۱۱۸۵۶۲۷
۱۰ نظر
۵۰۱۵
۱۰ نظر
۵۰۱۵
پ

مشکل بزرگ بشر برای زندگی در مریخ

دانشمندان پیری زودرس را یکی از مشکلات بزرگ بشر برای زندگی در مریخ می‌دانند. در همین راستا گروهی از محققان قصد دارند یک ماموریت فضایی را برای بررسی تاثیر فضا روی پیری سلول‌ها به انجام برسانند.

گجت نیوز: دانشمندان پیری زودرس را یکی از مشکلات بزرگ بشر برای زندگی در مریخ می‌دانند. در همین راستا گروهی از محققان قصد دارند یک ماموریت فضایی را برای بررسی تاثیر فضا روی پیری سلول‌ها به انجام برسانند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند فضانوردانی که باید ۶۵ میلیون کیلومتر را برای رسیدن به مریخ در فضا بپیمایند، دچار پیری زودرس شده و سریع‌تر از ساکنان روی زمین پیر خواهند شد. در همین راستا محققان کلینیک مایو در روچستر مینه‌سوتا قصد دارند با ارسال خدمه غیر نظامی به ایستگاه فضایی بین‌المللی طی ماه آینده، احتمال پیری زودرس را مورد مطالعه قرار دهند.

مشکل پیری زودرس در مسافران مریخ

محققان قصد دارند طی این مطالعه نشانه‌های اولیه پیری را در خدمه غیر نظامی که طی ماه آینده به ایستگاه فضایی سفر خواهند کرد کشف کنند؛ در این فرایند سلول پیر شده و تقسیم نمی‌شود، اما از بین هم نخواهد رفت. از این رو در بافت‌های سراسر بدن جمع شده و باعث شکل‌گیری نشانه‌های پیری می‌شود.

البته این مسافران به مدت ۱۰ روز به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر خواهند کرد و طی این مدت کوتاه با خط پیری به شکل جدی مواجه نخواهند شد. در واقع محققان با مشاهده علائم اولیه پیری در این مسافران می‌توانند شرایط سفرهای طولانی‌تر را به خوبی پیش‌بینی کنند.

مشکل بزرگ بشر برای زندگی در مریخ

دکتر جیمز کرکلند، سرپرست این مطالعه عنوان کرد اگر در این سفر ۱۰ روزه علائمی از پیری مشاهده شود، برای مطالعات بیشتر یک ماموریت طولانی‌تر را به انجام خواهیم رساند. ناسا و چین قصد دارند در دهه ۲۰۳۰ میلادی فضانوردانی را به مریخ بفرستند؛ سفری بسیار طولانی که برای رسیدن به سیاره سرخ باید ۶۵ میلیون کیلومتر را پیمود. البته ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس قصد دارد در همین دهه میلادی فضانوردان را به مریخ بفرستد.

در راستای بررسی احتمال پیری زودرس در فضانوردان، شرکت فضایی Axiom Space قصد دارد در اواخر ماه فوریه 2022 میلادی یک گروه شامل 4 فضانورد غیر نظامی را با یک کپسول کرو دراگون متعلق به شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کند. این ماموریت با نام Axiom Mission 1 به انجام خواهد رسید و مایکل لوپز الگریا (Michael López-Alegría) فضانورد سابق ناسا و قائم مقام شرکت اکسیوم اسپیس نیز به عنوان فرمانده به همراه 3 نفر دیگر در این سفر حضور خواهند داشت.

مشکل بزرگ بشر برای زندگی در مریخ

محققان کلینیک مایو قبل و بعد از این ماموریت از ۴ خدمه نمونه‌های خون و ادرار دریافت خواهند کرد. همچنین بدن آنها را برای پیدا کردن نشانه‌های پیری مورد بررسی قرار خواهند داد. نتایج این پروژه بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ چرا که با انجام این ماموریت می‌توان به این پرسش پاسخ داد که آیا پروازهای معمولی فضایی باعث پیری سلولی می‌شوند یا خیر؟ همچنین اگر نشانه‌های پیری زودرس مشاهده شد، می‌توان اقداماتی را برای آن پیش از سفر به مریخ انجام داد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در کمربند ون آلن مستقر است؛ ون آلن یک حباب مغناطیسی بوده که در اطراف زمین قرار داشته و باعث می‌شود تاثیر تشعشعات خورشیدی کاهش پیدا کند. از این رو فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی در برابر بدترین تاثیرات ممکن در امان خواهند بود، اما هنگام سفر به مریخ چنین محافظی وجود نخواهد داشت.

مشکل بزرگ بشر برای زندگی در مریخ

دکتر کرکلند تاکید کرد به کمک این ماموریت به این پرسش نیز پاسخ خواهیم داد که آیا بدون فراتر رفتن از کمربند ون آلن با پیری زودرس یا پیری سلولی مواجه خواهیم شد یا خیر؟ گفتنی است محققان در مطالعات قبلی خود دریافتند افرادی که به کره ماه سفر می‌کنند، ۵ برابر بیشتر از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی با مشکل مرگ بر اثر بیماری قلبی مواجه می‌شوند.

محققان کلینیک مایو اعلام کردند هنگامی که انسان به دوران پیری می‌رسد، سلول‌های داخل بدن در حالت سالخوردگی قرار می‌گیرند که در این حالت سلول‌ها نه زنده و نه مرده هستند. در واقع این حالت مانع جایگزینی سلول‌های غیر فعال بدن می‌شود و این سلول‌ها در طول زمان جمع شده و مواد شیمیایی که باعث التهاب می‌شوند را پمپاژ خواهند کرد. طبق اعلام محققان، این سلول‌ها در جوانی بسیار حائز اهمیت هستند؛ چرا که با جمع شدن در اطراف آسیب‌ها به سیستم ایمنی بدن سیگنال می‌دهند تا آسیب هرچه سریع‌تر ترمیم شود.

مشکل بزرگ بشر برای زندگی در مریخ

طبق گفته محققان، شرایط گرانش کم باعث تغییر شکل سلول شده و در نیروهای بالا مانند زمان برخاستن موشک باعث پیری سلولی DNA می‌شوند. دکتر کرکلند افزود برای خدمه مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نگرانی خاصی وجود ندارد، اما اگر فضانوردان در انجام ماموریت‌های مریخی با وقوع شراره خورشیدی مواجه شوند، چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؛ چرا که آثار مخرب شراره خورشیدی همانند تشعشات اتمی خواهد بود.

دکتر کرکلند در ادامه گفته‌های خود بیان کرد مطالعات اولیه حاکی از آن است که دوزهای بسیار پایین از تشعشع اتمی قادر است بسیار بیشتر از سطوح بالای اشعه ایکس یا گاما سلول‌ها را در معرض پیری قرار دهد. همچنین تشعشعات اتمی به آسانی از فضاپیما عبور کرده و به همین دلیل توقف آنها بسیار دشوار است. از این رو یک ماموریت مریخی می‌تواند به یک مشکل بسیار بزرگ تبدیل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما ایرانیها به مریخ سفر نکرده تو این مملکت دچار پیری زود رس شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • ناشناس

      چالش بشر شده چگونگی سفر به مریخ و حل مشکلات مربوط به آن و چالش برخی کشورهای جهان سومی شده کنترل قیمت تخم مرغ و نگرانی از حذف ارز4200تومانی

    • البرز

      ماروی زمین داریم از گشنگی تلف میشیم
      حالا مریخ بماند

    • بدون نام

      خیلی عالی بود بازم از این متن ها بنویسین فضانوردی کلا عالی هست اشعه فقط از سورب عبور نمی ک

    • بدون نام

      لازم نیست این همه هزینه کنن و این همه راه برن تا به مریخ برسن و شرایط پیری زود رس رو بررسی کنن . کافیه فقط بیان ایران شرایطش مثل مریخ میمونه اینجا خیلی راحت دچار پیری زودرس میشی

    • بی نام

      خجالت نمیکشین اینقدر از کشورتون بد میگین یه کم غیرت ملی داشته باشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا فقط ما باید غیرت ملی داشته باشیم.مسئولین نبایدغیرت ملی داشته باشند

    • Arman Tahmasb nezhad

      من یک استقلالی و رئالی هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به درک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج