جاباما
۱۱۶۵۲۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

استاد شجریان: اعتراض در ساز هنرمند ایرانی

محمد رضا شجریان گفت: در حالی که درهیچ جای دنیا نمی توان خشم، اعتراض و گستاخی را در سازهنرمندان مشاهده کرد اما در آثار هنرمندان امروز ما به سادگی قابل مشاهده است .

خبرگزاری ایرنا: این استاد موسیقی عصر سه شنبه که در آیین بزرگداشت یاد و خاطره استاد جلیل شهناز در محل خانه هنرمندان سخن می گفت، افزود: فشار سیاسی جامعه ما آنچنان بر روی هنرمند اثر می گذارد که این خشم و اعتراض و گستاخی را می توان به وضوح در ساز آنها دید.

وی اظهار داشت: پس از این مسائل می گوییم که همه اینها گستاخ شده اند در حالی که این موضوع را در کمترین جای دنیا می توان دید.

شجریان با تاکید بر اینکه در سازهای غیرهنرمندان ، می توان تنها قدرت را دید، گفت: امروزه جوانان ما که ساز می زنند تنها به دنبال تکنیک و قدرهستند که این مسئله باید ریشه یابی شود.

استاد آواز ایران افزود: امیدوارم روزی آرامش در جامعه به جایی برسد که هنرمندی با نواختن ساز احساس آرامش کند و جامعه را نیز به آرامش برسانند .

وی گفت: در دوران استاد شهناز و قبل از وی آرامشی در جامعه بود که می توان این آرامش را در نوای ساز آنها مشاهده کرد.

استاد آواز ایران تاکید کرد: امروزه کمتر نوازنده ای را می توان دید که همانند استاد شهناز از منطق برخوردار بوده و پیگیر مطالب موسیقی باشد.

شجریان اظهار داشت: امیدوارم که جوانان ما از این نوع نوازندگی استاد شهناز درس گرفته و در نوع انتخاب و پرورش موسیقی راه درستی انتخاب کنند.

وی این موضوع را نیز گفت که یکی از مشکلات موسیقی امروز جامعه ما به خصوص در میان جوانان آن است که از این شاخه به آن شاخه می روند .

شجریان افزود: در فرم نوازندگی نوازندگان می توان تاثیرات اجتماعی را به فراوانی دید.

مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در این آیین نیز گفت: هنر شرقی هنری جامع و چند بعدی است و بر خلاف هنر غربی تنها در ساحتی زمینی و فناپذیر محصور نمی شود.

مجید سرسنگی اظهار داشت: ریشه های فلسفی و فکری شرق که در هنر تجلی پیدا می کند دارای قابلیت های فراوانی برای گشودن فضاهای بن بستی است که انسان مدرن از تجربه ی آن رنج فراوان برده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر با وجود شعارهای فریبنده در باره تشخص یابی فرهنگی ، اغلب آثار هنری را می توان مصرف کننده اندیشه ها و مفاهیم دیگران و ارائه کننده تقلید های بی اصالتی نامید که در خدمت سفارش دهندگان تاجر مآب بوده است .

وی گفت: با نگاهی گذرا به گنجینه غنی موسیقی نواحی کشورمان تنها افسوس و حسرت است که در ذهن هویدا می شود، از دست رفتن استادان موسیقی مقامی کشور بدون این که جانشینی برای آنها داشته باشیم به واقع به دست فراموشی سپرده شدن بخشی از فرهنگ و هنر کشورمان است.

سرسنگی افزود: هنرمندی که جریان سازی فرهنگی و هنری می کند به یکباره و به واسطه رسانه ها و حواشی خارج از هنر به معروفیت و مقبولیت نمی رسد.

وی گفت: هنرمندانی چون استاد شهناز ، زنده یاد لطفی ، کسایی و غیره ، گلی چند روزه در بوستان فرهنگ و هنر ایران نبوده اند بلکه همانند سروهای خرامانی در این باغ خرامیده اند و هر چه می گذرد ، هر چند که خود از میان ما رفته باشند اما میراثشان همچنان جان اهل معرفت را می نوازد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج