۱۱۸۲۳۱۷
۱ نظر
۵۰۲۲
۱ نظر
۵۰۲۲
پ

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

فسیل مربوط به یک هیولای دریایی ۱۷ متری از گونه ایکتیوسور‌ها در نوادا کشف شده است. قدمت این فسیل به ۲۴۷ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

گجت نیوز: فسیل مربوط به یک هیولای دریایی ۱۷ متری از گونه ایکتیوسور‌ها در نوادا کشف شده است. قدمت این فسیل به ۲۴۷ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

فسیل کشف شده از یک هیولای دریایی که در اوایل دوران دایناسور‌ها زندگی می‌کرده است، نشان می‌دهد که اندازه این گونه جانوری از نظر تکامل با سرعت غیر منتظره‌ای رشد کرده است.

کشف فسیل یک هیولای دریایی مربوط به ۲۴۷ میلیون سال قبل

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

پژوهش جدید نشان می‌دهد که ایکتیوسورها (گروهی از خزندگان دریایی ماهی مانند در دوران دایناسور‌ها) تنها در طول ۲.۵ میلیون سال به جانورانی غول پیکر تبدیل شدند.

برای مقایسه باید بگوییم که نهنگ‌ها از ۵۵ میلیون سال پیش وجود داشته‌اند و به ۹۰ درصد از این سال‌ها نیاز داشتند تا به ابعاد کنونی خود برسند. این در حالی است که ایکتیوسور‌ها در تنها ۱.۵ میلیون سال اول پیدایش خود (۱ درصد از تاریخچه ۱۵۰ میلیون ساله) به این مهم دست یافتند.

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد


Lars Schmitz، پژوهشگر ارشد این مطالعه و دانشیار زیست شناسی کالج Scipps در کالیفرنیا در این رابطه گفت:

ما متوجه شدیم در دورانی که جهان در حال بازیابی از یک انقراض مهم (در اواخر دوره پرمین)‌ بوده است، ایکتیوسوها توانسته‌اند بسیار سریع‌تر از نهنگ‌ها به موجوداتی غول پیکر تبدیل شوند. این یک نشانه امیدوار کننده از پایداری حیات است که نشان می‌دهد اگر شرایط محیطی مناسب باشد، تکامل می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و حیات به جایگاه سابق خود بازگردد.

پژوهشگران برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ متوجه فسیل‌های یک ایکتیوسور در صخره‌های کوه‌های Augusta در شمال غربی نوادا شدند. در آن زمان تنها مهره‌های ستون فقرات از صخره بیرون زده بودند؛ اما از همان‌ها نیز نتیجه‌گیری کردند که با یک حیوان بزرگ طرف هستند.

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

تنها در سال ۲۰۱۵ بود که فسیل مورد اشاره به طور کامل از دل صخره بیرون کشیده و به کمک یک هلیکوپتر به موزه تاریخ طبیعی لس آنجلس منتقل شد تا به طور کامل بررسی شود. از این جانور جمجه، شانه و یک بیرون زدگی شبیه باله باقی مانده بود.

دانشمندان این فسیل جدید را Cymbospondylus youngorum نامیدند و پنجشنبه هفته گذشته در گزارشی در مجله Science اعلام کردند که این هیولای دریایی حدود ۲۴۷ میلیون سال قبل در دوره تریاس می‌زیسته است. همانند دیگر جانوران آن دوران، ایکتیوسور یافت شده نیز عجیب به نظر می‌رسد. Schmitz در این رابطه گفت:

حیوانی شبیه به یک اژدها یا هیولای دریایی را با بدن کشیده بلند، دم بزرگ و پاهایی تصور کنید که به شکل باله در آمده‌اند. با جمجمه‌ای تقریبا ۲ متری، این Cymbospondylus youngorum بالغ بیش از ۱۷ متر بوده است.

این جانور ۴۱ تنی در ابر اقیانوس پانتالاسا در ساحل غربی آمریکای شمالی زندگی می‌کرده و با توجه به اندازه و شکل دندان‌هایش می‌توان گفت که رژیم غذایی آن احتمالا شامل ماهی‌ها، ایکتیوسور‌های کوچک‌تر و ماهی مرکب میشده است.

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

مقایسه نهنگ، ایکتیوسور و انسان از نظر اندازه

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

مقایسه سیر تکاملی نهنگ با ایکتیوسور

جانوران غول پیکر زیادی در دوران دایناسور‌ها زندگی می‌کردند؛ اما C. youngorum بنا به دلایلی در مقایسه با دیگران از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال C. youngorum تنها ۵ میلیون سال پس از «مرگ بزرگ» می‌زیسته است. مرگ بزرگ به بزرگترین انقراض کره زمین اشاره دارد که در ۲۵۲ میلیون سال قبل و در اواخر دوره پرمین رخ داد و به واسطه آن ۹۰ درصد از گونه‌های جانوری زمین از بین رفتند.

حدود ۹ میلیون سال طول کشید تا حیات در کره زمین بتواند از ضربه‌ای که خورده سر بلند کند و همین نیز بیش از پیش اندازه بزرگ ایکتیوسور‌ها را مهم جلوه می‌دهد. البته در بازه ۱ تا ۳ میلیون سال پس از انقراض بزرگ، شاهد رشد چشمگیر گونه‌ای از نرم‌تنان دریایی به نام آمونیت‌ها بودیم.

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد

فسیل هیولای دریایی ۱۷متری در نوادا کشف شد
به نظر می‌رسد که حرکت اکتیوسور‌ها به سمت تبدیل شدن به هیولا به خاطر خوردن آنها و همچنین کنودونت‌هایی شبیه به مارماهی بوده است که تا حدودی خلا ایجاد شده پس از انقراض بزرگ را پر کرده بودند. از طرفی گفته می‌شود که نهنگ‌ها به خاطر خوردن پلانکتون‌ها رشد کرده‌اند، ولی خب آنها در دوران دایناسورها در منو غذایی نبودند.

علی‌رغم مسیر و زمان‌بندی متفاوت نهنگ‌ها و ایکتیوسورها در تبدیل شدن به جانورانی غول پیکر، شباهت‌هایی نیز بین آنها دیده می‌شود. به عنوان مثال پژوهشگران متوجه ارتباط بین اندازه بزرگ و شکارچی بودن (همانند شکار ماهی‌های مرکب بزرگ توسط نهنگ عنبر)‌ و از دست دادن دندان (همانند نهنگ‌های پالیده خوار) شده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سگ دوست

      یا خدا این از هیولا هم گذشته دهنش اندازه آدمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج