جاباما
۱۱۵۱۴۹۹
۴۸ نظر
۵۰۱۱
۴۸ نظر
۵۰۱۱
پ

امیرعبداللهیان: هرگز از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت

وزیر امور خارجه ایران در نخستین نشست خود با سفرای خارجی مقیم تهران مواضع ایران درخصوص مذاکرات هسته ای را تبیین کرد و اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می داند و ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همانطور که در دیدار با آقای اریکه مورا تاکید کرم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرفها نخواهد داشت.

انتخاب: وزیر امور خارجه ایران در نخستین نشست خود با سفرای خارجی مقیم تهران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه با همسایگان و گفتگو با آنها را یک اصل می‌داند، تأکید کرد که در اولویت قرار گرفتن همسایگان به معنای نادیده گرفتن سایر کشورها نیست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ظهر امروز میزبان کلیه سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران بود.

وزیر امور خارجه در این دیدار که در ساختمان شهید سلیمانی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، به تشریح رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی و اولویت های اصلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخت.

امیرعبداللهیان: هرگز از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت

وی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عنوان سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند ابراز داشت: ما تاکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویتهای اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی هیچ استثنائی قائل نیستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور دانست و گفت:قاره آسیا در قرن بیست و یکم از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و وجود قدرتهای نوظهور اقتصادی، فرصتهای جدیدی را برای آسیا و جهان پدید آورده است.

وی تصریح کرد: ما دوستان و متحدان زیادی در میان همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. با این وجود، همانگونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می دهد.

وزیر امور خارجه پاندمی کرونا را از اولویتهای موضوعی دولت دکتر رئیسی عنوان کرد و افزود: در کنار توجه به تولید حداکثری واکسن داخلی، ما در وزارت امور خارجه با همکاری سفرای محترم خارجی موفق به تامین مقادیر زیادی واکسن کرونا شدیم. همچنین با توجه به شرایط خاص و نگران کننده افغانستان، حتی از توجه به بیش از 4 میلیون پناهنده این کشور نیز غافل نشدیم و برنامه واکسیناسیون این میهمانان افعانستانی در ایران را دنبال می کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته ای را تبیین کرد و اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می داند و ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همانطور که در دیدار با آقای اریکه مورا تاکید کرم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرفها نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر این نکته که ایران از هر مذاکره ای که تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد استقبال میکند، افزود: ما به مذاکره حکیمانه، متین و تامین کننده حقوق ملت قائل هستیم و فعالانه در این زمینه عمل می کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما مذاکرات بدون نتیجه و با اتلاف وقت را برای ملت ایران مفید نمی دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه به تحولات جاری در افغانستان پرداخت و ضمن اشاره به ارتباط با همه طرفها در این کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از تحولات این کشور و نیز رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر تصریح کرد:ارسال کمکهای بشر دوستانه از اولویتهای مورد توجه ما بوده و علی رغم شرایط سخت موجود، تلاش کرده ایم گذرگاه های مرزی ما برای ارسال کمکها و مبادلات تجاری باز بماند.

امیر عبداللهیان با اشاره به وجود سوء تفاهم هایی در روابط دوجانبه با معدودی کشورها که مانع از تحرک روان و روابط مطلوب دیپلماتیک شده، بر توجه به منطق گفتگو تاکید کرد و گفت: ما گفتگو با کشورهای منطقه را یک اصل می دانیم و گفتگوهای درون منطقه ای را راهکاری جدی برای خروج از وضعیت موجود منطقه قلمداد می کنیم.

وی با ذکر این نکته که اولین سفر خارجی ایشان در مقام وزیر، شرکت در نشست بغداد بود، اظهار داشت: ما ضمن اینکه مداخلات خارجی و امنیتی سازی مسائل منطقه ای را مضر می دانیم، از هر فرمتی که مشوق گفتگوهای درون منطقه ای باشد و خروجی آن به نفع صلح و ثبات و پیشرفت منطقه باشد حمایت می کنیم.

وی در ادامه به موضوع روابط با اروپا پرداخت و ضمن تاکید بر فرصتهای اروپا و غرب در سیاست خارجی متوازن دولت جدید ابراز داشت: اروپا فقط تروئیکا نیست.

وزیر امورخارجه همچنین تصریح کرد: تروییکای اروپا باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد. وی با اشاره اشاره به نقش ایالات متحده در عدم رفع تحریمها و ممانعت از منافع برجام برای ملت ایران، بخشی از مسئولیت را نیز متوجه تروئیکای اروپا دانست.

وی افزود: این موضوع به رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر من به عراق، و همچنین به سایر همتایان من در تروئیکای اروپا منتقل شده است.

وی تاکید کرد: تروئیکای اروپا فرصت بازنگری و تغییر رویه برای نشان دادن عزم جدی خود در تعامل با ایران را دارد. در عین حال به سایر کشورهای اروپایی نیز خوشامد می گوییم و آمادگی داریم در قالب سیاست خارجی متوازن، روابطی فعال و پویا را با آنها پیگری کنیم. وی خاطرنشان ساخت: همه قاره ها و بخشهای جهان در این روابط مورد توجه ما خواهند بود.

وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع فلسطین پرداخت و گفت: ماهمچنان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و آن را نامشروع، و عامل ناامنی منطقه می دانیم. جمهوری اسلامی ایران طرح روشنی را مبنی بر برگزاری رفراندوم سراسری میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان، و تشکیل یک دولت سراسری در فلسطین مبتنی بر رای و نظر مستقیم تمامی مردمی که ریشه در این کشور دارند، ارائه کرده است.

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع سفرای خارجی، بر آمادگی وزارت امور خارجه برای پیگیری و فعال سازی بیشتر مناسبت دوجانبه و در صورت لزوم هماهنگی با سایر وزارتخانه ها و شخص ریاست جمهوری تاکید کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دکتر رئیسی برای روابط خارجی و حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اهمیت ویژه ای قائلند و از هر ابتکاری که به توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران با تک تک کشورهای جهان کمک کند، استقابل می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها فقط میخوان امتیاز بگیرن بدون دادن هیچی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر کشور دوست داره امتیاز بگیره

    • مهدی،ابراهیمی

      عجب

    • فوتبالی

      خیلی دوست دارم فیلم انگلیسی حرف زدنش و ببینم کلی بخندم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخی اخی
        اون زمان که ظریف نابودمون کرد میخندیدب

      • بدون نام

        خودت مسخره کن

      • مهدی

        نمونه‌اش رو بنده قبلاً دیدم و کلی هم خندیدم، اینها زبان بلد نیستند اونوقت هزار بار هم از خودشون ممنونند و بکارشان مینازند واقعاً چه اعتماد بنفسی!

    • بدون نام

      پدر مردم در امد ..پس دیگه کی ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به آمریکا جون بگو

    • بدون نام

      مذاکره تو خالی فایده نداره فشار روی مردم بیشتر شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه بلدی بسم الله

      • بدون نام

        اینم به آمریکا جون بگو

    • بدون نام

      تو اول برو حرف زدن یاد بگیر بعد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صحبت هاش عالی که؟ مگه شما بلدی صبحت کنی،مقابل این همه خارجی ها

    • بدون نام

      اگه راست میگی پس چرا قرار مذاکره نمیزارین؟

    • بدون نام

      چیزی تو دست شماها نیست حرف الکی نزن شما فقط کلاه سر مردم میزارید

    • naser

      احتمالاانگلیسی که حرف نزدی؟یاعربی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فارسی پارس بدار

      • مهدی

        نمونهٔ انگلیسی حرف زدنش قبلاً دیده شده که بسیار در سطح مبتدی بوده و زبان عربیش هم که همه دیدند و شنیدند که چه جوک خنده‌داری بود، جای دکتر ظریف خالی

    • بدون نام

      آقای عبداللهیان خسته نباشی ..سخنرانی زیاد انجام دادی.وارد عمل شو.از همین فردا تشریف ببر و داستان این مذاکره را یکسره کن.تا تکلیف مردم و کشور و اقتصاد و سیاست و بقیه امورات کشور را روشن کن.با نشیتن و حرف زدن گره های کور اقتصادی حل نخواهد شد.در ضمن با نقطه و نظرات جدید وارد مذاکره شوید.تا انشالله بتونی این تحریم های ظالمانه را لغو کنی.

      پاسخ ها

      • مهدی

        حیف که توانش رو نداره و اصلأ برای این مسئولیت ساخته نشده و بعید هم بنظر میرسه تو کارش بتونه موفق بشه.

    • بدون نام

      آمریکایی هاازاحمق بازی دست بردارنندوتحریم هارالغوکنند!ایران،مذاکره آمدوگفته ها،گفته شد،نوبت آمریکاهست که اقدام کند!

      پاسخ ها

      • مهدی

        نه دوست عزیز اشتباه نکن، ایران تا قوانین اف‌‌ای‌تی‌اف رو نپذیره آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود، در زمان دولت روحانی قبول نکردند و کار اقتصاد کشور رو به اینجا رساندند، حالا هم اگه قبول نکنند باز همان داستان گذشته تکرار خواهد شد.

    • بدون نام

      این بنده خدا از سیاست سر در نمی آورد.

    • مرد روز های خوش

      اخه نونتون توی تحریمه

    • بدون نام

      بزرگترین خدمتی که شما میتونی انجام بدی و در تاریخ ثبت بشه .رفع تحریم هاست.شما با رفع این تحریم ها بزرگترین تهدید رو از دوش مردم و کشور خواهی برداشت.بقیه کارها رو با توکل به خدا پیش خواهی برد.البته از تجربیات آقای ظریف و آقای عراقچی را به نحو احسن استفاده کنید.اگر هم میدونی راهی که میری به نتیجه ای نمیرسه.بهتره اصلا قدم برنداری.و اعلام کن وپاره کن توافق 2015را.

      پاسخ ها

      • مهدی

        اگر لیاقت و شعورش رو داشتند دکتر ظریف رو حفظ میکردند، حیف از آن همه تجربه و دانش که از دست داده شد.

    • Mohammad

      جناب آقای امیرعبدالهیان ، جنابعالی در صف مقدم جبهه سیاست خارجی قرار دارید ، سکوت ملت ایران در چندماه اخیر به عملکرد مثبت جنابعالی بستگی دارد . چنانچه به کمک نخبگان زبان قانع کردن طرفهای داخلی برای پذیرش برجام و تصویب FATF داشته باشید ، رضایت اعضای خارجی برجام برایتان راحتتر است ، چون عده ای درمقابل شما بخاطر منافع شخصی به بهانه غرب ستیزی و تأمین حاصل از منافع شخصی خود در فریب دورزدن تحریمها ، مسیر شما را با چالش مواجه خواهند کرد ، این هنر و توانمندی شماست که زبان قانع کردنتان قوی باشد . شما یک دیپلمات هستید و یقیناً درخصوص سیاست خارجی و مبادلات تجاری از ما بیشتر میدانید . برایتان آرزوی موفقیت میکنیم .

    • بدون نام

      جراتشو ندارید

    • بدون نام

      روحانی هم که همینو می‌گفت

    • بدون نام

      دمت گرم مرد دیپلماسی...دست آورد اجلاس اخیر عراق برای فرانسه قرارداد27میلیارددلاری توسعه میدان نفتی.......برای ایران قرارداد اعزام 30هزارنفر درپیاده روی اربعین

    • بدون نام

      برد شما تا عراق،سوریه،لبنان،یمن،روسیه، ترکمنستان،ارمنستان، چین است البته انگلیس یادم رفت

    • علی

      برجام یکی از عالی‌ترین فرآیند قانونمداری در دنیا بود ویکی از افتخارات ایران در نشان دادن جرٱت وجسارت دیپلمات برجسته دولتمردان و درستکاری ایران در عهد به تعهدات خود می باشد که هردو طرف میبایست به نحو شایسته بهره برداری می نمودند. ولی ترامپ ناکس زودتر از ما به اهمیت موضوع پی بردند و بیشترین سودرابرداشت نمود.وما هنوز اندرخم یک کوچه ایم وبه سروصورت هم می پریم. الان اگرهم ما پیروز برجام شویم چندان مشکلی را از ما حل نخواهد کرد. چون آنها با استراتژیهای ما مشکل دارند. وساختارهای ما با سیاست های آنها هماهنگ نیست. الله اعلم

    • s

      شما خو مذاکره کنندگان دولت قبل میگفتین خیانتکار خخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما بودن که بهشون میگفتن

    • یکی از بدبختهای ایران

      اینها که میگویی در چندین سال گذشته هم گفتند تا با اون طرف نشینی فایده ندارد همه حرفها وکارهایی که انجام میدهید آب د هاون کوبیدن است

    • بدون نام

      شما باامریکا هم می سازید

    • سید

      خدا کنه ولی جناب اون چیزیگه از شما دیدم هرچی فکر میکنم میبینم نمیتونم این حرف شما را قبول کنم فقط فکر میکنم حرفتان فقط جنبه تبلیغی داره چون در مذاکرات عربستان هنوز هیچ گفتگوی انجام نشده واز نطراتهم دیگه هموز هیچ اطلاعی ندارینولی خوب شایدیه تخمینی هرکدام زده اید ولی شما حتی نخواستی در کنار وزیر خارجه عربستان ایطتاده وعکس بی اندارزی بعد شما چطور میخواهی مذاکره کننده باشی بعید میوونم واقعا بعید بعید میدونم

    • بدون نام

      خودت میدونی مذاکره هیچ سودی ومنفعتی برا ایران ندارد آمریکا و اروپا همیشه باهم هماهنگ هستند و میخواهند امتیاز بیشتری بگیرند و امتیاز تا چند ماه بدن اما امتیاز آنها از ایران تا چندین سال میماند این نمایش که دولت داره بهش تن میده بخاطر اینکه بگن ایران دنبال صلح است ایران با این سیاست به هیچ چیز دست پیدا نمیکند بیشتر ضعیف میشه

    • بدون نام

      شما با رفتار و زبان بدن و سخنان و حکمت صحبتهایتان ونمائید وسربلندی ملت ایران در جامعه جهانی هستید

      پاسخ ها

      • ناصر.

        مثلاً میگه مزاکره برای مزاکره
        خوب بایدچارچوبی برای مزاکره تعریف بشه یانه باید بدونیم روزی ساعتی دقیقه ای که می خواهیم روبروی نماینده آمریکا بشینیم چی بایدبگیم روچه موضوعی صحبت کنیم یانه

    • بدون نام

      ببین کسی تو دنیا تو را قبول میکنه

    • بدون نام

      خدا حفظت کنه

    • بدون نام

      توروخدا درمذاکره عربی صحبت نکن خداخیرت بده

    • بدون نام

      منظور از دوستان زیاد دقیقا میشه بگید کدوم کشورها؟

    • تحریم نمنه ده.

      لگد به بختتون زدید دیگه مذاکره به سمت شما نمیاد.بقول ذالنور واحمدی نژاد. وکریمی قدوسی. انقدر تحریم کردن که تحریم دان ما پاره شد.دفن کنید جنازه برجام مرجامتونرو اتش بزنید بوی تعفنش دامن گیر مملکتنمون شد ه

    • بدون نام

      شما مذاکره کنید عیبی نداره ولی اگر ظریف مذاکره میکرد غیب داشت

    • رحمان

      من موندم این حرفها رو کی برای اینا دیکته میکنه چند روزه حرفهای مسئولین یکیه انگار از روی نوشته حرف میزنن
      مذاکره برای مذاکره
      همه مسئولین فقط این چند کلمه رو بلدند بزنند. بابا تورو خدا یکیتون یه حرف تازه بزنید دق مرگ کردید مردمو زیر فشار اقتصادی چطور میخواین جواب 80 میلیون جمعیتو تو آن دنیا بدید؟ خیلی پرروئید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج