۱۱۵۸۰۴۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت سالمند ایران

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: جمعیت سالمند ایران در یک شتاب منحصر به فرد جهانی، تنها در عرض ۲ سال، یعنی از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۲۰ از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد می‌رسد.

ایرنا: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: جمعیت سالمند ایران در یک شتاب منحصر به فرد جهانی، تنها در عرض ۲ سال، یعنی از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۲۰ از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد می‌رسد.

حسام الدین علامه روز جمعه افزود: استمرار این رشد، باعث عبور جمعیت سالمندان ایران از یک سوم جمعیت کشور (یعنی ۳۳ درصد) در حدود سال ۱۴۳۵خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت سالمندان مثبت ۶۰ سال ایران، حدود ۲/۱۰ درصد از جمعیت کشور یعنی نزدیک به هشت و نیم میلیون نفر است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸ یعنی طی ۴۳ سال ، جمعیت سالمندی ایران از ۵ به ۱۰ درصد رسیده است.

علامه افزود: علاوه بر این تحول که برخی از آن تعبیر به سونامی سالمندی در کشور می‌کنند، رصد شاخص های جمعیت شناختی جامعه کنونی میانسالان، و تأمل با رویکرد آینده نگری، در حوزه های سلامت، رفاه و فناوری، نشان دهنده ایجاد تغییرات کیفی و دگرگونی ویژگی های جمعیت شناختی سالمندی و تحول در چالش های آنها، در دو دهه آینده است.

وی استمرار روند افزایشی شاخص امید به زندگی و افزایش متوسط سنوات طول عمر بعد از بازنشستگی به بیش از ۳۰ سال و افزایش تعداد بازنشستگان و به تبع آن افزایش شاخص نسبت وابستگی و بار تکفل نیروی کار را از چالش های پیش روی کشور برشمرد و گفت: این تغییرات می‌تواند منجر به رکود اقتصادی و ورشکستگی صندوق های بازنشستگی شود.

علامه افزود: کاهش تعداد فرزندان خانواده های دارای سالمند از ۹/۴ فعلی به یک و اندی در دو دهه آینده که همراه با افزایش تعداد سالمندان دچار تجرد قطعی و سالمندان بدون همسر (ناشی از افزایش طلاق در دوران جوانی و میانسالی)، باعث افزایش شدید سالمندان تنها و یا بدون همسر بویژه زنان سالمند تنها، در دو دهه آینده می شود؛ امری که با توجه به ارزشهای فرهنگی و مذهبی جامعه ما و نیز محدودیت های شدید زیرساختی و کمبود ظرفیت در مراکز نگهداری اقامتی، مشکلات فراوانی را درمراقبت غیررسمی خانواده و اجتماع محور سالمندان ، در دو دهه آینده ایجاد خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج