۱۱۸۲۶۹۴
۵۰ نظر
۵۰۱۰
۵۰ نظر
۵۰۱۰
پ

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

میدان‌داری روسیه در مذاکرات احیای برجام در فضای مجازی و رسانه‌ها با انتقاد و کنایه‌های زیادی روبرو شده است. این انتقادها پس از دیدار مستقل نمایندگان روسیه و آمریکا پیش از توقف موقت مذاکرات افزایش یافته است.

برترین‌ها: میدان‌داری روسیه در مذاکرات احیای برجام در فضای مجازی و رسانه‌ها با انتقاد و کنایه‌های زیادی روبرو شده است. این انتقادها پس از دیدار مستقل نمایندگان روسیه و آمریکا پیش از توقف موقت مذاکرات افزایش یافته است.

برخی تحلیلگران غربی معتقدند مسئولان ایرانی ادعا می‌کنند با خودداری از مذاکره مستقیم با هیئت آمریکایی در وین این کشور را تحقیر کرده‌اند اما شواهد حاکی است عنان مذاکره به نماینده روسیه، میخائیل اولیانف سپرده شده است!

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

در باره این مسئله نشانه‌های زیادی وجود دارد اما انتشار تصویری از اولیانف که به تنهایی با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مشغول گفت‌وگو است بسیار بحث‌برانگیز شد.

این دو دیپلمات ظاهرا ۲۹ دسامبر (هشتم دی)، در آخرین روز از مرحله اول دور هشتم مذاکرات وین، دو بار با یکدیگر رایزنی کرده‌اند. این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا باید از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام انجام شود.

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

برخی کاربران فضای مجازی تصویر مذاکره اولیانف با رابرت مالی را یادآور تصویر سفیران روسیه و بریتانیا عنوان می‌کنند که بازسازی عکسی از سران متفقین در دوران جنگ جهانی دوم در محل سفارت شوروی سابق در تهران بود.

امیررضا نظری، روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین‌الملل با انتشار تصاویری در توئیتر خود نوشت:

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

اولیانف، صحنه‌گردان مذاکرات وین؟

برخی ادعا می‌کنند مذاکره دوجانبه میان نمایندگان کشورهای مختلف امری مرسوم و معمولی است. با این حال اولیانف در روزها و هفته‌های گذشته در نقش کسی ظاهرا شده که از آینده مذاکرات خبر می‌دهد و علت عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های حداکثری را توصیه روسیه و چین عنوان می‌کند!

مسیح مهاجری ، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ۱۱ دی ماه این روزنامه ماجرای دیدار خود با یک کشاورز روستایی را نقل می‌کند که در آن این کشاورز گلایه می‌کند چرا وقتی به گفته اولیانف قرار است به زودی توافق شود "مسئولان ما این خبر خوش را اعلام نمی‌کنند و مردم را در حول و ولا نگه می‌دارند؟"

او گفته است: در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد. ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند مذاکرات را براساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته توسط دولت قبلی ایران تنظیم شده بود آغاز کنند.

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

سوال اینجاست که چرا باید نماینده روسیه تکلیف ما را در مذاکرات روشن کند؟! برای ما سخن مسئولین خودمان، معیار است نه حرف روس‌ها و چینی‌ها.

یک نمونه، سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و علی باقری کنی، سرپرست مذاکره کنندگان ایرانی است که اعلام کرده‌اند طرف‌های مذاکرات در وین پذیرفته‌اند که گفت‌وگو نه برمبنای پیش‌نویس توافق‌ها در پایان شش دور مذاکره در دولت حسن روحانی بلکه بر اساس پیش‌نویس پیشنهادی تیم جدید ادامه یابد.

میخائیل اولیانف به تازگی گفته چین و روسیه ایران را متقاعد کرده‌اند که مذاکرات بر اساس پیش‌نویس توافق‌هایی که در دولت روحانی به دست آمده ادامه یابد.

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

مشورت و حساب کردن روی روسیه

همزمان با انتشار گسترده عکس اولیانف و رابرت مالی، ویدئوی کوتاهی نیز در فضای مجازی منتشر شده که در آن علی باقری در سفری که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات به مسکو داشته به سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید ایران "به طور جدی" روی رایزنی‌ها با او درباره مذاکرات حساب می‌کند.

همزمان با این تحولات قرار است ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به زودی به مسکو سفر کند و گفته می‌شود تمدید قرارداد بیست ساله همکاری ایران و روسیه یکی از دستورکارهای این سفر است.

بازی روسیه با برگ ایران مقابل آمریکا

حسین علایی ، استاد دانشگاه در مقاله‌ای که ۱۱ دی در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد به مسئولان توصیه می‌کند قبل از هر گونه تعامل به مسکو "به سوابق تاریخی و رفتار روسیه با ایران توجه کنند".

او در ادامه تاکید می‌کند که روسیه "تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده" و "همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است". در بخشی از این مقاله آمده است: «روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران رأی داده و در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد که بیشترین قطعنامه‌ها علیه ایران صادر شد، برخی از آن‌ها را دولت روسیه پیشنهاد داده است.»

میدان‌داری روسیه در مذاکرات برجام؛ خوب یا بد؟

علایی با اشاره به برخی سیاست‌های روسیه در مسائلی مانند جنگ ایران و عراق یا بحران قره‌باغ به روابط نزدیک مسکو با اسرائیل پرداخته و می‌گوید پدافند ضدهوایی روس‌ها در سوریه همواره تماشاچی بوده‌اند.

این استاد دانشگاه توصیه می‌کند: «بهتر است همچنان از سوی ایران، سیاست خارجی "نه شرقی و نه غربی" دنبال شود تا برداشت جامعه از سیاست خارجی کشور "فقط شرقی نه غربی" نباشد. شرقی که از عدم رابطه مطلوب رابطه ایران با غرب سود‌های سرشار می‌برد.»

همسویی مسکو و واشنگتن درباره برجام

یک مقام ارشد دولت گفت که روسیه برای احیای توافق هسته‌ای ایران و تا حدودی در زمینه کره شمالی با ایالات متحده همسو بوده است، اما اذعان داشت که بسیاری از مناطق دیگر وجود دارد که روس‌ها سعی می‌کنند اخلالی در کار بیندازند.

رویکرد سنجیده آقای بایدن باعث تحسین نهادهای سیاست خارجی روسیه شده است، که افزایش تعامل کاخ سفید را نشانه ای از آمادگی آمریکا برای انجام معاملات می دانند.

واکنش برخی کاربران به عکس ویژه از مذاکرات احیای برجام را بخوانید:

* علی در این خصوص نوشت: این عکس لرزه بر اندام هر ایرانی می‌افکند. ملاقات اولیانف و مالی بر سر مسئله هسته‌ای ایران!

* میترا با نگاهی طنز در این رابطه نوشت: رابرت مالی : خب این پیشنهاد بد نیست اما نظر طرف ایرانی چیه؟ اولیانف: مگه مهمه؟ هر دو می خندند!

* کاربر دیگری به نام محمد می‌نویسد: چی شد تیم مذاکرات ایران حرف گوش نمی‌ده؟ اشکال نداره به اولیانف بگو.

* رضا در تحلیل تصویر منتشر شده آورده: رابرت ملی با تک تک نمایندگان ۴+۱ دیدار داشته. حسی که این عکس به مخاطب میده، نمایندگی اولیانف از سمت ایران است. وزارت خارجه نباید فراموش کنه، برجام شکل گرفت تا تحریم‌های شورای امنیت برداشته شود، که روسیه و چین از حق وتو خود حتی یک بار هم برای جلوگیری از تحریم‌ها استفاده نکردند!

* مریم هم با گلایه نوشته: اولیانف نماینده روسیه و مالی نماینده امریکا در حال مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران! آیا بهتر نیست به جای واسطه تراشی برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای و تحریم، خودمان مستقیم و با حذف واسطه، با نماینده امریکا مذاکره کنیم؟! اولویت واسطه نخست تامین منافع ملی خود است!

* حسین اما نظر متفاوتی دارد و در دفاع از مذاکره روسیه و آمریکا بر سر برجام می گوید: اگر در جهت حفظ منفع ملی ایران باشد رایزنی و کمک روسیه برای احیای برجام نه حتی بد نیست بلکه به رسیدن طرفین به توافق سریع‌تر کمک می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مبارک

      روسیه همیشه بد خواه ایران بوده و است و خواهد بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خجالت اوره روسیه بد

      • بدون نام

        اصولگراها باعث این وضع اند

      • بدون نام

        اینکارا چیه میگفتن روحانی ظریف برجام چرا بوده بعد خودشون با روسیه میرن مذاکره با امریکا قبلش هم دروغ میگفتن امریکا وین نیست

      • بدون نام

        اربابشون روسیه اس خب

      • بدون نام

        ارباب بلخره باید یکی باشه خب..
        و بدا به حال ما که اینا سالهاست روسیه رو انتحاب کردن

    • بدون نام

      اگر قرار بود روسیه وچین برای ماتصمیم بگیرند ومذاکره کنند چرا تیم مذاکره کننده با چهل نفر به وین سفر کرد این چهل نفر از اول مذاکره تا کنون چکار کردنده اند چند نفرشان رو در رو به همان چین وروسیه جلسه داشتند ومذاکره کردند

      پاسخ ها

      • مجید حیدری

        توریستی رفتند

      • بدون نام

        هم فال هم تماشا
        دلار هست دیگه داداش باید خرجش کنن بلخره

    • بدون نام

      لیاخوف داره برای ما تصمیم می گیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تابه حال چه خیری ازروسیه به ما رسیده نیروگاه بوشهربادهسال تاخیر بدعهدی واکسن تقسیم بندی دریای خزر ماجراهای قفقاز داوری باشما

      • بدون نام

        چین آبهای خلیج کم براش معادن ُسنگ ایران همه برد
        متر سنگ شده ۴۵۰هزارتومان
        روُسیه هم اینطور

    • بدون نام

      رقیب ما هیچ‌وقت رفیق خوبی نیست!!!

    • علی

      مسئولان محترم خود میدانید روسیه وچین فکر منافع خودشان هستند شما بفکر پیشرفت ملت وکشور باشید بخاطر تحریم مشکلات زیادی بوجود امده وبفکر آینده کشور باشید

    • رابین هود

      مگه قبلش بدون اجازه روسیه آب میخوردن!؟

    • بدون نام

      چرا استقلال کشور را واگذار میکنید...چرا به صرف دوری از آمریکا به دامن روسیه پناه میبرید ؟ چرا از تاریخ درس نمیگیرید ؟ دین اسلام هیچ سنخیتی با کمونیست ندارد ولی گویا بعضی از مسئولین دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگراستقلال راواگذارکرده اند درعوض پرس پلیس رادارند.

    • بدون نام

      واقعا باشه قضیه لاغربیه،درست اجراشده؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اگر قراره به روسیه باج بدهیم و آنها برایمان تصمیم بگیرند از اول با آمریکا کنار می آمدید

    • بدون نام

      پدر خوانده

    • بدون نام

      روس گدا ها

    • حافظ.

      روسیه وچین ایران خوار .

    • بدون نام

      گربه برای رضای خدا موش نمیگیره

    • عبدالرحمن

      لیاخوف اینبار درلباس دیپلماسی

    • بدون نام

      سلام
      ارتباط خوبه ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه تخم مرغ هایمان رادریک سبد قرارندهیم واینکه یادمان نرودسگ زردبرادرشغال است

    • بدون نام

      ای بابا....ول کنید.....اینجا همشهری به همشهری...برادربه برادر والی غیر...رحم نمیکنه......اونوقت اتتظاردارید روسیه وسایرین به مارحم کنند ومنافع ماروحفظ کنند!!!!سخت دراشتباهید.

    • حمیدی

      اگه به این دولت اطمینان داریدبزاریدکارشون روبکنند

    • حمیدی

      اگه اطمینان ندارید واسه چی بهشون رای دادید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما به کسی رأی ندادیم

    • بدون نام

      روسیه این وسط پست چی میباشند، چه اشکالی داره

    • علی رضا

      خیلی بد
      ما استادان و کارشناسهایی داریم که خیلی بهتر دل برای این وطن میسوزانند

    • بدون نام

      خیلی بد

    • بدون نام

      روسیه هرچی باشد از غربیها بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بروتاریخ روبخون روسیه چقدربه کشورما ستم کرده درطول تاریخ معاهده ننگین گلستان وترکمن چای روبخون بفهمی روسها پلیدترین کشور همسایه ماهست وخواهدبود

    • بدون نام

      خیلی بده چون روسیه براساس منافع خودش ونه منافع ایران تصمیم میگیره.

    • بدون نام

      ظریف گوجایی به چه روزی افتادیم

    • بدون نام

      تیم مذاکره کننده ما فوق العاده ضعیف تشریف دارن.بعدا مشخص میشه چه کلاهی بر سرمون رفته

    • بدون نام

      اول که برید دست بوسی ظریف اونو بیارین بعد خودتون با آمریکا مستقیم حرف بزنید سرنوشت مملکت به روسیه نسپارید

    • بدون نام

      با نگاهی کوتاه به تاریخ،میفهمیم که روس‌ها همیشه دنبال نابودی ایران بوده اند ابدأ قابل اعتماد نیستند و همیشه از پشت خنجر میزنند

    • بدون نام

      ادم یاد بچه یتیمی می افتد که دیگران دربارهی سرنوشتش تصمیم می گیرند !

    • ی .م

      صد رحمت به شیطان بزرگ ؛ شیاطین خرد از کنه بدترند

    • ی .م

      بقول حضرت امام آمریکا از شوروی بدتر شوروی از انگلیس بدتر انگلیس از آمریکا بدتر هرسه از هم بدتر . ولی من میگم آمریکا به این روسها شرف داره

    • ی .م

      تمام قطعنامه هائی که علیه ایران صادر شده یا این روسها پیشنهادش دادن یا رای مثبت

    • بدون نام

      گربه محض رضای خدا موش نمیگیره

    • مجید حیدری

      آدم زنده وکیل و وصی نمیخواد

    • مرتضی

      چرا مذاکره غرورمان جریحه دار بشه. نه. تحریم بهتراست.. باباروسیه کی دوست مابوده نصف ایران این روسها جداکردند بحرین انگلیس شیطان کوچک ازماگرفت حالا ما با امریکا قهریم.

    • بدون نام

      روسها اجازه بدن ،مسوولین مملکتی هم میگن چشم،ولی شما اسمشو بزاریداتحاد بین دو کشور

    • بدون نام

      واقعا بد به حالتون که ظریف رو با اون اقتدار و تسلط در مذاکره کنار بگذارید و دست به دامن روسیه همیشه خائن بشوید.
      همه اینها به علت عدم تسلط در مذاکره کردن است

    • بدون نام

      روسیه ارباب ایران

    • بدون نام

      جلف

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج