اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۳۷۶۸۹
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

اعتراض یک کارگردان به اقدام شبکه ماهواره‌ای

اقدام یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در استفاده بی اجازه از مستند «آبی به رنگ آسمان» واکنش کارگردان این مستند را به همراه داشته است.

فوتبالی: اقدام یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در استفاده بی اجازه از مستند «آبی به رنگ آسمان» واکنش کارگردان این مستند را به همراه داشته است.

با توجه به اینکه قانون کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود، برخی رسانه‌ها و حتی برنامه های شبکه های مختلف تلویزیونی بدون هیچ دغدغه‌ای، از محتوای همکارانشان و به خصوص رسانه‌های مستقل استفاده می‌کنند و برای مثال هنگام پخش ویدیوهای رسانه‌های مستقل و اینترنتی، لوگوی این رسانه‌ها را محو می‌کنند. در واقع این اتفاق البته مختص ایران نیست و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان هم این کار را انجام می‌دهند و برای مثال بارها و بارها پیش آمده که این شبکه‌ها از محتوای پایگاه خبری فوتبالی استفاده کرده‌اند ولی لوگوی فوتبالی را محو کرده‌اند.

اعتراض یک کارگردان به اقدام شبکه ماهواره‌ای

یکی از این شبکه‌ها که برنامه کارشناسی فوتبال هم دارد و حتی لوگوی شبکه‌های ایرانی را هنگام پخش تصاویر بازیها می‌پوشاند، به تازگی مستندی از پرویز خسروانی در برنامه‌ای با نام «میراث ماندگار» پخش کرده که بیشتر محتوای آن برگرفته از فیلم‌ها، روزنامه‌ها و مصاحبه‌های فیلم های مستند «آبی به رنگ آسمان» و حتی «من ناصر حجازی هستم…» بوده ولی در تیتراژ اشاره‌ای به صاحب اثر نکرده است.

امیر رفیعی کارگردان این دو مستند در واکنش به این موضوع به فوتبالی گفت:"اینجانب امیر رفیعی نه فقط به عنوان کارگردان که به عنوان تهیه کننده و مالک مشترک آثار فوق تعجب کردم که چطور این شبکه بی توجه به حقوق مادی و معنوی فیلم‌هایم و بدون کسب هیچ اجازه‌ای حتی یک تماس تلفنی و فقط با ذکر نام دو مستند مورد اشاره در بخش منبع کارشان آن‌هم گذرا اقدام به چنین انتشاری کرده است در حالی که ظاهرا آن‌ها به خوبی بایستی قوانین مربوط به کپی رایت را بدانند. حتی خیلی زحمت تغییر متن نوشته شده توسط زنده‌یاد خشایار الوند را هم در کارشان به خود ندادند. برای «آبی به رنگ آسمان» و «من ناصر حجازی هستم…» هر کدام به تنهایی سال‌ها بدون حمایت هیچ ارگانی وقت گذاشته شده، تهیه منابع آرشیوی آن به خصوص قبل انقلاب زحمت زیادی به خود دیده و کار کماکان تحت قرارداد جاهای بسیاری برای پخش است. تعجب می‌کنم چطور به قانون کپی رایت احترام نگذاشتند و حتی اسم عوامل را هم تغییر دادند و بدتر این‌که حتی زحمت یک تماس تلفنی به خود را ندادند."

رفیعی کارگردان «آبی به رنگ آسمان» در پایان گفت داد:" شاید اگر بخواهم فیلمی پیرامون یک تاریخ به فرض تاریخ سینما بسازم، می‌آیم و با ذکر منبع از چند پلان یا یک سکانس فیلمی دیگر استفاده می‌کنم اما این‌که بیاییم از محتوای یک فیلم بی کم و کاست یک کار کوتاه بسازیم به نام کار جدید با عواملی دیگر، باعث تاسف است. چنین عملی مثل این می‌ماند که یک فیلم سینمایی یا مستند از شخص دیگری را کوتاه کنم و آن‌را به نام خودم ثبت نمایم در حالی که مالک آن نیستم. قطع به یقین هوادار استقلال یا فرد علاقه‌مند به «آبی به رنگ آسمان» و «من ناصر حجازی هستم…» نیز راضی نیست که با یک اثر مستقل که در ایران ساخته شده و با سپری کردن سختی‌ها در معرض دید مردم قرار گرفته، اینچنین رفتار شود."

کارگردان مستند آبی به رنگ آسمان در بخش دیگری از یادداشتنش به این نکته اشاره کرده که شاید با بررسی موضوع به زودی تصمیم نهایی‌اش را پیرامون شکایت از این شبکه و برنامه بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج