جاباما
۱۱۸۸۵۸۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

بیشترین عرضه مسکن پایتخت در این مناطق است

بیشترین میزان عرضه در بازار مسکن شهر تهران در مناطق ۱، ۲ و ۵ صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد با وجود عرضه بیش از تقاضا، قیمت‌ها خیال پایین آمدن ندارد؛ اگرچه رشد قیمت نیز در مناطق مذکور به طرز محسوسی کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم قابل توجهی از واحدهای خالی عرضه شده به بازار در محله‌های سعادت آباد واقع در منطقه ۲، نیاوران، کامرانیه، اختیاریه، فرمانیه، زعفرانیه در منطقه ۱، پونک، جنت آباد و شهران در منطقه ۵ واقع شده است. اگرچه مناطق ۵ و ۲ رتبه‌های اول و سوم تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند اما سهم منطقه ۱ از معاملات چندان بالا نیست و جایگاه دهم را در شهر تهران دارد. این موضوع نشان دهنده فاصله گرفتن قیمت مسکن در منطقه شمیران با توان متقاضیان است.

مطابق آمار آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران ۶۹ میلیون تومان در هر متر مربع، منطقه ۲ معادل ۵۰ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان و منطقه ۵ به میزان ۳۹ میلیون ۸۲۳ هزار تومان در هر متر مربع بوده است. آمار نشان می‌دهد با وجود نوسانات ماهیانه، رشد قیمت مسکن طی ۹ ماه گذشته در مناطق ۱ و ۲ نزدیک به صفر بوده است. مناطق مذکور از اسفنآد پارسال تا آذر امسال به ترتیب رشد ۰.۵ درصد و ۴.۷ درصد را به ثبت رسانده‌اند. در منطقه ۵ نیز از اسفند سال گذشته تا آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن از متری ۳۶.۶ میلیون تومان به ۳۹.۸ میلیون تومان رسیده که رشد ۸.۷ درصد را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر دو منطقه ۱۰ و ۴ که رتبه‌های دوم و چهارم را در تعداد معاملات آذر ماه امسال داشتند با روند کاهشی عرضه مواجه شده‌اند. در واقع فشار تقاضا در این محله‌ها با عرضه واحدهای مسکونی، بخصوص در سالهای اخیر همخوانی ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ساخت و ساز در مناطق ۱۰ و ۴ کاهش یافته است.

در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ فقط ۲۴۹۱ پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده که از افت ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حکایت دارد. در واقع به طور میانگین در هر ماه ۴۹۸ پروانه صادر و ۳۶۸۶ واحد جدید در شهر تهران ساخته شده است. این در حالی است که آذرماه امسال در پایتخت حدود ۹۸۰۰ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن منعقد شد. این بدان معناست که ساخت و ساز به یک سوم تقاضای نسبی در بازار مسکن رسیده است.

آمار غیررسمی، رشد ۳۵ درصدی معاملات و افزایش ۲.۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در دی ماه نسبت به آذرماه را نشان می‌دهد. مطابق بررسی‌های خام که از آگهی‌های ملکی شهر تهران با وزن‌دهی به مناطق بر اساس معاملات قطعی به دست آمده، متوسط قیمت مسکن از متری ۳۲.۹ میلیون تومان در آذرماه ۱۴۰۰ به ۳۳.۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده که از افزایش ۲.۵ درصدی حکایت دارد.

در ماه گذشته تمایل برای خرید مسکن در پایتخت نیز افزایش یافته است. تغییرات میزان بازدید آگهی‌های دی ماه در مقایسه با آذرماه از افزایش ۳۵ درصدی حکایت دارد. تعداد آگهی‌ها نیز که به عنوان شاخصی برای میزان عرضه و تمایل برای فروش مسکن تلقی می‌شود ۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد که نسبت به افزایش تقاضا بسیار کمتر بوده است.

رشد نسبی قیمت مسکن در ماههای پایانی سال، مساله‌ای دور از انتظار نیست و معمولا در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده است. با پیش‌فرض مطابقت این آمارهای غیررسمی با گزارش بانک مرکزی که طی روزهای آینده ارایه می‌شود در سه ماه گذشته تورم ماهیانه مسکن در تهران به ترتیب ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۲.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها بازار با نزدیک شدن به شب عید مقداری رونق گرفته است.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۶ میلیون تومان

طبق اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۹.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج