جاباما
۱۱۶۴۲۷۰
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

نابودی برخی نخلستان‌ها به دلیل آبیاری با آب شور

رییس انجمن ملی خرما ایران خاطر نشان کرد: گاهی رسیدن محصول به بازار هدف برای محصولات داخلی ۸۰ روز زمان می‌برد این در حالیست که کشورهایی که محصول مشابه ما را تولید می‌کنند حداکثر در بازه زمانی ۲۵ روزه کالا را به مقصد می‌رسانند.

خبرگزاری ایلنا: رییس انجمن ملی خرما ایران خاطر نشان کرد: گاهی رسیدن محصول به بازار هدف برای محصولات داخلی ۸۰ روز زمان می‌برد این در حالیست که کشورهایی که محصول مشابه ما را تولید می‌کنند حداکثر در بازه زمانی ۲۵ روزه کالا را به مقصد می‌رسانند.

محسن رشیدفرخی در گفت‌وگو با ما گفت: این تصور وجود دارد که درخت خرما نیاز چندانی به آب ندارد اما باید بگویم که در واقع چنین نیست از این‌رو بهتر است که این محصول در مناطقی که آب کافی دارد کشت شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی در تمام اکوسیستم‌های طبیعی تاثیر می‌گذارد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه خشکسالی در بحث تولید خرما تاثیر خود را مشهود و ملموس نکرد. البته برخی سومدیریت‌ها در زمینه مصرف آب در خوزستان و سیرآب کردن برخی از نخلستان‌ها با آب شور باعث شد تعدادی از نخلستان‌های این منطقه را از دست بدهیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به پایان یافتن برداشت محصول، گفت: سالانه متوسط برداشت محصول حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در سال جاری به این میزان از تولید دست یافتیم.

رشیدفرخی بابیان اینکه صادرات ۳۰ درصد از حجم تولید به معنای موفقیت در روند صادرات است، گفت: موفقیت در صادرات مشروط به مدیریت صحیح داخلی و رغبت بازارهای خارجی دارد.

وی آینده صادراتی محصولات کشاورزی به‌ویژه خرما را مبهم خواند و افزود: قوانین یک شبه درباره صادرات باعث شده است که بسیاری از صادرکنندگان با اطمینان در این بازار ورود نکنند چراکه این نگرانی همواره وجود دارد که قوانین ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی اعمال شود. چنین مشکلی در سال ۹۷ برای صادرکنندگان خرما ایجاد شد و به راحتی کشورهای رقیب بازارهای هدف ما را از آن خود کردند.

این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در حمل و نقل محصولات کشاورزی، بیان کرد: گاهی رسیدن محصول به بازار هدف برای محصولات داخلی ۸۰ روز زمان می‌برد این در حالیست که کشورهایی که محصول مشابه ما را تولید می‌کنند حداکثر در بازه زمانی ۲۵ روزه کالا را به مقصد می‌رسانند.

به گفته رشیدفرخی، بازگشت ارز از دیگر مشکلات پیشرو صادرکنندگان است.

رییس انجمن ملی خرما ایران تصریح کرد: کمبود و گرانی کاغذ قدرت ابتکار و انگیزه را برای بسته‌بندی‌های جدید و بازارپسند گرفته است. صادرکنندگان نیاز دارند که سلایق جدید بازار را رصد کنند و این مهم درصورتی امکان‌پذیر است که صادرکنندگان بتوانند در نمایشگاه‌های بین المللی حاضر و با بسته‌بندی‌های جدید و علایق مردم در کشورهای دیگر آشنا شود.

به گفته این فعال اقتصادی، کشور تونس هفتمین کشور تولیدکننده خرما در جهان است اما در بحث بهره‌وری و صادرات در رتبه نخست قرار دارد.

وی بابیان اینکه خرما دپو شده از سال‌های گذشته در انبارها موجود نیست، خاطر نشان کرد: بیماری کرونا در مصرف مواد غذایی نیز تاثیر گذاشت و باعث شد در استان خوزستان خرما دپو شود البته گفته شده است که این خرما در هفته‌های گذشته وارد بازار شده است.

رشیدفرخی با اشاره به بالا بودن تولید خرما در استان‌های خوزستان و بوشهر، افزود: در این استان‌های محصول خوبی داشتیم و امیدواریم با بازنگری در قوانین صادراتی شاهد دپو خرما در سال جاری نباشیم.

این فعال اقتصادی در پایان بابیان اینکه اگر اقتصاد پایدار باشد شاهد پدیده‌ای به‌نام دلال‌بازی نخواهیم بود، بیان کرد: قیمت خرما تا ۲ سال پیش بر اساس عرضه و تقاضا تعیین و محاسبه می‌شد. اما در اقتصاد این روزهای ما که به گفته مسئولان ۴۰ درصد تورم دارد همه کالاها مشتمول افزایش نرخ خواهند شد و عوامل دیگری در تعیین نرخ دخیل می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا برکت به سد گتوند و طراح و مجری او اقای پرویز فتاح

      پاسخ ها

      • شهاب

        سو مدیریت از دولت به کشاورزان رخنه کرده
        کدام ادم........ به درخت اب شور میده عبدالله

    • بدون نام

      سد گتوند در استان خوزستان باعث شوری آب خوزستان شده بدلیل برخورد آب پشت سد به کوه عظیم نمکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج