۱۱۹۰۴۴۲
۱ نظر
۵۰۳۰
۱ نظر
۵۰۳۰
پ

تقویم درسی دانشگاه‌های افغانستان بدون دختران

عبدالحکیم حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، اعلام کرده است که دانشگاه‌های افغانستان در مناطق گرمسیر کشور از اول ماه رجب (چهارشنبه ۱۳ دلو/بهمن) آغاز می‌شود. حقانی در این پیام کوتاه ویدیویی نگفت که آیا دختران دانشجو نیز می‌توانند در کلاس‌های خود در دانشگاه‌ها حاضر شوند یا خیر.

بی‌بی‌سی: عبدالحکیم حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، اعلام کرده است که دانشگاه‌های افغانستان در مناطق گرمسیر کشور از اول ماه رجب (چهارشنبه ۱۳ دلو/بهمن) آغاز می‌شود.

او افزود که دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر کشور در هفتم ماه حوت/اسفند آغاز می‌شود.

تقویم درسی دانشگاه‌های افغانستان بدون دختران

حقانی در این پیام کوتاه ویدیویی نگفت که آیا دختران دانشجو نیز می‌توانند در کلاس‌های خود در دانشگاه‌ها حاضر شوند یا خیر.

این در حالی است که اخیرا مقام‌های طالبان گفته بودند که دختران صنف (کلاس) ششم به بالا (۱۲ سال به بالا) اجازه می‌دهند از بهار به مدرسه بروند.

در گفتگوهای اخیر طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو، پایتخت نروژ بر بازگشایی مدارس دخترانه تاکید شد و از اینکه طالبان قول بازگشت دختران به مدارس را داده‌اند، استقبال شد.

در همین خصوص یان ایگلند، رئیس شورای پناهندگان نروژ بعد از مذاکره با طالبان در اسلو، به بی‌بی‌سی فارسیگفت که اگر طالبان به این تعهدشان پایبند بمانند، دستاورد بزرگی خواهد بود. طالبان پس از بازگشت به قدرت، دختران و زنان را از حق تحصیل و کار محروم کردند.

در چند ماه اخیر، طالبان در بیشتر ولایت‌های کشور به دختران اجازه تحصیل بالاتر از کلاس ششم را نداد که اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است.

حقوق معلمان را 'می‌پردازیم '

پیشتر تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، در اظهاراتی گفته بود که یکی از توقعاتی که از طالبان وجود دارد که ‌نه تنها توقع آمریکا بلکه خواست جامعه جهانی و منطقه است که در ماه مارچ/مارس مدارس دختران در همه سطوح، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها باز شوند. آموزش حق اساسی زنان است، این همراه با سایر موارد برای طالبان یک آزمون بسیار مهم است.

"ما و جامعه جهانی آماده هستیم اگر طالبان مدارس دخترانه را بازگشایی کند حقوق همه معلمان در سراسر افغانستان را بپردازیم."

طالبان اما همواره تاکید کرده است که در حال تنظیم دستورالعمل تحصیل و کار زنان در چارچوب شرایطی هستند که بازگشت امن آنها را فراهم کند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در پانزدهم آگوست سال گذشته، دختران دانشجو از رفتن دانشگاه‌های دولتی منع شدند در حالی که در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی کماکان دانشجویان دختر نیز سر کلاس‌های درسی خود حاضر می‌شدند.

اظهارات حقانی در مورد آموزش در دو دهه گذشته خبرساز شده بود. او پیشتر در یک نشست گفته بود از دانشجویانی که در بیست سال گذشته در افغانستان درس خوانده‌اند، هیچ انتظاری نباید داشت و بنیادهای تحصیل و آموزش در افغانستان باید از نو گذاشته شود و از دانش‌آموزان باید از اول "مطابق ارزش‌ها" تربیت شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تمام دنیادر تلاشند به اینده روشن تر برسند از علم اقتصاد توسعه دوری از خشونت جنگ نژاد رفاه حس انسان دوستی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج