۱۱۲۲۶۴۹
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

رپورتاژ آگهی

مواردی که سالمندان باید در مورد استخوان بدانند

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری استخوانی است و در اثر ضعیف و شکننده شدن استخو‌ان‌ها ایجاد می‌شود. پوکی استخوان که به عنوان «بیماری خاموش» شناخته می‌شود، ممکن است تا زمانی که یک فرد سالخورده برای بررسی‌های روتین پزشکی مراجعه نکند، قابل شناسایی نباشد.

با افزایش سن، بدن ما تغییرات زیادی را تجربه می‌کند، اما در صورت کنترل کردن این تغییرات می‌توانیم زندگی توام با آرامش و سالمی را تجربه کنیم. ممکن است به دلیل درد مزمن کمر، درد مفاصل یا ضعف عضلات، در زمان فعالیت‌های روزمره سرعت کمتری داشته باشیم. مواردی که سالمندان باید در مورد استخوان بدانند خیلی مهم است. افراد سالمند ممکن است در اثر بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان، کمتر تحرک داشته باشند. بیماری‌های استخوان در افراد مسن ممکن است خیلی دردناک باشد و حتی می‌تواند زندگی آن‌ها را تهدید کند. افراد سالمند و کسانی که در حال مراقبت از آن‌ها هستند، باید در مورد بیماری‌های استخوانی اطلاعات داشته باشند تا در صورت مشاهده علائم هر کدام از این بیماری‌ها، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

مواردی که سالمندان باید در مورد استخوان بدانند

تشخیص به موقع بیماری و استفاده از دارو یا تغییر در سبک زندگی می‌تواند کیفیت سلامتی فرد سالمند را ارتقا بدهد.

بیماری‌های شایع استخوانی

با افزایش سن، تراکم استخوان ما کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند منجر به شکستگی، سرطان استخوان یا سایر بیماری‌های استخوانی شود.

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری استخوانی است و در اثر ضعیف و شکننده شدن استخو‌ان‌ها ایجاد می‌شود. پوکی استخوان که به عنوان «بیماری خاموش» شناخته می‌شود، ممکن است تا زمانی که یک فرد سالخورده برای بررسی‌های روتین پزشکی مراجعه نکند، قابل شناسایی نباشد. با مصرف منظم کلسیم و ویتامین دی ممکن است بتوانید از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنید.

این بیماری در مراحل اولیه خود نشانه خاصی ندارد. اما گاهی باعث احساس درد‌هایی مبهم در نواحی مختلف بدن می‌شود. زمانی که بافت استخوان‌ها در اثر ابتلا به پوکی استخوان ضعیف می‌شوند، به تدریج علائم و نشانه‌های زیر آشکار خواهد شد:

  • کمر درد ناشی از شکستگی یا آسیب مهره‌ها
  • کوتاه شدن قد و یا خمیده شده با گذشت زمان
  • شکسته شدن غیرطبیعی و آسان استخوان‌ها با کمترین فشار، مخصوصا در ناحیه لگن یا مچ دست‌ها
  • ناتوانی یا اختلال در گرفتن اجسام
  • شکنندگی ناخن‌ها
  • ناتوانی در فعالیت‌های بدنی روزانه

در صورت مشاهده این علائم، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

مواردی که سالمندان باید در مورد استخوان بدانند

بیماری پاژه دومین بیماری شایع استخوانی افراد مسن است که بر تشکیل استخو‌ان‌ها در بدن تأثیر می‌گذارد. مشکل اصلی بیماران در بیماری پاژه افزایش فعالیت استخوان‌شکنی استخوان است.

بیشتر بدانید: چه زمانی نوار مغز باید گرفته شود؟

در این حالت، سلول‌های استخوان‌شکن (استئوکلاست‌ها) بیشتر، بزرگتر و فعال‌تر هستند. استخوان جدید با کیفیت پایین ساخته می‌شود. این استخو‌آن‌های جدید ممکن است نرم یا تغییر شکل یافته باشند که منجر به درد و شکستگی می‌شود. در حالی که برای برخی از بیماران مبتلا به پاژه، جراحی توصیه می‌شود، برخی دیگر می‌توانند بیماری خود را با دارو‌های ضد التهاب کنترل کنند.

آرتریت روماتوئید و آرتروز دو بیماری شایع دیگر هستند که در افراد مسن ایجاد می‌شوند. آرتروز هنگامی رخ می‌دهد که غضروف‌های انتهای استخو‌آن‌ها فرسوده شده و حرکت استخو‌ان‌ها را محدود می‌کند. آرتریت روماتوئید در اثر التهاب مفاصل ایجاد می‌شود و شبیه آرتروز است، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد. محققان تخمین می‌زنند که اکثر سالمندان بالای ۷۵ سال حداقل در یک مفصل دچار آرتروز هستند بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری استخوان بسیار مهم است.

بیشتر بدانید: علت تنگی نفس و روش‌های درمان آن

آرتروز دارای نشانه‌ها و علائم زیر است:

زانو‌ها معمولا اولین جایی هستند که علائم آرتروز را نشان می‌دهند. این علائم در زمان نشستن و بلند شدن یا بالا رفتن از پله‌ها قابل تشخیص است. در شرایط پیشرفته هم همیشه درد وجود دارد.

در آرتروز، مفاصل صدا می‌دهند و این صدا با صدای معمول مفاصل سایر افراد، متفاوت است. صدای تلق تلوق، همراه با درد در مفاصل می‌تواند نشانه آرتروز باشد.

یکی دیگر از علائم آرتروز، تورم مفصل است که به طور ثانویه باعث بزرگ شدن استخوان می‌شود.

افراد مسنی که در معرض ابتلا به بیماری استخوان هستند، اگر این مسئله ژنتیکی باشد، باید در جهت حفظ سلامت استخوان‌های خود بسیار کوشا باشند. همراه با ویتامین دی و مکمل‌های کلسیم، یک برنامه منظم ورزشی به سالمندان در حفظ سلامت استخو‌ان‌ها کمک می‌کند.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بیماری‌های استخوانی باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت مشوِرَپ نیز می‌توانید در هر زمان و با صرف کمترین هزینه، با بهترین متخصصان ارتوپدی، آرتریت‌روماتولوژیست‌ها و... مشاوره آنلاین داشته باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج