوب دلهاست، شما جوانان که شناختی از آقای خاتمی ندارید لطفا به تاریخ مراجعه کنید یا از بزرگاتان بپرسید کی بود

      پاسخ ها

      • ..............خودمم..............

        من جوانم و اولین رای خودم رو به خاتمی دادم و تا آخر عمر بهش افتخار می کنم

    • مکانیک

      سید محمد خاتمی عشق به تمام خوبیها

    • مرشد

      رای نمی دهیم

      پاسخ ها

      • داوداکبرپور

        سلام خیلی قشنگترین است عالی باجيب خالی پوزدادان

    • بدون نام

      آن موقع اینطور بود ولی حالا پانصد نود دو نفر ثبت نام کردند رقابت از این بیشتر بفرماید این گو این هم میدون حتمنآ باید کاندید مورد نظر جنابعالی باشه ازاین تعداد حنمآ بالای بیست نفر تآبید می شوند منظور چیز دیگری است

    • بدون نام

      رای بی رای

    • علی ..

      #رای-بی-رای

    • بدون نام

      الان فقط رای ندادن میتونه همع چیو درست کنه

    • بدون نام

      تنها دوران طلایی مردم ایران زمین از هر لحاظ ، که تو کل دنیا عزت و احترام و آبرویی داشتیم.
      الان هرجا بریم میگن تروریستا اومدن.

    • _sam_

      #رای_بی_رای

    • برنده

      فقط در دوران اقای خاتمی زندگی کردیم و بس کلا هشت سال.. خدا این مرد مومن و خداترس رو در بالاترین جایگاه بهشت جای بده فرزندی صالح و خداجو از تبار سید خاتمی بزرگ

    • بی نام

      درود بر تنها رئیس جمهور دوست داشتنی
      واقعا تنها دوران طلایی بعد از انقلاب که هم وجه خارجی مون عالی بود و هم اوضاع کشور
      خداوند حفظشون کنه

    • بدون نام

      همه شون سروته یه کرباسن
      رای بی رای

    • بدون نام

      اصلحی وجودنداردکه توبخواهی رای بدی هنوزجیبهاشون پرنشده دوست من مردم ازفقروگشنگی درحاا خودکشی هستندامارنشان میدهد

    • مهدی

      خاتمی خدمت شمافراموش نشدنی است،ایران مدیون مدیریت خوب شماست.درودبرتو

    • مهدی

      درودبرخاتمی،یدونه ای

    • صادق

      درود بر محمد خاتمی.ولی دیگه رای نمیدم

    • بدون نام

      خاتمی ۲۵ سال ایرانو عقب انداخت با وعده اصلاحات

    • بدون نام

      هرکس با خاتمی مخالف است به ملت اهمیت نمی دهد.اگر خاتمی را بگذارند بیاید بیش از 30 میلیون رای خواهد اورد.

    • بدون نام

      مردم به کسی رای خواهند داد که به فکر اکثریت باشد.اقلیتها تا اخرالزمان دلسوز ملت نخواهند شد. مدام دنبال خودی ونخودی ودشمن وجنگ ومقاومت.اسایش مردم کلا به ذهن انان نمیرسد.

    • مهرام

      رای بی رای. اصلاحاتی اصولگرایی تامام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج