جاباما
۱۱۶۷۳۵۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

طالبان ۴ زن را به گلوله بست

جسد تیرباران‌شده چهار زن جوان بعدازظهر چهارشنبه ۲۷ اکتبر، در حومه شهر مزارشریف پیدا شده است.

دیده‌بان ایران: یک منبع آگاه در مزارشریف می‌گوید در پی ناپدید شدن چهار زن جوان، خانواده‌های آنان پس از ساعت‌ها جست‌وجو، اجساد آنان را که تیرباران شده بودند در گودالی در حومه شهرک خالد‌ بن‌ ولید در جنوب مزارشریف پیدا کردند. یکی از این قربانیان فروزان صافی، زنی ۳۰ ساله، است. فروزان در فعالیت‌های مدنی و دادخواهی برای زنان نقش فعال داشت و در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در مزارشریف تدریس می‌کرد. محمد صابر باتور، نامزد فروزان صافی که پس از سقوط مزارشریف به‌دست طالبان، به ایران فرار کرده است، در صحبت با ایندیپندنت گفت: «همسرم فروزان صافی و سه تن از دخترانی که از فعالان مدنی در شهر مزارشریف بودند، به‌طور مشکوک تیرباران شده‌اند. هیچ‌کس پاسخگوی این جنایت نیست و هیچ نهادی صدای ما را نمی‌شنود.»

باتور که فعلا در ایران زندگی می‌کند، از جزئیات این اتفاق آگاهی بیشتری ندارد اما می‌گوید همسرش که فعال مدنی و استاد دانشگاه بود و با برنامه‌ریزی قبلی و هدفمند کشته شده است. باتور می‌گوید فروزان از یک هفته قبل از این اتفاق، تماس‌هایی دریافت می‌کرد و به او گفته شده بود اگر علاقه‌مند است از افغانستان خارج شود، یک‌ نهاد حقوق بشری می‌تواند به او کمک کند!

به گفته فعالان مدنی افغانستان، این یک شیوه تازه طالبان برای بازداشت و سپس سر به نیست کردن فعالان زن و مدنی می‌باشد و سپس مسولیت را به گردن داعش می‌اندازد!

به گفته باتور، فروزان صافی بعدازظهر چهارشنبه ۲۷ اکتبر، پس از تماس کسانی که خود را نماینده یک سازمان حقوق بشری معرفی کرده‌اند، از خانه خارج شده و ناپدید شده است. به گفته صابر، افرادی که با فروزان تماس می‌گرفتند ادعا کرده‌اند اعضای یک سازمان حقوق بشری‌اند و به فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر مخفیانه کمک می‌کنند تا از افغانستان خارج شوند.

مهندس عبدالرحمان صافی، پدر فروزان صافی، می‌گوید دخترش ساعت ۲ بعدازظهر چهارشنبه ۲۷ اکتبر، پس از دریافت یک تماس، با مدارک سفر از خانه خارج شد و به اعضای خانواده‌اش گفت قرار است به کمک یک نهاد حقوق بشری، برای رفتن به خارج از کشور اقدام کند. عبدالرحمان صافی گفت: «دو ساعت پس از آنکه فروزان از خانه خارج شد، تماس‌هایش با ما قطع شد.

در جریان جست‌و‌جو و تلاش برای یافتن او، به بیمارستان مرکزی شهر رفتیم و جسدش را که نشانه‌های چندین گلوله بر بدنش بود در سردخانه بیمارستان یافتیم.»

عبدالرحمان صافی به‌دلیل تهدیدهایی که خانواده‌اش با آن مواجه است، در مورد جزئیات این اتفاق صحبت نمی‌کند. او در ادامه می‌افزاید هنوز مشخص نیست چه کسی یا گروهی عامل این جنایت است. به گفته نامزد فروزان صافی، موبایل، مدارک، وسایل شخصی و حتی جواهرات همسرش ناپدید شده است و خانواده‌اش جسد او را بدون وسایلش تحویل گرفته‌اند.

پدر و همسر فروزان می‌گویند جسد او را از سردخانه بیمارستان مرکزی مزارشریف تحویل گرفته‌اند، در حالی‌ که دو منبع آگاه در مزارشریف می‎‌‌‌‌‌گویند جسد فروزان همراه با اجساد سه زن جوان دیگر که گروهی تیرباران شده‌اند، در گودالی در حومه شهرک خالد‌ بن‌ ولید در جنوب مزارشریف پیدا شده‌اند. یکی از این منابع که فروزان صافی را نیز از نزدیک می‌شناخت، می‌گوید خانواده‌های همه قربانیان به‌دلیل وحشت از اینکه عاملان این کشتار آن‌ها را هدف قرار دهند، سکوت کرده‌اند.

به گفته صابر باتور، اعضای خانواده فروزان برای ردیابی عاملان جنایت، به مقام‌های محلی طالبان مراجعه کرده‌اند، اما یک مقام امنیتی طالبان با سهل‌انگاری پاسخ داده است: «اگر شما عاملان قتل را پیدا کنید و به ما نشان دهید، ما بازداشتشان می‌کنیم!» تیرباران این زنان در حالی‌ که خانواده‌های آنان تحت تهدید و هراس سکوت کرده‌اند، وحشت و نگرانی کسانی را که در ۲۰ سال گذشته برای حقوق بشر، جامعه آزاد و دموکراسی فعالیت کرده‌اند، افزایش داده است.

سلیمه برهان (نام مستعار)، یک فعال حقوق بشر در شهر مزارشریف، می‌‌گوید ترس و وحشت عمیقی همه را در بر گرفته است و هیچ‌کس جرات ندارد صدای خود را در برابر آنچه پیش چشمان همه اتفاق می‌افتد، بلند کند. سلیمه می‌افزاید خفقان و وحشت عمومی بر جامعه مسلط شده است و مقام‌های محلی طالبان نیز پاسخگو نیستند.

به باور سلیمه، تیرباران چهار تن از زنان که یکی از آنان استاد دانشگاه و سه تن دیگر از فعالان مدنی بوده‌اند، به وحشت و نگرانی عمیق زنان و مردان فعال در عرصه رسانه و فعالیت‌های مدنی در مزارشریف دامن زده است. هویت سه قربانی دیگر هنوز مشخص نشده است و هیچ‌یک از مقام‌های محلی طالبان در مزارشریف در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

آلمان: بخشی از جمعیت افغانستان در معرض تهدید طالبان قرار دارند

وزارت خارجه آلمان در ارزیابی جدید از اوضاع افغانستان اعلام کرد بخشی از مردم این کشور پس از قدرت گرفتن طالبان در معرض خطر قرار گرفته‌اند. در این گزارش گفته شده با تسلط طالبان "مرگ و شکنجه" در انتظار این بخش از مردم است.

وزارت امور خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) در گزارش مربوط به اوضاع افغانستان گفته است مردم مناطق شهری، کارمندان سابق دولت و همچنین نیروهای امنیتی تحت فشار طالبان قرار گرفتند و از انتقام طالبان بیم دارند. به گفته وزارت خارجه آلمان این افراد از حقوق و آزادی‌های اساسی و اولیه برخوردار نیستند.

در این گزارش اشاره شده است زندگی روزمره آن بخش از مردم افغانستان در مناطق روستایی که قبلا هم بیشتر تحت نفوذ و کنترل طالبان قرار داشت دستخوش تغییرات اساسی نشده است. وزارت امور خارجه آلمان در ارزیابی جدید خود از اوضاع افغانستان گفته است "تفتیش منازل"، "بازداشت‌های خودسرانه"، "ناپدید شدن افراد" و به ویژه "اعدام مخالفان سیاسی طالبان و نمایندگان جامعه مدنی و خانواده های آنان" همچنان ادامه دارد.

آلمان تاکید کرده که در این گزارش شرایط و اوضاع کنونی افغانستان را در نظر گرفته است. سفارت آلمان و برخی دیگر از کشورهای غربی پس از تسلط طالبان بر کابل فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کردند. وزارت امور خارجه آلمان در گزارش خود به این موضوع هم اشاره کرده و نوشته است به دلیل بسته بودن سفارت این کشور گزارش خود را بر اساس اطلاعات نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، گزارش سازمان‌ها و رسانه‌ها تهیه کرده است. در این گزارش به مشکل بودن تائید این اطلاعات به دلیل نبود اسناد و مدارک مستدل اشاره شده است.

وزارت امور خارجه آلمان به طور منظم گزارش‌هایی در ارتباط با اوضاع کشورهایی که اتباع آن برای پناهندگی به این کشور می‌آیند تهیه می‌کند. اطلاعاتی که در این گزارش‌ها منتشر می‌شود به ویژه مورد استفاده اداره رسیدگی به امور مهاجران و پناهندگان آلمان (بامف) و دادگاه ‌ها قرار می‌گیرد. این گزارش‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری این نهاد در خصوص پذیرش دلایل پناهندگی افراد کمک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج