adexo3
۱۱۵۵۰۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

درخواست چین برای عضویت در پرونده نوروز

مدیر مرکز منطقه ای میراث ناملموس با بیان اینکه چین درخواست عضویت در پرونده نوروز را داده است گفت: اگر این مرکز تنها بخواهد در موضوع پرونده های میراث ناملموس کشورش فعالیت کند بازخواست خواهد شد.

خبرگزاری مهر: نشست خبری کمیته میراث جهانی ملموس و ناملموس پیش از ظهر شنبه در ساختمان اگر آزادی با حضور معاون میراث فرهنگی، مدیر کل ثبت آثار تاریخی و مدیر مرکز منطقه ای میراث ناملموس برگزار شد.

در این برنامه یدالله پرمون مدیر منطقه ای میراث ناملموس گفت: به دنبال تشکیل مرکز مقوله ۲ میراث ناملموس تهران که دامنه فعالیت های آن حوزه کشورهای آسیای مرکزی و غربی با ۲۰ کشور در برگیرنده است، پنجمین مرکز منطقه ای تشکیل شده و ۲ مرکز دیگر هم در حال شکل گیری است. اینها مراکزی هستند که فعالیت های یونیسکو را در سطح جهان و میراث ناملموس انجام می دهند.

نقش آسیای مرکزی و غربی برعهده ما است و هر سال مقرر شده که اجلاسی برگزار شود آن هم به قصد تبادل تجارب. ارایه گزارش ها و برنامه ریزی برای فعالیت های بعدی شان.

وی ادامه داد: ما توضیح دادیم که مرکز منطقه ای تهران در محل استقرار دایمش فعال است. اکنون مرکز منطقه یا به ساختمان کوشک در خیابان فردوسی انتقال داده شده است.

مدیر منطقه ای میراث ناملموس افزود: انتظاری که از این مرکز می رود کمک به تهیه پرونده های میراث ناملموس، آموزش و برگزاری برنامه های مختلف در سطح منطقه است. اگر بخواهد این مرکز تنها به پرونده های ایران رسیدگی کند بازخواست خواهد شد.

وی برنامه های مرکز میراث ناملموس در منطقه را آگاهی افزایی، ظرفیت سازی، ارتقای سطح آگاهی های عمومی از طریق رسانه ها و ظرفیت سازی ویژه دست اندرکاران اعلام کرد و گفت: حتی می توان به ngo ها یا اجتماعات محلی آموزش داد.

کشورها به دنبال اقدامات پاسدارانه موفق تمایل دارند. کشف و مستندسازی اقدامات پاسدارانه و ترویج آن به کشورهای دیگر از جمله کارهای این مرکز است که باید ایران نیز در این حوزه ایفای نقش کند.

پرمون همچنین درباره پرونده ثبتی نوروز نیز بیان کرد: پرونده نوروز که اکنون با همکاری ۷ کشور ثبت جهانی شده ۳ کشور دیگر را نیز اضافه کرده است که عضویت این سه کشور نیز در سال ۲۰۱۵ مطرح می شود.

دو کشور عراق و ترکمنستان نیز به تازگی خواسته اند تا به پرونده نوروز بپیوندند همچنین کشورهایی مانند چین و مغولستان نیز می خواهند خواسته خود را مطرح کنند ولی دو کشور عراق و ترکمنستان اصرار دارند که به زودی نامشان در این پرونده قرار گیرد.

وی گفت: از نظر ا هرچ تعداد کشورهای عضو پرونده نوروز بیشتر باشد بهتر است ولی باید رفتار دموکراتیک داشته باشیم منتهی در خواست مغولستان و چین به پرونده سال ۲۰۱۶ خواهد رسید.

درباره این موضوع یک هفته بعد از اجلاس کمیته جهانی میراث فرهنگی نیز بحث خواهد شد. حتی ترکمنستان یا چین می توانند به صورت مستقل نوروز را در منطقه خودشان ثبت کنند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هم درباره پرونده ثبت بازی چوگان گفت: جلسه ای با فدراسیون چوگان و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شده است. نظر بر این است که اگر چوگان به صورت چند ملیتی با کشورهایی مانند عراق و تاجیکستان ثبت شود بهتر خواهد بود. آنها این آمادگی را اعلام کرده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج