۱۱۲۶۵۸۴
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

برنده نهایی مناظره آخر کیست؟

فعالان سیاسی و رسانه ای در کلاب هاوس به این سوال پاسخ دادند که برنده نهایی مناظره آخر کیست؟

خبرآنلاین: فعالان سیاسی و رسانه ای در کلاب هاوس به این سوال پاسخ دادند که برنده نهایی مناظره آخر کیست؟

آخرین دور از مناظرات انتخاباتی فردا شنبه ساعت ۱۷ برگزار می شود.

بخش هایی از این نشست مجازی را بخوانید؛

*فرخ نگهدار، فعال سیاسی

الان داشتم به کمپین تحریم انتخابات در تلویزیون های خارج از کشور گوش می دادم که تاکنون سابقه نداشت. نوعی رفتار با علاقمندان به انتخابات و صندوق رای شده که انگار صدای کسانی که بر آتش تحریم انتخابات می دمند بلندتر از صدای دلسوزان کشور است.

اعضای شورای نگهبان و پشتیبانان آنها مسئول این وضعیت هستند که ما را محروم از صندوق رای می کنند تا صداهای دیگران شنیده شود. دیروز رضا پهلوی با مایک روبیو یک سناتور بسیار تندرو آمریکایی که تکرار ترامپ و از مخالفان سرسخت ایران است ملاقات داشته و درباره ایران گفتگو کرده و امروز در کنفرانس تحریم انتخابات مشغول صحبت است.

برنده نهایی مناظره آخر کیست؟

ولی من بسیار امیدوارم این نوع همبستگی که بین طرفداران احیای کرامت صندوق رای در ایران شکل گرفته و مظهر آن هم شبها و روزهای کلاب هاوس است پیش از آنکه دیر شود صدایش را همه شهروندان ایران بشنوند و تدبیری بیاندیشند تا ما بازگردیم به عهد نخستین انقلاب یعنی جمهوریت و عهد انقلاب مشروطیت یعنی انتخابات. این دو دستاورد بزرگ تاریخ معاصر ایران است. انتخابات در ۱۱۵ سال پیش و جمهوریت در ۴۳ سال پیش.

اگر سطح مشارکت کم باشد انتخابات اساسا برنده ندارد و نمی توانم وجدانم را آسوده کنم از سر آرزومندی کسی را برنده بدانم. اراده ای که می خواهد انتخابات و جمهوریت را از سیمای سیاست در ایران پاک کند فعلا دست بالا را دارند.

سوال: لحن شما اخیرا خیلی امیدوارانه و خوشبینانه به آینده دارد.

پاسخ فرخ نگهدار: یک کمپ پشتیبانان آقای رئیسی هستند. کمپ دوم کسانی هستند که در تمام طول تاریخ ۴۳ ساله در این نظام سهم داشتند. به اضافه محمود احمدی نژاد و تاجزاده و اصلاح طلبان. حلقه مرکزی قدرت که پروژه تصمیمات شورای نگهبان را رقم زده است، آقای قالیباف است، آقای رییسی و کسانی که پشت پرده هستند و روی صحنه نمی آیند ولی از مشهد برخاسته اند. اصفهان بعد از جنگ ایران و عراق با حذف آقای منتظری به حاشیه رانده شد. آذربایجان با حذف آقایان موسوی تبریزی و میرحسین موسوی و موسوی اردبیلی به حاشیه رانده شدند. محور کرمان و رفسنجان و یزد حذف شدند و در قدرت نیستند و همه هم نگران و ناراضی اند.

شما می پرسید چرا امید دارید؟ یک توازن قدرتی در جمهوری اسلامی شکل می گیرد که تمام مولفه های سیاسی که اعتبار محلی داشتند یا در تهران بودند و اصلاح طلبان را تشکیل می دادند، همه ضمن اینکه ایستادند و در حاشیه جمهوری اسلامی هستند ولی در حساسترین تصمیمات کشور شرکت ندارند. بنابراین توازن قدرت میان مدافعان روند موجود و ناراضیان روند، اگر به جامعه برگردیم، تناسب قدرت به نفع ناراضیان است. ولی آنها هماهنگ نیستند ولی کلاب هاوس می تواند این هماهنگی را به وجود بیاورد.

کسانی هم که به جمهوری اسلامی در بیرون کشور نه می گویند دو پایه دارند. اول سازمان مجاهدین (منافقین) خلق که پیر شدند و به آخر خط رسیدند. کمپین کوبنده ای هم هواداران رضا پهلوی برای بیرون راندن مجاهدین دارند که به شدت موفق هستند. رضا پهلوی خودش می گوید شاهزاده نیستم و دارد حمایت آمریکا را به دست می آورد. پروژه او اساسا شدنی نیست. او نهایتا وجه المصالحه آمریکا با جمهوری اسلامی می شود.

قدرتهای بزرگ پس از تجربه کشورهای خاورمیانه متوجه شدند این نیروی بدون پشتوانه بین المللی تغییری نمی تواند بدهد و خارجی ها هم اراده ای برای تغییر ندارند. برای همین سران ریاست جمهوری آینده هم قدرت پیدا کرده اند هر قدر می خواهند جلو بیایند. دلیل خوشبینی من این است که توازن قدرت در جامعه در مخالفت با این وضعیت به وجود آمده و دوم هم اعتماد دارم قدرتهای بزرگ نه می خواهند و نه می توانند تغییرات براندازانه در ایران ایجاد کنند.

این ارزیابی به من امید می دهد در صورت ایستادن و مبارزه، ترس از این که همه چیز بر هم می ریزد، وجود ندارد. بنابراین باید جلو برویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج