اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۸۰۸۷۲
۵۰۵۸
۵۰۵۸
پ

استثائا امروز را تا می‌توانید غر بزنید

غر زدن. [ غ ُ زَ دَ]آهسته سخن گفتن از سر خشم. غرغر کردن.. سخن گفتن اعتراض آمیز. با کلماتی نامفهوم ناخرسندی نمودن. غر و لند کردن. این ویژگی فردی انسانی آنقدر شایع است که ۲۶ دسامبر را به نام روز جهانی غرزدن نام گذاری کرده اند. به مناسبت این روز نکات ارزشمندی را در مورد این رفتار برای تان جمع آوری کرده ایم.

آخرین خبر: غر زدن. [ غ ُ زَ دَ ] آهسته سخن گفتن از سر خشم. غرغر کردن. . سخن گفتن اعتراض آمیز. با کلماتی نامفهوم ناخرسندی نمودن. غر و لند کردن. این ویژگی فردی انسانی آنقدر شایع است که ۲۶ دسامبر را به نام روز جهانی غرزدن نام گذاری کرده اند. به مناسبت این روز نکات ارزشمندی را در مورد این رفتار برای تان جمع آوری کرده ایم.

تفاوت بین آدم‌های غرغرو و منفی‌باف
وقتی با آدمی که دائما غر می‌زند برخورد می‌کنید ممکن است به اشتباه فکر کنید که آنها مانند یک فرد بدبین نگاهی منفی به زندگی دارند. اما واقعیت این است که غرغروها گونه‌ای کاملا منحصر به فرد هستند. آنها ممکن است اصلا نگاه منفی به زندگی نداشته باشند. با این حال قصد دارند به شما ثابت کنند هیچ چیز به خوبی‌ای که باید باشد نیست. این مثال تفاوت بین آدم‌های خوشبین، بدبین و غرغرو را به خوبی توضیح می‌دهد:

بدبین نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بیند.
اما آدم غرغرو دنیا را این‌طور برای شما تشریح می‌کند: در لیوانی لب‌پَر شده آبی هست که به اندازه‌ی کافی خنک نیست، احتمالا چون از شیرِآب ریخته شده است، در حالی که من آب بطری خواسته بودم، و این لکه روی لبه‌ی لیوان! یعنی بهداشت به درستی رعایت نشده و حالا معلوم نیست سر و کارمان با کدام ویروس بیفتد، نمی‌دانم چرا همیشه این اتفاقات برای من پیش می‌آید.
اغلب تکلیف رابطه با آدم‌های منفی‌باف روشن است، همه این را می‌دانند. اما در مورد غرغروها قضیه فرق می‌کند، آنها اغلب حتی قبول ندارند که جزو دسته‌ی منفی‌باف‌ها باشند. در ذهن آنها دنیا یعنی هر آنچه منفی است، و فقط یک راه برای برخورد با چنین دنیایی وجود دارد، غر زدن. غرغروها حتی ممکن است آدم‌های مثبت‌نگری باشند که نمی‌دانند چطور خودشان را به شیوه‌ای مثبت‌اندیشانه بروز بدهند. بنابراین مهم است که برخورد صحیحی در برابر آنها اتخاذ کنید.

چطور از پس مکالمه با فرد غرغرو بربیاییم
متأسفانه همه مجبوریم روزانه با این آدم‌ها سروکله بزنیم. در این بخش اشاره می‌کنیم که برخوردهای جزئی با این آدم‌ها را چطور می‌توان مدیریت کرد و بعدا به بخش بلندمدت‌تر ماجرا خواهیم پرداخت. اگر با غرغروها زندگی یا کار می‌کنید و نمی‌توانید آنها را ساکت کنید نکاتی که در ادامه می‌آیند می‌توانند راه حل دومی برای شما باشند. اگر کنترل این رفتارها در دستان شما بود بی شک هرگز دکمه‌ی روشن را فشار نمی‌دادید. اما واقعیت این است که گاهی به اجبار با این رفتارها برخورد خواهید کرد و چاره‌ای ندارید که جان سالم از آن به در ببرید.

استثائا امروز را تا می‌توانید غر بزنید

۱. گوش کنید و سرتان را تکان بدهید
با این کار غرغروها تأیید می‌گیرند. تأیید گرفتن راه حل سریعی است که آنها را خاموش خواهد کرد. باید به آنها نشان بدهید که موضوعاتی که مطرح می‌کنند برای شما مهم هستند. می‌دانم که این کار ممکن است برای‌تان عذاب آور باشد اما بیشترین تلاش‌تان را بکنید تا نشان بدهید واقعا حرف‌هایشان را می‌شنوید.
حتی وقتی غری که می‌شنوید مسخره و بی‌معنا به نظر می‌رسد، پشت چشم نازک نکنید، به خودتان نپیچید و به سراغ چک کردن گوشی‌تان نروید. در عوض سرتان را به نشانه‌ی تأیید تکان بدهید و جملاتی مانند: «گوشم با شماست» یا «واقعا هم که سخته» را به آنها بگویید. در اغلب موارد با این کار ظرف مدت پنج دقیقه یا کمتر غرغروها از پای در می‌آیند. اما وای به روزی که بخواهید با پیشنهاد راه حلی به آنها بنزین روی آتش غرغرهایشان بریزید. این کار را نکنید؛ البته فعلا! زیرا وقتی به غرغروها راهکاری ارائه کنید همیشه جوابی مانند این می‌گیرید که: «این که تو میگی فایده نداره چون…» و آن وقت قطار شکایت‌های تازه و کهنه‌ی آنهاست که به راه می‌افتد.
بسیاری از اوقات دلیل غرغرو بودن غرغروها! این است که کسی را ندارند که خودشان را پیش او تخلیه بکنند. گاهی تنها یک دیدار برای تخلیه‌‌ی آنها کافی است که خودشان را بازبیابند و به راه‌شان بروند. آنها می‌خواهند کسی به حرف‌هایشان گوش بدهد (و اگر باعث زحمت نشوند) دل‌شان می‌خواهد مانند یک انسان واقعی با آنها رفتار شود. اصلا لازم نیست چیزی بگویید که آنها را تأیید یا رد کند. کافی است گوش شنوایی برای‌شان باشید، سری تکان بدهید و نشان بدهید که مشکلات آنها را تأیید می‌کنید.

۲. گفته‌هایشان را معتبر بشناسید
حالا که مرحله‌ی گوش دادن را عملی کردید آمادگی دارید که تیر خلاص را برای مقابله با غرها شلیک کنید. اولویتِ اولِ برخورد با گفته‌های غرغروها این است که غرهایشان را معتبر می‌شمارید؛ یعنی نشان می‌دهید درک می‌کنید که این مسائل برای آنها واقعیت دارد، و ضمن اینکه به حرف‌هایشان گوش می‌دهید تلاش نمی‌کنید آن حرف‌ها را تصحیح کنید. در مرحله‌ی بعد وقتی این کارها را انجام دادید نوبت به نشان دادن همدلی می‌رسد.

۳. همدلی نشان دهید
همدلی‌تان را به بهترین شیوه‌ ابراز کنید و سعی کنید تا حد ممکن این کار را صادقانه و واقعی انجام بدهید. آدم‌ها همدلی ساختگی را به راحتی تشخیص می‌دهند. در مواجهه با همدلی ساختگی چیزی که به ذهن این افراد می‌رسد این است که: «عالیه! فکر می‌کنی که فقط دارم غرغر می‌کنم.» همچنین اهمیت فراوانی دارد که از بیان هر نوع سخن طعنه‌آمیز به آنها خودداری کنید. ممکن است غری که می‌زنند به نظر شما احمقانه (یا تا اندازه‌ای خنده‌دار) باشد. اما نیش‌وکنایه از نظر آنها پنهان نمی‌ماند و مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

استثائا امروز را تا می‌توانید غر بزنید

۴. ذهن‌شان را منحرف کنید
اغلب اعتبار بخشیدن و همدلی برای آرام کردن هر آدمی که غر می‌زند کفایت می‌کند، اما برای موارد جدی‌تر هم کارهایی هست که می‌توانید انجام بدهید. منحرف کردن راهی است که به شما کمک می‌کند بدون اینکه لازم باشد مستقیما آنها را ساکت کنید یا بگویید در اشتباه هستند واکنشی نشان بدهید. مثالی از نحوه‌ی این برخورد را در ادامه مطرح می‌کنیم.
اگر درباره‌ی فرد به خصوصی غر می‌زنند، بگویید: «فکر می‌کنم لازمه که شما دوتا باهم حرف بزنید.»
اگر درباره‌ی چیز دیگری غر می‌زنند، بگویید: «خیلی بده که! نمی‌دونم چطور با این مسئله کنار میای.»
وقتی هیچ راهی جواب نداد به نوعی دیگر به آنها توجه نشان بدهید، از آنها سؤال کنید: «چه خبرای خوبی تو راهه؟ برام تعریف کن»

۵. بحث دیگری راه بیندازید
هدایت مجدد روشی مشابه منحرف کردن است. در این روش به صورت خلاصه، بدون اینکه فرد متوجه بشود شما نمی‌خواهید برای هزارمین بار مشکلش را بشنوید، موضوع صحبت را عوض می‌کنید. می‌توانید تمرکز بحث را روی کاری منتقل کنید که مشغول انجامش هستید. این کار روش ساده و در عین حال مؤثری برای هدایت کردن بحث به موضوعی تازه است.
برای نمونه: «باز پرینتر کار دستت داد؟ اوف، واقعا اعصاب خرد کنه! می‌دونم سخت میشه بیخیال این اتفاقا شد، اما امیدوارم جون سخت باشی چون واقعا باید برگردیم سر این پروژه‌ی آخری.»
با این کار خیلی از غرغروها از عادت بدشان دست برمی‌دارند و به سراغ کاری برمی‌گردند که داشتند انجام می‌دادند. قصد آنها از غر زدن این نیست که کاری برای مشکل‌شان انجام بدهید (غر زدن یک عادت است) بنابراین برای تغییر نگاه آنها تنها چیزی که نیاز دارید این است که موضوع بحث را عوض کنید.

علت غر زدن در زنان و مردان و روش های کنترل آن

چرا هرگز سطل زباله را بیرون نمی‌گذاری؟ کی قرار است کمی با هم وقت بگذرانیم؟ چرا نمی‌توانی ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی بچینی؟ همیشه خرد کردن گوشت با منه! این جمله‌ها برای شما آشنا هستند؟ اگر این جمله‌ها زیاد توسط شما به زبان می‌آیند، احتمالا از افرادی هستید که همیشه غر می‌زنید. واژه غر زدن در زبان فارسی به معنی زیر لب و با خشم سخن گفتن است. در فرهنگ لغت وبستر هم به تحریک کردن یا سرزنش و اصرار مداوم تعریف می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات غر مداوم این است که معمولا اثرگذار نیست و به ندرت آن‌چه که فرد در حین غر زدن می‌خواهد، به دست می‌آورد.

یکی از ویژگی‌های غر زدن این است که گاهی افراد غر زننده متوجه دائمی شدن رفتار خود نیستند، اما اطرافیان و اعضای خانواده، به ویژه شریک زندگی آن‌ها به خوبی متوجه این وضعیت خواهد شد. آن‌ها بارها و بارها چیزی را از اطرافیان خود می‌خواهند که قبلا مطرح شده یا در مورد آن بحث شده است. در واقع آن‌ها چاره‌ای جز غر ندارند. کسانی که با یک فرد غر زننده که در اصطلاح عامه به آن‌ها غرغرو گفته می‌شود زندگی می‌کنند، دائما حس می‌کند که تحت کنترل هستند و هر رفتار آن‌ها مورد قضاوت نادرست است. این کار می‌تواند یک تهدید جدی برای زندگی زناشویی زوج‌ها تلقی شود. در ادامه به نشانه‌های غر زدن در زندگی زناشویی و روش‌های کنترل آن اشاره می‌کنیم:

در خواست کردن چیزی بیشتر از دو بار
به گفته مارگارت پل، متخصص زوج درمانی، در خواست هر چیزی از همسر تا دو بار موثر است، اما پس از آن حالت آزار دهنده به خود می‌گیرد و درخواست تلقی نمی‌شود. به جای مطرح کردن دائم درخواست خود، بهتر است شکاف ارتباطی موجود را شناسایی و مستقیما آن را برطرف کنید. برای جلوگیری از غر باید بگویید که من می‌خواهم بفهمم در مورد این مسئله چه روی داده است؟ آیا راهی برای حل آن وجود دارد؟ پس از آن خود را آماده هر پاسخی از سوی طرف مقابل خود قرار دهید.
دکتر امی جانسون هم توصیه می‌کند که در خواست دوم را با همان لحن درخواست اول مطرح کنید. اگر لحن بیان درخواست مناسب نبوده و مورد قضاوت قرار گیرد، آزار دهنده بوده و به غر زدن تبدیل می‌شود. او پیشنهاد می‌کند که از تقویت مثبت به عنوان جایگزینی برای غر استفاده کنید. به جای تمرکز بر روی کارهایی که او انجام نمی‌دهد، تلاش خود را برای تحسین آن‎چه که درست انجام می‌دهد متمرکز کنید.

عدم شفافیت درخواست
نق زدن یا غر می‌تواند نوعی رفتار کنترل کننده باشد. دکتر پاول می‌گوید این کار نوعی کنترل است که شما در آن فردی را نگه داشته و سعی می‌کنید تا درخواست شما را اجرا کند. برلی اضافه می‌کند که نق زدن چیزی فراتر از یک درخواست و راهی برای تحت کنترل گرفتن دیگران است. به جای این کار بهتر است دفعه بعد که از یک درخواست اجرا نشده ناراحت شدید، از خود بپرسید که این واقعا درباره چیست؟ معمولا این احساس کنترل گری مبتنی بر ترس از چیزهای ناشناخته است. پس اگر غر زدن شما به دلیل تمایل به کنترل همسرتان است، بهتر است به جای این کار به ترس‌هایتان اعتراف کنید و سپس به دنبال علت یابی و درمان آن باشید. این به عنوان اولین قدم، عالی است.

شروع جملات با «تو»
دنیس وید، متخصص روابط، تشخیص یک جمله حاوی غر را ساده می‌داند: این جملات با «تو» آغاز می‌شوند! مثلا تو هرگز چمن‌ها را کوتاه نمی‌کنی یا تو همیشه ظرف‌ها را خیس باقی می‌گذاری! جمله‌هایی با این لحن معمولا با سرزنش همراه هستند و محرک‌هایی برای قرار دادن شریک زندگی در حالت دفاعی خواهند بود. به جای این بهتر است درخواست‌هایتان را با کلمه «من» شروع کنید. مثلا من تعجب کردم که چرا چمن‌ها را کوتاه نکردی! به این ترتیب شما یک شرکت کننده فعال در بحث هستید و منتقد جدی و سرسخت به نظر نمی‌رسید.

احساس ناتوانی کردن
اگر مدام به همسرتان غر می‌زنید که چرا سیگار را ترک نمی‌کند یا رژیم نمی‌گیرد، ممکن است حس کنید که به خاطر نگرانی شما در مورد سلامتی او، این غر زدن موجه است. دکتر پل می‌گوید که ما از احساس درماندگی متنفر هستیم. وقتی می‌بینیم کسی که دوستش داریم مرتبا سیگار می‌کشد یا زیاد غذا می‌خورد، می‌ترسیم و نگران این هستیم که او به خودش آسیب برساند.
اولین باری که غر می‌زنیم ممکن است شخص از آن استفاده کند. ولی وقتی دائما تکرار شود، او را دلزده کرده و ممکن است از رابطه کنار بکشد. به جای این کار بهتر است در ابتدا بپذیرید که همه چیز آن‌طور که می‌خواهید پیش نخواهد رفت. به جای این که سعی کنید مستقیما جلوی رفتار آسیب‌زای او را بگیرید، بر اهداف و رفتار خودتان در رابطه تمرکز کنید.

کنار کشیدن شریک زندگی
مردم از کنترل شدن متنفر هستند. آن‌ها در مقابل تسلیم شدن در مورد موضوعات خاص مقاومت نشان می‌دهند. به ویژه زمانی که فرد تصور کند پذیرفته شدن توسط همسر یا دوست منوط به این است که رفتاری را تغییر یا کاری را انجام دهد. این ممکن است باعث کنار کشیدن، عصبانی شدن و یا کینه توزی شود. بارلی می‌گوید برای این که از غر زدن جلوگیری کنید، بکوشید که یک منتقد سازنده باشید. در ابتدا ممکن است که شرایط کمی غیر طبیعی به نظر برسد، اما نتایج نهایی احتمالا با آن‌چه مد نظر شماست مطابق خواهد بود. غر شنیدن مداوم از همسر گاهی باعث دلزدگی و کنار کشیدن فرد از رابطه می‌شود
قرار گرفتن در نقش پدر و مادر به جای همسر یا دوست
شنیدن مداوم غر از طرف دیگران ممکن است باعث شود که فرد حس کند یک کودک ناامید کننده و ناتوان است که نمی‌تواند رضایت دیگران را از کارهایی که انجام می‌دهد جلب کند. بورلی می‌گوید وقتی غر می‌زنید، احساس همسر و همراه بودن را از دست می‌دهید. مثل این که انگشت خود را مثل یک پدر یا مادر به طرف او گرفته و تکان می‌دهید. به جای این کار لازم است که استانداردهای قابل قبولی را برای حفظ زندگی خود تعیین کنید تا برآورده کردن انتظاراتتان دور از ذهن نباشد. در این حالت تلاش هر دوی شما برای رسیدن به همان چیز است و در چنین شرایطی غر زدن معنی ندارد.

غفلت کردن از خود
اگر مجبور شویم که برای خوشحال کردن خود به شخص دیگری رجوع کنیم، از نیازهای خود غافل خواهیم شد. نق زدن از این احساس ناشی می‌شود که ما منابعی برای خوشبخت کردن خود نداریم. کسی که مدام غر می‌زند، روی خودش تمرکز نمی‌کند و وقت و انرژی زیادی را برای شریک زندگی خود صرف خواهد کرد. روانشناسی مدرن به ما می‌گوید چیزهایی که در دنیا از آن‌ها متنفریم یا آن‌ها را طرد می‌کنیم در واقع پتانسیل‌هایی هستند که خودمان داریم. آیا می‌بینید که شریک زندگی خود را برای تنبلی سرزنش می‌کنید؟ احتمالا در ابعاد وجود خودتان دوست داشتید تنبلی کنید. شناخت کمبودهای خود و کشف این که باید روی کدام بعد شخصیت خود کار کنید، از شما یک همسر قدرتمند می‌سازد.

از دست رفتن صمیمیت رابطه
برلی می‌گوید که غر زدن قاتل عشقبازی است. شما هرگز تمایل ندارید که بروید و کسی که شما را خسته کرده در آغوش بگیرید. دکتر جان گروول برای بهبود زندگی جنسی دو نکته را توصیه می‌کند: داشتن ارتباط موثر و قرار دادن خود در معرض آسیب پذیری. بدون این که بیش از حد به امتیاز گرفتن در رابطه وابسته باشید، در مورد آن‌چه واقعا در روابط شما می‌گذرد صحبت کنید.به همسرتان گوش فرا دهید و برخی از ترس‌هایتان را با هم در میان بگذارید. گاهی مقصر مشکلات را پیدا کنید و خود را در موقعیت آسیب پذیری قرار دهید. این موضع می‌گوید که من هم ممکن است خطا کنم! این می‌تواند یک موقعیت ترسناک باشد، اما خبر خوب این است که شما را به یک عاشق پذیرا تبدیل می‌کند.
از دست دادن احترام نسبت به شریک زندگی
اصلی‌ترین موارد اختلاف زوجین بر خلاف تصور، پول، رابطه جنسی یا خیانت نیست. موضوع شماره یک که اغلب به اختلاف زوجین منجر می‌شود، رفتارها و نگرش‌های آن‌هاست که به سختی زمینه را برای یک رابطه احترام آمیز فراهم می‌کند. دکتر وید می‌گوید که غر زدن، به عدم صمیمیت و در نهایت به عدم اعتماد تبدیل می‌شود. شما وقتی که غر می‌زنید دیگر به همسرتان اعتماد ندارید، نمی‌توانید روی او حساب کنید و احترام او را از دست می‌دهید و در نهایت از او دور می‌شوید.

به جای این کار بهتر است با شریک زندگی خود یک تصمیم مشترک بگیرید تا موانع ایجاد شده را بردارید. خواسته‌هایتان را با هم مرور کنید و قول دهید که برای رسیدن به آن‌ها با هم تلاش می‌کنید. رسیدن به نقطه غر زدن نشانه بسیاری از موارد اشتباه است. این نشانه‌ای از ضعف رابطه و از بین رفتن ارتباط موثر شماست. برای برقراری بهترین ارتباط بین زوجین لازم است که احترام بین آن‌ها در جریان باشد.
علت غر زدن در زنان
غر زدن در واقع بیان نادرست و ناپخته احساسات درونی است. معمولا زمانی که افراد ناامید و خشمگین هستند، احساس تنهایی می‌کنند و تحت فشار روانی زیادی قرار دارند غر می‌زنند. تکرار مداوم این رفتار می‌تواند به شکل جدی به یک رابطه آسیب وارد کرده و صحنه زندگی مشترک را به یک میدان جنگ تبدیل کند. احتمال سرخورده شدن و ناکامی زنان در جامعه زیادتر است. آن‌ها چه در محیط بیرون از خانه کار کنند یا نه، به صورت مداوم با انواع تنش‌ها و استرس‌ها مواجه هستند. کمبود وقت، فشار روانی وارد شده از سوی همسر، محیط کار و جامعه به او، احساس کافی نبودن، غیر قابل پیش بینی و برنامه ریزی بودن زندگی آن‌ها و… ممکن است علت غر زدن در زنان باشد.

گاهی هم آن‌ها از این کار برای جلب توجه و کمک و همراهی دیگران به ویژه همسر استفاده می‌کنند. در واقع جلب توجه و حمایت می‌تواند یک علت غر زدن در زنان باشد. در صورتی که این موضوع کاملا برعکس عمل کرده و شرایط را از آن‌چه که هست سخت‌تر می‌کند. متخصصان روانشناسی رابطه به مردان توصیه می‌کنند که از نقش خود در چنین شرایطی غافل نشوند. در بسیاری از موارد حضور موثر مرد در رابطه و گوش شنوا بودن، همدلی و تقسیم عادلانه وظایف زندگی می‌تواند بار و فشار وارد بر دوش زنان را کم کرده و از غر زدن مداوم جلوگیری کند. زنان گاهی فشار ناشی از ناکامی‌ها و نگرانی‌های خود را به شکل غر زدن بیان می‌کنند
علت غر زدن در مردان
بر خلاف تصور عموم که غر زدن را بیشتر یک کار زنانه می‌دانند، تفاوتی از نظر جنسیت در این زمینه وجود ندارد. زنان و مردان تحت شرایط خاص به غر زنندگان قهاری تبدیل می‌شوند. گرچه مردها نسبت به زنان کمتر از طریق کلام احساسات خود را بروز می‌دهند، اما گاهی چاره‌ای جز غر زدن ندارند! در برخی مواقع هم این رفتار یک واکنش متقابل است. بعضی مواقع زنان بدون توجه به موقعیت مدام غر می‌زنند و مرد فرصتی برای دفاع ندارد. او در چنین شرایطی تنها راه خلاص از این وضعیت را غر زدن متقابل می‌داند و این اغلب یک علت غر زدن در مردان است.

افراد باید بدانند که حضور مداوم در اجتماع و ارتباط با دیگران به صورت روزانه ممکن است مردان را خسته و از نظر روانی ناتوان کند. گاهی مردها برای جلب توجه و همدلی همسرشان در مواجهه با ناکامی‌ها و شکست‌ها غر می‌زنند و در مواردی هم این کار نشانه ناراحتی و غمگینی آن‌هاست. فشار بار مالی خانواده و ایفای نقش پدر و همسر خوب بودن بسیار سخت و سنگین است و می‌تواند علت غر زدن در مردان باشد. حل این مسئله و کاهش تنش‌های خانوادگی نیاز به همراهی جدی همسر دارد.

غر زدن مغزتان را تخریب می کند!
انسان‌ها علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در مغز و افزایش سطح هوش با ترک رفتارها، عقاید و عادت‌های مخرب می‌توانند افراد باهوش‌تری شوند.
مغز انسان بسیار منعطف است و می‌توان مانند خمیرِ بازی به آن شکل داد. واژه نوروپلاستی یک اصطلاح جامع است و به تغییرات پایداری اشاره دارد که در طول زندگی یک فرد در مغز رخ می‌دهند. ما علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در مغز و افزایش سطح هوش، می‌توانیم با ترک رفتارها، عقاید، و عادت‌های مخرب نیز از نظر عاطفی باهوش‌تر شویم. اما این قضیه بُعد دیگری نیز دارد، و گاهی ممکن است ناخواسته تغییرات بدی در مغز ایجاد کنیم.

دکتر مایکل مرزنیچ، عصب‌شناس رابطه بین افکار ما و تغییرات ساختاری در مغز را اثبات کرده است. به گفته او تجارب، رفتارها، عادت‌ها، الگو‌های فکری و نحوه واکنش شما به دنیا بخش جدایی‌ناپذیری از نحوه برقراری اتصالات در مغز است.
عادت‌های منفی می‌تواند تاثیر بدی بر مغز بگذارند و عادت‌های مثبت آن را برای تغییرات خوب آماده می‌کنند.

غرغر کردن و تغییرات در مغز
همه ما کسانی را می‌شناسیم که دائماً در حال غرغر کردن هستند، در واقع همان‌هایی که به نظر می‌رسد هیچ و‌قت از هیچ چیزی راضی نیستند.
تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که آدم‌های منفی‌باف همیشه در حال غرغر کردن هستند. بدتر از همه اینکه این غرغرو‌ها به در دل نگهداشتن افکار و احساسات خود راضی نیستند و دنبال یک شریک و راهی برای تخلیه خود می‌گردند.
غرغرو‌ها به شدت مایه عذاب خانواده و دوستان هستند، اما تنبیه نمی‌شوند بلکه بقیه سعی می‌کنند درکشان کنند. البته همه ما گهگاهی غرغر می‌کنیم، اما عده‌ای در آن زیاده‌روی می‌کنند.آدم‌های غرغرو معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند:

غرغرو‌های طالب توجه
این افراد دائماً از این حرف می‌زنند که بیشتر از بقیه مشکل دارند. البته افراد منطقی به راحتی از کنارشان می‌گذرند و وقت و انرژی خود را برای آن‌ها تلف نمی‌کنند.

غرغرو‌های مزمن
این گروه در یک وضعیت دائمی شکایت و غرغر و به اصطلاح نشخوار فکری قرار دارند. این افراد دائما درباره یک موضوع یا مشکل فکر می‌کنند.

غرغرو‌های با هوش هیجانی پایین
افراد این گروه درک و هوش هیجانی پایینی دارند. آن‌ها به احساسات، نگرش یا افکار شما علاقه‌مند نیستند و در هر فرصتی شروع به غرغر کردن می‌کنند. اگر این رفتار‌ها را از خودتان بروز می‌دهید، دارای هوش هیجانی پایین هستید.

آیا مغز مقصر است؟
جواب تا حد زیادی بله است. در حقیقت ممکن است آگاهانه دست به این کار نزنند. رفتار‌های مخرب مانند غرغر و شکایت کردن اگر امکان تکرار در مغز را پیدا کنند، فرایند‌های تفکر را تغییر خواهند داد.
به علاوه مغز ما دارای چیزی به نام سوگیری منفی‌نگری است. به زبان ساده، یعنی تمایل بیشتر مغز به تمرکز بر شرایط نامساعد. محرک‌های منفی فعالیت عصبی بیشتری نسبت به محرک‌های مثبت ایجاد می‌کنند. همچنین آسان‌تر و سریع‌تر درک می‌شوند.
تکرار ما در یادگیری است. وقتی دائماً بر چیز‌های منفی تمرکز کرده و غرغر کنیم، مدام نورون‌های مسئول سوگیری منفی‌نگری را برمی‌انگیزیم. این ۵ رفتار عادی تلقی می‌شوند در حالی که رفتار سمی هستند.
تحقیقات نشان داده است مراقبه و دیگر روش‌های آرام‌سازی ذهن ابزار‌های قدرتمندی برای مبارزه با منفی‌نگری هستند. پس هر روز شکرگزاری و مراقبه کنید و مغزتان را بیشتر برای تغییرات مثبت آماده سازید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج