۱۱۸۱۴۶۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

آخرین اقدامات برای نجات زاینده‌رود از خشکی

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه باید قبول کنیم دوره خشکی را در حوضه‌آبریز زاینده‌رود داشته‌ایم، گفت: یکی از رویکرد‌هایی که در بازتخصیص آب داریم این است که بتوانیم از آب‌های نامتعارف که پساب هست استفاده کنیم و یا در بخش صنعت بتوانیم بازچرخانی آب را داشته باشیم.

خبرگزاری ایلنا: هوشنگ ملایی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث منابع و مصارف حوضه‌آبریز زاینده‌رود در دستور کار ما قرار دارد؛ مطالعات جامعی با محوریت تأمین آب شرب در حال انجام داریم.

وی افزود: این مطالعات که تکمیل شود، می‌توانیم برنامه جامع‌تری برای منابع و مصارف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود داشته باشیم.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود در خصوص زمان تکمیل مطالعات جامع منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: این مطالعات تازه آغاز شده و برآورد ما این است که یک‌سال به‌طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: تخصیص آبی که در حوضه‌ آبریز زاینده‌رود تعریف شده، بر اساس شرایط نرمال آبی بوده و در شرایطی که خشکسالی داریم و ممکن است در زمان‌هایی بارش کمتر از نرمال باشد، نمی‌توان تخصیص‌هایی که بر اساس شرایط نرمال تعریف شده را به طور کامل صورت داد.

ملائی تصریح کرد: منابع آبی حوضه‌آبریز زاینده‌رود صرفا سد زاینده‌رود نیست، بلکه حوضه زاینده‌رود حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع است که درواقع حوضه آبریز گاوخونی است؛ بخش کوچکی از آن سد زاینده‌رود است و بقیه حوضه آبریز در پایین‌دست آن قرار دارد؛ وقتی در خصوص منابع و مصارف حوضه صحبت می‌کنیم، در زمینه تمام منابع و مصارف این حوضه‌آبریز ۴۰ هزار کیلومتر مربعی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: در مجموع ۲۴۴ میلیمتر متوسط بارش در حوضه‌آبریز زاینده‌رود است، میزان بارش‌های این حوضه آبریز در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۰۰ میلیمتر کاهش پیدا کرده است و این کاهش باعث می‌شود در بخش منابع آب سطحی و همچنین منابع آب تجدیدپذیر که منابع زیرزمینی هستند، دچار مشکل شویم.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه باید قبول کنیم دوره خشکی را در حوضه‌آبریز زاینده‌رود داشته‌ایم، گفت: یکی از رویکردهایی که در بازتخصیص آب داریم این است که بتوانیم از آبهای نامتعارف که پساب هست استفاده کنیم و یا در بخش صنعت بتوانیم بازچرخانی آب را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌هایی در انتقال آب از دریا ایجاد شده که می‌تواند با تخصیص‌هایی که در گذشته داده شده، جایگزین شود که این تخصیص‌ها می‌تواند برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و یا اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی استفاده شود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه آغاز مطالعات جامع در حوضه منابع و مصارف زاینده‌رود به معنای این نیست که قبلا کاری در این حوضه صورت نگرفته، گفت: ما قبلا کارهای مطالعاتی در سطح استان‌ها، مثل استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام داده‌ایم و قدم آخر این است که این مطالعات استانی، تبدیل به مطالعات جامع شوند و در نتیجه این مطالعات جامع، سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکری به حال خوزستان بکنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج