adexo3
۱۱۳۶۱۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مذاکره ایران و کویت برای توسعه میدان آرش

مذاکره در زمینه نحوه توافق برای توسعه مشترک و صیانتی میدان آرش در جریان دیدار اخیر هیات های ایران و کویت، در دستور کار دو طرف قرار گرفت.

خبرگزاری ایرنا: استراتژی ایران مبنی بر حل و فصل امور با شیوه مسالمت آمیز و با دیدگاه توسعه مشترک (UNITIZATION) در این دیدار بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.

برپایه این گزارش، میدان مشترک آرش که از نظر حدود، از دیرباز مورد مناقشه ایران و کویت بوده است، مشتمل بر دو مخزن نفتی و گازی است که در بخش ایرانی، بتازگی لرزه نگاری سه بعدی و حفاری یک حلقه چاه آن انجام شد و در بخش کویتی این میدان نیز دو حلقه چاه در نزدیکی مرزهای مشترک حفاری شده است.

مذاکره های اخیر هیات های ایران و کویت در حالی انجام شده که پیشتر نیز شرکت ملی نفت ایران بر استراتژی مشارکت به جای رقابت در توسعه این میدان مشترک تاکید کرده بود.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر درباره روند توسعه میدان آرش گفته بود: باوجود آمادگی کامل شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه میدان آرش به دلیل وجود برخی اختلاف نظرهای مرزی با کشورهای عربستان و کویت با شتاب کمتری در حال انجام است.

ˈˈعلی صالح العمیرˈ وزیر نفت نیز با بیان آنکه امیر کویت برای انجام گفت و گوهای دوجانبه و گسترش همکاری های متقابل به ایران سفرکرده، گفت: ایران دارای مقادیر معتنابهی گاز است و کویت به گاز ایران از طریق همکاری میان دو کشور نیازمند است.

این کشور نفتخیز تولید کننده عضو اوپک، برای تامین نیازهای فزاینده خود، در ماه گذشته میلادی (مه)، قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای خرید گاز از شرکت های ˈبی پیˈ و ˈرویال داچ شلˈ منعقد کرد.

کویت همچنین در آوریل قراردادی برای وارد کردن گاز طبیعی مایع شده ˈال.ان.جیˈ از قطر برای تامین نیازهای خود تا پایان سال ۲۰۱۴ به امضاء رساند.

ایران نیز در ماه مارس یک توافقنامه اولیه برای صدور گاز به عمان بست.

تقاضا برای گاز در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علت افزایش جمعیت و شکوفایی صنعتی این کشورها، در حال افزایش است.

گفتنی است، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، یازدهم خرداد پس از ۱۷ سال در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه «سعدآباد» مورد استقبال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، قرار گرفت.

سفر امیر کویت به ایران نقطه عطفی در روابط دوجانبه است و هم فصل تازه ای از مناسبات را میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می گشاید تا با همکاری یکدیگر، بسیاری از چالش های منطقه را حل و فصل کنند. سفر دو روزه امیر کویت به تهران، به دعوت رسمی روحانی انجام گرفت.

در این سفر وزیران امورخارجه، نفت، دارایی و تجارت و صنعت کویت، امیر کویت را در این سفر همراهی کردند.

امیر کویت پس از دیدار با مقام های بلندپایه کشورمان، ۶ سند همکاری درباره حمل و نقل هوایی، همکاری های گمرکی، ورزشی، گردشگری، زیستی محیطی و امنیتی میان مسوولان ۲ کشور به امضا رسید.

میدان گازی الدوره که در ایران با نام میدان گازی آرش شناخته می شود، در آبهای خلیج فارس قرار گرفته و میان ایران، عربستان و کویت مشترک است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج