جاباما
۱۱۴۸۸۵۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

«دیوار خود را شهروند ایران زمین می‌داند. از این رو قرار است کاری کند به هموطنانش کمک کند تا کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنند.» این بخشی از یادداشت اشکان آرمندهی مدیرعامل در گزارش سال ۹۹ پلتفرم دیوار است.

برترین‌ها: «دیوار خود را شهروند ایران زمین می داند. از این رو قرار است کاری کند به هموطنانش کمک کند تا کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنند.» این بخشی از یادداشت اشکان آرمندهی مدیرعامل در گزارش سال ۹۹ پلتفرم دیوار است.

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

برای رسیدن به این هدف در سال ۹۹ که بحران کرونا بر همه جنبه‌های زندگی ایرانیان تاثیر گذاشته و بسیاری از کسب و کارها را به رکود کشانده بود دیوار اقدام به راه‌اندازی پنل فروشگاه‌ها کرد و از طریق به هزاران فروشگاه خرد در سراسر ایران فرصت داد کالا و خدمات خود را از این طریق به مشتریان معرفی کنند.

خرده‌فروشان زیادی هستند که در سراسر ایران صرفا از طریق دیوار محصولات خود را در معرض دید و انتخاب مشتریان قرار می‌دهند. گزارش سالیانه سال ۹۹ دیوار هم موید این ماجراست. روایت پیش‌رو می‌کوشد با تکیه بر گزارش سال دیوار، نگاهی اجمالی به فعالیتهای دیوار در شهرهای مختلف ایران بیفکند و از زاویه آمار شهرهایی که بالاترین رشد را در زمینه‌های مختلف داشته‌اند معرفی کند.

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

نمونه‌هایی از رونق کسب و کارهای کوچک در شهرستانها

کاربری با ثبت ۸۰ آگهی فروش برنج در زیردسته عمده‌فروشی در سال ۹۹ بیشترین تعداد آگهی شامل کلمه برنج را منتشر کرده است. خودش می‌گوید: «من کارم را از صفر و با آگهی گذاشتن در دیوار شروع کردم. اما الان به لطف تماس‌هایی که از طریق دیوار با من گرفتند مشتری‌های ثابت زیادی در تبریز دارم که برای خرید برنج به فروشگاهی که با پیشرفت کارم تاسیس کرده‌ام سر می‌زنند. از عملکرد دیوار بایت کمکی که به کسب و کارهای نوپا می‌کند خیلی راضی هستم.»

کاربری به نام مهدی قویدل نیز از گیلان با ثبت ۱۱۰ آگهی فروش روغن زیتون بیشترین تعداد آگهی حاوی کلمه روغن را در سال ۹۹ منتشر کرده است. آقای قویدل که ۳۴ ساله است می‌گوید:« من در گیلان کشاورزم و زیتون پرورش می‌دهم. دیوار حرف اول وآخر کسب و کار من است. به همه ایران بدون واسطه زیتون و روغن ارسال می‌کنم. از روزی که توانستم محصولم را بدون واسطه دلال و توسط دیوار به مشتری برسانم کسب و کارم رونق چشمگیری پیدا کرد. نه مغازه‌ای دارم نه فروشگاهی، بدون دیوار کارم فلج بود اما الان می‌توانم به کمک دیوار محصولاتم را به دورترین نقاط کشور بفرستم.»

خانم زهرا نصراللهی و همسرش هم از قم کارگاه تولید شیره انگور دارند و در سال ۹۹ با ثبت ۵۴ آگهی بیشترین تعداد آگهی حاوی کلمه انگور را منتشر کرده‌اند. خانم نصراللهی می‌گوید:« تنها کانالی که ما محصولاتمان را تبلیغ می‌کنیم فقط دیوار است. مشتری های ما مختص به قم نیستند و از سراسر کشور مشتری داریم. اگر دیوار نبود کسب و کار ما اصلا رونقی نداشت.»

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

سلماس؛ رکورددار بیشترین رشد آگهی

گزارش سال ۹۹ نشان می‌دهد بیشترین رشد آگهی در شهرها نسبت به سال ۹۸ به سلماس در استان آذربایجان غربی تعلق دارد. میاندوآب در همین استان در رتبه دوم قرار دارد.

تعداد آگهی‌های منتشر شده در این شهرها در سال ۹۹ بیش از ۵ برابر شده است.

دیواربازترین شهرها کدامند؟

با معیار تعداد بازدید نسبت به جمعیت شهر، قشم با ۲۲۰۰، بوشهر با ۱۹۰۰، و کیش با ۱۶۰۰ بازدید به ازای هر نفر، دیواربازترین شهرها هستند.

شهر لردگان در استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۱ برابر افزایش، بیشترین رشد تعداد بازدیدهای یکتا در بین شهرهای فعال دیوار داشته است.

رکورد خرید برچسب فوری در دست اصفهانی‌ها

در سال گذشته کاربری به نام سلیمان بذرافکن با ۱.۰۹۳ بار خرید برچسب فوری، رکورددار تعداد خرید این برچسب بوده است.

خودش درباره تجربه خریدن برچسب فوری می‌گوید: «من یک بنگاه املاک در اصفهان دارم و سالهاست از دیوار برای ارتقای کارم استفاده می‌کنم. برای من تبلیغات جایگاه ویژه‌ای دارد و دیوار بهترین راهکار برای تبلیغات است. به برخی از همکارانم هم گفته‌ام این کار را انجام دهند اما اکثر آنها انرژی و وقتی که من می‌گذارم را صرف این کار نمی‌کنند. من در سال ۱۳۹۹ برای نردبان و فوری کردن آگهی‌ها در این سایت هزینه زیادی کردم اما چندین برابر نتیجه مثبتش را دیدم.»

تبریز؛ رکورددار خرید برچسب نردبان

کاربری به نام «فرشاد فردایی آذر» با ۱۵.۹۲۱ خرید «نردبان»، رکورددار خرید برچسب نردبان در سال ۱۳۹۹ بوده است.

او می‌گوید: «من متولد تبریز و در همین شهر هم شاغل هستم. حدودا ۴ یا ۵ سال پیش با دیوار آشنا شدم و فهمیدم برای پیداکردن مشتری باید آگهی‌هایم را فوری و نردبان کنم. به غیر از من اینجا در تبریز همکاران زیاد دیگری هم هستند که فروش‌شان با دیوار می‌چرخد. نه فقط من بلکه پدر و مادر و برادرم هم با دیوار زیاد کار می‌کنند.»

مشهد؛ رکورددار آگهی فروش آپارتمان

در بین تمام شهرهای ایران فقط دو شهر مشهد و کرج تعداد آگهی‌های فروش بیشتری نسبت به منطقه ۵ تهران داشته‌اند. منطقه ۵ در سال ۹۹، ۵۰۵ هزار آگهی فروش آپارتمان داشته است.

۳۴ درصد آگهی های فروش آپارتمان در سال ۹۹ در مشهد مربوط به ساختمان‌های نوساز بوده است.

۶۲ درصد از آگهی‌های فروش آپارتمان در شهر مشهد مربوط به آپارتمانهای زیر ۵ سال ساخت است؛ از این حیث مشهد در بین کلانشهرها رکورددار است.

گرمسار با رشد ۱۲ برابری آگهی فروش و رشد ۱۰ برابری آگهی اجاره آپارتمان بیشترین رشد را بین شهرهای کشور داشته است. همچنین گرمسار بیشترین رشد تعداد درصد آگهی فروش زمین را در مقایسه با سال قبل با افرایش بیش از ۹ برابری آگهی‌ها ثبت کرده است.

رشت در میان مراکز استانها با رشد ۲.۴ برابری تعداد آگهی های فروش آپارتمان مسکونی پیشتاز است. همچنین دارای بیشترین آگهی فروش زمین میان شهرهای کشور نیز بوده است.

میان ۲۰ شهر پر آگهی فروش زمین، شش شهر رشت، نوشهر، بندرانزلی، لاهیجان، نور و گرگان در استانهای حاشیه دریای خزر واقع شده‌اند.

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

۵ شهر دارای بازدید بیش از ۱۰۰۰

شهرهای شهرکرد، تبریز، زابل، دورود و دزفول تنها شهرهایی هستند که متوسط تعداد بازدید هر آگهی فروش آپارتمان برای آنها بیشتر از ۱۰۰۰ بازدید است. شهرکرد بیشترین تعداد متوسط بازدید هر آگهی فروش آپارتمان را دارد.

تبریز بیشترین تعداد متوسط بازدید هر آگهی اجاره آپارتمان را دارد. در این شهر هر آگهی اجاره به طور متوسط ۷۳۵ بار دیده می‌شود. یزد رکورددار بیشترین اقدام به تماس با آگهی‌دهنده فروش آپارتمان است.

۵۰۵ هزار آگهی خانه و ویلا در رشت

گزارش سالیانه دیوار نشان می‌دهد شهر رشت با اختلاف در رده اول بیشترین آگهی فروش خانه و ویلا قرار دارد و تعداد آگهی‌های آن در مقایسه با سال قبل ۱.۵ برابر شده است.

پس از رشت دو شهر نور و مشهد بیشترین آگهی فروش خانه و ویلا را داشته‌اند که این ۳ شهر در مجموع ۲۹ درصد از کل آگهی‌های این دسته را پوشش داده‌اند.

تجمیع ۵۲ درصدی آگهی های فروش ماشین در ۵ شهر

گزارش سال ۹۹ نشان میدهد ۵۲ درصد از آگهی‌های فروش خودرو سواری در اختیار ۵ شهر کشور بوده است. تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج به ترتیب بیشترین آگهی فروش خودرو را در سال گذشته داشته‌اند؛ از این میان تهران به تنهایی ۲۶ درصد و سهم چهار شهر دیگر در مجموع ۲۶ درصد بوده است.

قم با ۹۶ درصد بالاترین سهم آگهی خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده است.

ماکو و سلماس با رشد ۳.۵ برابری؛ رکورددار بالاترین نرخ رشد آگهی خودرو سواری بوده‌اند. البته ماکو منطقه آزاد و سلماس منطقه ویژه اقتصادی هستند و به نظر می‌رسد دلیل رشد بالای ثبت آگهی خودرو در این دو منطقه همین موضوع باشد.

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

۱۲ شهر جنوبی‌؛ ماشین‌بازترین

آمارهای گزارش سال نشان می‌دهد شهرهای جنوبی کشور با اختلاف دارای بیشترین بازدید به ازای هر آگهی بوده‌اند. در بین ۲۰ شهر اول، ۱۲ شهر در جنوب ایران قرار دارند. شهرهایی مثل بندرعباس، میناب، قشم، کیش، چابهار، اهواز و آبادان در این لیست قرار دارند.

در پاسخ به سوال کدام شهرها بیشترین تعداد متوسط بازدید از هر آگهی را داشته‌اند؟ باید گفت: قشم با ۸۶۳، اهواز ۸۵۲ و تهران ۷۸۲ رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

پربازدیدترین آگهی پیکان در کاشان!

دیوار؛ بازاری بزرگ به وسعت ایران‌زمین

پربازدیدترین آگهی فروش پیکان در سال ۹۹ مربوط به یک پیکان سفید بود که ۱۷.۱۳۵ بار دیده شد.

آگهی‌دهنده در شرح آگهی نوشته بود:« پیکان عروسک (موتوری نو نو) دوگانه سوز» از کاشان. آگهی‌دهنده می‌گوید: «شغل من کابینت سازی بود اما بعد از رکود سالهای اخیر به خرید و فروش خودرو هم روی آوردم. پیکان می‌خرم و با کمک پسرم در دیوار آگهی می‌کنیم و به محض اینکه پایین می‌رود از قابلیت نردبان استفاده می‌کنیم. بیشترین آگهی‌ای که دیده شده مربوط به یک پیکان سفید بود، آن را ابتدا خریداری کردم که به عنوان ماشین عروس اجاره بدهم اما به علت شیوع کرونا موفق نشدم و تصمیم گرفتم در دیوار به فروش برسانم که استقبال زیادی از آن شد و سرانجام با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید.»

مناطق آذری نشین در صدر جدول رشد تعداد آگهی قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو قرار داشته‌اند.

در میان ۱۰ شهر با بیشترین رشد تعداد آگهی قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو نسبت به سال قبل، ۹ شهر در سه استان شمال غربی کشور بوده‌اند. شهرهای پارس‌آباد، مشکین شهر، سراب، اهر، شاهین‌دژ، مرند، سلماس، خوی و ماکو این ۹ شهر بوده‌اند.

تهران، بندرعباس و اهواز به ترتیب پربازدیدترین شهرها در آگهی‌های موتورسیکلت بوده‌اند.

رشد بیش از ۳ برابری آگهی فروش موبایل در بندرعباس

نگاهی به گزارش سال ۹۹ دیوار نشان می‌دهد؛ بندرعباس جایگاه ششم پرآگهی‌ترین شهرها را به خود اختصاص داده است. تعداد آگهی‌های موبایل در این شهر ۳.۲ برابر شده و به ۲۵۲ هزار آگهی رسیده که از تعداد آگهی‌های ثبت‌شده در شهرهای اهواز، تبریز و قم که هریک جمعیتی بیش از ۲ برابر عباس آباد دارند بیشتر بوده است.

آگهی‌های مربوط به خانه و رکوردزنی خوی، گناوه و کوهدشت

به طور کلی ۵.۷ میلیون آگهی مربوط به وسایل خانه در سال ۹۹ در دیوار منتشر شده است. از این میان، شهر خوی دارای بیشترین نرخ رشد تعداد آگهی زیردسته وسایل آشپزخانه بوده است. در سال ۹۹ تعداد آگهی‌های وسایل آشپزخانه در شهر خوی در مقایسه با سال قبلش ۸ برابر شده است.

بندر گناوه نیز دارای بیشترین میانگین بازدید یکتای هر آگهی در زیردسته وسایل آشپزخانه بوده است. در این شهر هر آگهی به طور متوسط ۴۷۶ بار بازدید شده است.

کوهدشت نیز دارای پربازدیدترین آگهی‌های زیردسته وسایل آشپزخانه بوده است. رکورد متوسط تعداد بازدید یکتای آگهی هر آگهی به این شهر با ۳۷۱ بازدید تعلق دارد. این رقم تقریبا ۲ برابر تعداد بازدیدهای هر آگهی در شهر تهران است.

رشد آگهی استخدام در سیرجان

در سال ۹۹ به طور کلی ۱.۶ میلیون آگهی در دسته استخدام و کاریابی در سایت دیوار منتشر شده است. ۳۴ درصد از کل آگهی‌ها متعلق به شهر تهران است. در شهر تهران ۵۸۴ هزار آگهی استخدام و کاریابی ثبت شده بیش از ۴ برابر تعداد آگهی‌های دومین شهر پرآگهی یعنی مشهد است.

سیرجان در سال ۹۹ بیشترین رشد تعداد آگهی استخدام را داشته است. تعداد آگهی‌های استخدام این شهر نسبت به سال ۹۸، ۱۱ برابر شده است.

رکورد زنی کیش در سال ۹۹

بیشترین تعداد بازدید یک آگهی در دسته تور و چارتر مربوط به آگهی تور مشهد متعلق به «محمدهادی بیرمی» بوده که در مدت ۳ ماه و نیم ۴۹ هزار و ۱۳۷ بازدید غیرتکراری داشته است. خودش درباره روش کارش می‌گوید: «من قبل از آشنایی با دیوار، با فرستادن پیامک برای ارتباط و بازاریابی استفاده می‌کردم. اما امروز اپلیکیشن دیوار جایگزین پیامک‌هایی است که هم هزینه بیشتری داشتند و هم احتمالا مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کردند. مشتریانی که از طریق دیوار با ما تماس می‌گیرند اغلب کسانی هستند که خودشان در جستجوی خدمات ما هستند و اغلب به مشتری تبدیل می‌شوند.»

کیش، مشهد و استانبول در سال گذشته به ترتیب پرتکرارترین مقاصد سفر بوده‌اند.

در سال ۹۹ کیش به پرتکرارترین مقصد سفر در دیوار تبدیل شده در حالی که در سال ۹۸ مشهد پرتکرارترین مقصد سفر و آگهی های آن ۶۲ درصد بیشتر از کیش بوده است.

یک آژانس مسافرتی متعلق به عاطفه پورمحمدی واقع در شهر مشهد با انتشار ۲۰۴ آگهی برای سفرهای تفریحی مقاصد کیش، قشم و دوبی دارای رکورد بیشترین تعداد آگهی منتشر شده توسط یک کاربر در دسته تور و چارتر بوده است. این کاربر توضیح می‌دهد:« من سالهاست که در حوزه گردشگری فعالیت دارم و دیوار از ابتدای کارم همراهم بوده است. اما این روزها نسبت به گذشته کاربران دیوار اعتماد بیشتری به ما و صاحبان کسب‌وکاری که در دیوار آگهی منتشر می‌کنند دارند و تماس های ورودی بیشتر شده است. با کم شدن نشریات کاغذی و آگهی‌های چاپی و همینطور روی آوردن مردم به فضای مجازی، دیوار گزینه اول ما برای ارتباط با مشتری و مخاطب هدفمان است.»

سخن آخر

«شهرام شاهکار» مدیر ارشد اجرایی دیوار در گزارش سال ۹۹ نوشته است: «بخش بزرگی از مردم ایران در بخشهای مختلف زندگی روزمره خود به دیوار تکیه کرده‌اند. آدم‌هایی که دخل و خرجشان، شغل و دارایی‌شان، آموزش و سرگرمی‌شان، معاملات و نیازمندی‌هایشان همه و همه را به دیوار گره زده‌اند… ما در سال ۱۴۰۰ می‌کوشیم با مغتنم شمردن فرصت‌ها و با رویکردی نوآورانه شیوه‌های متفاوت سرمایه‌گذاری، شراکت و همکاری با تیم‌های نوآور را تجربه کنیم و اطمینان داریم در اجرای ماموریت دیوار که «ساده‌تر، راحت‌تر و خوشایندتر کردن دادوستد همه کالاها و خدمات» برای همه مردم ایران زمین است سربلند خواهیم بود.

در نهایت…

در نهایت باید تاکید کرد امروز و با وجود دیوار، فقط ساکنان پایتخت نیستند که می‌توانند معامله‌هایی ساده، راحت و خوشایند را تجربه کنند. حالا این امکان در بازاری بزرگ، به وسعت ایران‌زمین، در خدمت تمام شهروندان ایران‌زمین است.

شما می‌توانید نسخه کامل گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار را اینجا بخوانید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج