۱۱۸۹۹۵۹
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

پشت‌پرده‌ای جالب از مقاومت دلار ۲۸هزار تومانی

با انتشار اخبار سیاسی، انتظار می‌رفت قیمت دلار وارد کانال قیمتی پایین‌تر بشود. اما قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته افزایش داشت و انتظار می‌رود که قیمت دلار امروز نهم بهمن به کانال ۲۸ هزار تومان برگردد. برخی می‌گویند رد پای دولت در مقاومت قیمت دلار مشهود است. آیا دولت طرفدار دلار گران است؟

تجارت نیوز: با انتشار اخبار سیاسی، انتظار می‌رفت قیمت دلار وارد کانال‌ قیمتی پایین‌تر بشود. اما قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته افزایش داشت و انتظار می‌رود که قیمت دلار امروز نهم بهمن به کانال ۲۸ هزار تومان برگردد. برخی می‌گویند رد پای دولت در مقاومت قیمت دلار مشهود است. آیا دولت طرفدار دلار گران است؟

قیمت دلار روز پنج شنبه و جمعه، هفتم و هشتم بهمن ماه وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و با قیمت ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان معامله شد. اما ناگهان در آخرین ساعت روز جمعه، قیمت دلار در معاملات پشت خطی گران شد و قیمت دلار فردایی در برخی از کانال ها به بالای ۲۸ هزار تومان رسید.

در حالی معامله‌گران، قیمت دلار امروز را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند که اخبار مذاکرات مثبت ارزیابی می‌شود.

اخبار سیاسی موثر بر قیمت دلار امروز

اخباری که از مذاکرات وین شنیده می شود می گوید توافق هسته‌ای نزدیک است. نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم ها گفت «مذاکرات به مرحله تصمیم‌گیری‌های سیاسی رسیده است.»

همچنین هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید اعلام کرد که «ایران و آمریکا در آستانه بازگشت به توافق هسته‌ای هستند.» از طرف دیگر وزیر امور خارجه ایران هم گفت: «روند مذاکرات وین مثبت است و ایران می خواهد در کوتاه ترین زمان به یک توافق خوب برسد.»

هفته گذشته هم موضوع مذاکره مستقیم میان دو کشور مطرح شد و رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، از موافقت ایران با مذاکره مستقیم با آمریکا خبر دادند مشروط به اینکه توافق خوبی در دسترس باشد.

انتظار می رفت مجموع این اخبار بتواند بر قیمت دلار اثر بگذارد و قیمت دلار را نزولی کند. اما در هفته گذشته قیمت دلار نه تنها کاهش پیدا نکرد که وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد و حتی مرز حساس ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشت.

قیمت دلار امروز نهم بهمن ماه

در دو روز پایانی هفته قیمت دلار بازار آزاد مجددا کانال عوض کرد و به ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. اما قیمت دلار امروز نهم بهمن ماه، صعودی پیش بینی شده است.

چون در معاملات فردایی، قیمت دلار روند صعودی داشت و تا مرز ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان هم پیش رفت. این مساله نشان می دهد که معامله‌گران منتظرند که قیمت دلار امروز نهم بهمن ماه روند صعودی داشته باشد. اما دلیل این مساله چیست و چرا قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان مقاومت می کند؟

اولین دلیل مقاومت قیمت دلار، دلایل سیاسی است. بسیاری از معامله‌گران می‌گویند از زمان آغاز مذاکرات وین، دو ماه گذشته و در این مدت مدام تاکید شده که اخبار مذاکرات مثبت است و طرفین بر اراده خود برای رفع تحریم ها و رسیدن به توافق هسته‌ای خبر داده‌اند.

اما طولانی شدن روند مذاکرات نشان می‌دهد که توافق هنوز در دسترس نیست و بازار این بار برای کاهش قیمت دلار، منتظر یک خبر قطعی است نه گمانه زنی.

دلیل دیگر این است که از امروز نهم بهمن ماه، مذاکرات وین برای چند روز متوقف شد تا مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ به پایتخت‌های خود باز ‌گردند.
آنگونه که انریکه مورا اعلام کرده اکنون زمان تصمیمات سیاسی است. یعنی موارد فنی تمام شده و کشورها باید تصمیم سیاسی بگیرند. تا زمان مشخص شدن این تصمیم ممکن است قیمت دلار افزایش پیدا کند.

پای دولت و بورس در میان است؟

اما برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند اخبار سیاسی اخیر می‌توانست قیمت دلار را نزولی کند و در کانال ۲۷ هزار تومان نگه دارد. اما دولت در حمایت از بازار سرمایه، مانع افت قیمت دلار شده است. به عبارتی عده‌ای از بازیگران بازار ارز به ردپای حمایتی دولت از بورس اشاره می‌کنند و می‌گویند دلار به خاطر کمک به بازار سهام افت نمی کند.

این به آن معناست که دولت در یکی دو هفته گذشته سعی کرده مانع افت و یا ریزش قیمت دلار شود. چون افت قیمت دلار، در این شرایط به ضرر بازار سرمایه است. آن هم در شرایطی که سهامداران در هفته گذشته در مقابل بورس تجمع کردند. مجلس درخواست استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کرده و شاخص کل بورس، کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را هم به خود دیده و نگرانی از افت بیشتر آن وجود دارد.

دو هفته قبل، زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶ هزار تومان هم رسید، معامله گران اعلام کردند که دولت دلارهای موجود در بازار را جمع کرده که مانع ریزش بیشتر قیمت دلار شود.

آن گفته با این تحلیل جدید نشان می دهد که دولت بر سر یک دو راهی مانده. اینکه دلار ارزان شود و بورس بریزد یا اینکه دلار را در محدوده مشخصی نگه دارد و حداقل مانع افت بیشتر بورس از محل کاهش قیمت دلار شود. احتمالا در این شرایط، دولت هوادار بورس است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قطعا دولت باعث افزایش قیمت دلاره

    • بدون نام

      تمامش کار خودشونه

    • بدون نام

      فرض بگیریم قیمت دلار نزولی نباشه، آسیب بدتر از آن وجود دارد که بانک مرکزی هنوز در خواب غفلت است

    • بدون نام

      دولت خودش خون مردم رو میمکه

    • بدون نام

      دلار به18000 تومان خواهد رسید

    • بدون نام

      اقای اژه ای همینطور بیخودی ها رو تخریب میکنی گوشت هم بدهکارنیست لطفا تکلیف بازار ارز هم معلوم کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس گناه مردم چیه دولت ریاکار

    • بدون نام

      خود آقایون اعلام کردن تحت هر شرایطی و با هر توافقی ، اجازه نمیدیم قیمت دلار زیر ۲۵ تومن بیاد..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج