۱۱۸۱۲۵۲
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

کرونا را رعایت نکنیم کار، زندگی و عید از بین می‌رود

با درگیر شدن شهر شیان چین به ویروس کرونا از نوع سویه امیکرون، شهر قرنطینه و تصاویر ضدعفونی شهری از این نقطه جهان در رسانه‌ها منتشر شد. حال سوال این است که مگر کرونا روی اشیا دوان دارد؟ پیشتر گفته شده بود که کرونا از اشیا منتقل نمی‌شود و با همین عنوان ضدعفونی‌های شهری از فضای مدیریت شهری کرونا حذف شد. پرفسور مسعود سلیمانی به این سوال پاسخ داد.

خبرگزاری رکنا: سویه جدید کرونا به نام امیکرون از کشور بوتسوانا در قاره آفریقا شروع و به سرعت جهان را امیکرونی کرد. شهرهای به وضعیت ویژه کنترل کرونا بازگشت. امیکرون وارد ایران شده و سرعت درگیر کردن مردم نیز با این سویه کرونا رو به افزایش است. هرچند میزان مرگ کرونایی با امیکرون کاهش یافته است ولی کشور چین با ورود امیکرون به حریم شهر شیان آن منطقه را قرنطینه و ضدعفونی شهری را به بستر مدیریت کرونایی خود بازگرداند.

با شیوع کرونا در جهان سخنان ضد و نقیض مختلفی از سوی کارشناسان و محققان در مورد میزان دوام ویروس کرونا بر روی اشیا، بیان و در اخبار رسانه ها منتشر شد.

مؤسسه سنجش خطر در آلمان گزارش داد که ثبات ویروس کرونا در محیط بستگی به عوامل زیادی از جمله دما، رطوبت هوا و جنس مواد موجود دارد و تاکید داشت بر اساس یافته‌های علمی، ابتلا از راه موادی مانند مواد غذایی وارداتی، مایحتاج روزانه، اسباب بازی، کامپیوتر، ابزارآلات و مانند آن بعید به نظر می‌رسد.

اما کارشناسان مؤسسه بهداشتی NIH آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این کشور (CSC) به خلاف این نتایج رسیده‌اند.به گفته آن‌ها، ویروس کرونا می‌تواند تا سه روز بر روی سطوح پلاستیکی یا فولادی‌، تا ۲۴ ساعت روی کاغذ و در هوا نیز تا سه ساعت زنده بماند.

این سخنان متفاوت و نظرات گوناگون آنقدر ادامه یافت تا در نهایت به این نتیجه جمعی رسید که دوام ویروس کرونا برروی اشیا کم است و از این طریق انتقال ویروس آمار کمی دارد.

با این نتیجه گیری، کم کم تصویر ضدعفونی های شهری در کشورهای مختلف از اخبار و سطح شهرها پاک شد و حفاظت در برابر کرونا بیشتر به ماسک زدن و ضدعفونی دست خلاصه شد.

حال با شیوع سویه امیکرون و سرعت انتقال گویا شرایط تغییر کرده است. شهر شیان با ۱۳ میلیون جمعیت در کشور چین به محض درگیر شدن با امیکرون به حالت قرنطینه در آمد و تصاویر ضدعفونی شهر در رسانه های جهان از این شهر منتشر شد.

این تصاویر این سوال را ایجاد می کند که آیا با توجه به سرعت امیکرون باید ضدعفونی شهر و وسایل حمل و نقل عمومی به پروتکل های بهداشتی کرونا در کشورها و شهرها بازگردد؟ پرفسور مسعود سلیمانی محقق و پژوهشگر ایرانی در حوزه هماتولوژی (خون‌شناسی) و سلولهای بنیادی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص این سوال با تاکید بر اینکه به توجه به سرعت گسترش امیکرون بازگشت ضدعفونی های شهری برای مدیریت شهری مقابله با این سویه کرونا موثر است گفت: تجربه قبلی مبارزه با کرونا در چین، مدیران بهداشت و سلامت این کشور را به سمت ضدعفونی شهری کشانده است. تجربه سه ماهه قرنطینه در ووهان و ضدعفونی های شهر که در نهایت به موثر بودن مهار کرونا در این شهر ختم شد باعث شده است که این روش مهارکننده را برای کنترل سویه امیکرون نیز در دستور کار خود قرار داده و اجرایی کنند. چین در آن سه ماه قرنطینه ووهان همه اتوبوس ها و خیابان ها و مراکز مختلف را ضدعفونی محیطی کرد.

پرفسور سلیمانی در ادامه افزود: درست است که بعضی از تحقیقات بیان کرده است که کرونا بر سطوح بقا طولانی ندارد ولی برای گسترش ویروس همان زمان کوتاه هم برای افزایش تعداد ابتلا در یک شهر ۱۳ میلیونی خیلی زیاد است. حتی اگر ویروس ده دقیقه نیز روی سطوح زنده بماند برای مسافران مترو و اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص خطرناک است زیرا در همین مدت کوتاه می تواند عده زیادی را مبتلا کند. هرکجا که تراکم جمعیت بیشتر است، سرعت ابتلا نیز سریع تر و بیشتر است و نحوه کنترل آن محیط در برابر ویروس باید سختگیرانه تر باشد.

پرفسور سلیمانی در خصوص اینکه با توجه به اینکه تهران به عنوان یک کلان شهر چند میلیونی در ایران نیز شرایطی همچون جمعیت شیان چین حتی بیش از آن جمعیت را دارد آیا مدیریت مشابه شهری کرونا شیان در تهران نیز باید اجرا شود گفت: درست است که گفته می شود امیکرون خطر مرگ کمتری دارد ولی سرعت ابتلای بالایی دارد و این نکته باید مدیریت شهری و محیطی این سویه کرونا را جدی تر مدنظر قرار دهد. تحقیقات تاکنون مدعی این است که امیکرون همچون سویه دلتا خطرناک نیست ولی این تحقیقات ابتدایی است و نتیجه گیری نهایی صورت نگرفته است. شاید آمار مرگ کرونا در سویه امیکرون کم باشد ولی حتی یک نفر فوتی هم یک جان است که از دست می رود و نباید برود و برای از دست ندادن حتی یک نفر هم باید جامعه پزشکی تلاش کند و پیشگیری های موثر داشته باشد.

پرفسور سلیمانی در پایان با گفتن از اینکه اگر رعایت های لازم صورت نگیرد این سویه کرونا می تواند دوباره مسیر زندگی و کسب و کار مردم را با اختلال و تعطیلی درگیر کند افزود: نزدیک عید هستیم و رعایت نکردن یعنی آغاز دوباره محدودیت ها و تعطیلی هایی که هر روز آن صدمه به کسب و کارها و آموزش و زندگی مردم و کشور می زند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماکه چهل وسه ساله عیدنداریم...محض اطلاعتون

    • بدون نام

      عادت کردیم عمو.

    • بدون نام

      مگه با این گرونی میشه عید گرفت دلت خوشه

    • بدون نام

      الان هم زندگی به باد رفته دیگه چی داریم از دست بدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج