۱۱۹۱۰۵۷
۵ نظر
۵۰۱۴
۵ نظر
۵۰۱۴
پ

کدام کشور‌ها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟

پاسپورت یا گذرنامه کشور‌های مختلف را می‌توان از منظر‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرد و یکی هم اینکه کدام کشور‌ها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟ در مورد اعتبار و قدرت پاسپورت (گذرنامه)‌های مختلف در جهان زیاد گفته‌اند و زیاد شنیده‌ایم. با این همه، در مورد اینکه پاسپورت کشور‌های مختلف چه تفاوت‌های دیگری هم با یکدیگر دارند، کمتر گفته شده است.

تجارت نیوز: پاسپورت یا گذرنامه کشورهای مختلف را می‌توان از منظرهای مختلف با یکدیگر مقایسه کرد و یکی هم اینکه کدام کشورها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟در مورد اعتبار و قدرت پاسپورت (گذرنامه)های مختلف در جهان زیاد گفته‌اند و زیاد شنیده‌ایم. با این همه، در مورد اینکه پاسپورت کشورهای مختلف چه تفاوت‌های دیگری هم با یکدیگر دارند، کمتر گفته شده است.

می‌توان پاسپورت کشورهای مختلف را از منظرهای مختلفی با یکدیگر مقایسه کرد: با کدام پاسپورت می‌توان به کشورهای بیشتری بدون ویزا سفر کرد؟ پاسپورت کدام کشورها معروف‌تر است یا اینکه دریافتِ پاسپورت کدام کشورها، فرآیند اداری پیچیده‌تری دارد؟

اما یک سوال کمتر پرسیده شده هم می‌تواند این باشد: پاسپورت کدام کشورها زیباتر است؟ زیبایی البته امری سلیقه‌ای است، اما می‌توانیم بر سرِ برخی ویژگی‌ها در مورد زیباترین پاسپورت‌ها در جهان توافق کنیم و سپس آنها را با هم مقایسه کنیم.

پاسپورت‌های جهان چه رنگی هستند؟

آنهایی که زیاد سفر می‌کنند، ممکن است در فرودگاه‌های کشورهای مختلف، به رنگ متفاوت پاسپورت کشورها توجه کرده باشند. به طور کلی، پاسپورت یا گذرنامه کشورهای مختلف در جهان، چند رنگ اصلی بیشتر ندارند: آبی، قرمز، سبز و سیاه.

بر اساس دسته‌بندیِ سایت «پاسپورت ایندکس» (Passport Index)، رنگ آبی، محبوب‌ترین رنگ در میان پاسپورت‌های جهان است و ۸۳ کشور، پاسپورت‌های آبی‌رنگ دارند. رنگ قرمز، دومین رنگ محبوب برای جلد پاسپورت‌ها است و ۶۷ کشور هم این رنگ را انتخاب کرده‌اند.

کدام کشور‌ها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟

جلد پاسپورت ۴۲ کشور هم سبزرنگ است و تنها ۷ کشور، پاسپورتی با رنگ جلد سیاه دارند. در این مقایسه، ۱۹۹ کشور بررسی شده‌اند. (تصاویر و فهرست رنگ پاسپورت کشورهای مختلف را در اینجا ببینید.)

این را هم اضافه کنیم که منظور از رنگ قرمز، در اینجا یک طیف رنگی است که ظاهرا رنگی بین قهوه‌ای و قرمز را هم در بر می‌گیرد. بنابراین، پاسپورت ایران در میان پاسپورت‌های قرمزرنگ قرار گرفته است. از میان پاسپورت‌های سبزرنگ می‌توانیم به پاسپورت «جمهوری‌آذربایجان»، از میان پاسپورت‌های آبی‌رنگ به پاسپورت «کانادا» و از میان پاسپورت‌های سیاه‌رنگ به پاسپورت «نیوزیلند» اشاره کنیم.

طراحی صفحات پاسپورت: از ماورای بنفش تا «سرو»

طراحی صفحات داخلی پاسپورت‌ها هم رقابت جالب توجهی را میان کشورهای مختلف رقم زده تا با نمایش جذابیت‌های گردشگری و هنری کشورشان، پاسپورت‌شان را خاص کنند. به عنوان نمونه، روی صفحات پاسپورت «کانادا»، تصاویری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این کشور به چشم می‌خورد، اما طراحانِ این پاسپورت، برای افراد کنجکاوتر هم چیزهایی طراحی کرده‌اند که در نظرِ اول به چشم نمی‌آید.

بر این اساس، اگر روی صفحات پاسپورت کانادا نور ماورای بنفش بتابانید (کاری که با برخی گوشی‌های هوشمند هم ممکن است)، صفحات معمولیِ پاسپورت تبدیل به صفحاتی رنگارنگ و درخشان می‌شوند.

کدام کشور‌ها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟

البته کانادا تنها کشوری نیست که چنین هنری در پاسپورت‌ها یا گذرنامه‌های خود به خرج داده و در طراحی صفحات پاسپورت کشورهایی مانند «نروژ»، «چین»، «مجارستان» و «آلمان» نیز این ویژگی به کار رفته است.

پاسپورت «نیوزیلند» (به عنوان یکی از ۶ پاسپورت معتبر در جهان) هم طراحی منحصر به فردی دارد. در صفحات این پاسپورت، سرخس‌های نقره‌ای دور صفحه‌ را تزئین کرده‌اند و با باز کردن گذرنامه، سفری به سوی زیبایی‌های طبیعی «نیوزیلند» آغاز می‌شود. رنگ صفحات گذرنامه نیوزیلندی هم از سپیده‌دم (نارنجی) آغاز شده و به غروب (بنفش) ختم می‌شود.

گذرنامه ایرانی هم با وجود آنکه در میان بی‌اعتبارترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد، از نظر طراحی زیبا به نظر می‌رسد. در صفحات مختلف گذرنامه ایرانی، طرح‌هایی از دیدنی‌های گردشگری در ایران (در حوزه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی) به چشم می‌خورد. «خانه بروجردی‌ها در کاشان»، «مقبره حافظ شیرازی» و حتی نماد «سرو» که در ادبیات ایرانی حضوری پررنگ دارد، تنها برخی از این طرح‌ها هستند.

تن‌تن» روی صفحات پاسپورت «بلژیک»

اما طی همین روزهای اخیر، یک خبر جالب توجه دیگر در ارتباط با طراحی صفحات پاسپورت یک کشور اروپایی، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. بر این اساس، دولت «بلژیک» تصمیم گرفته که پس از ۱۴ سال، طراحی پاسپورت این کشور را تغییر بدهد و البته در طراحی جدید، از عناصر «کمیک استریپ» (یا «داستان مصور») استفاده کند.

کدام کشور‌ها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟

طرحی که بلژیکی‌ها می‌خواهند روی صفحات پاسپورت‌شان بیاورند، از مجموعه داستان‌های مصور «ماجراهای تن‌تن» (به فرانسوی Les Aventures de Tintin) گرفته شده که از قضا ایرانی‌ها هم ممکن است با کتاب‌ها، سریال‌ها یا فیلم‌های ساخته شده از روی آن آشنا باشند.

به گزارش یورونیوز، وزارت امور خارجه بلژیک می‌گوید گذرنامه جدید این کشور با همکاری نزدیک کارشناسان مبارزه با جعل و تقلب پلیس فدرال بلژیک طراحی شده و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های «تالس» و «زتس» به زودی کار ساخت و انتشار آن را آغاز خواهند کرد.

کدام کشور‌ها زیباترین پاسپورت‌ها را دارند؟

گذرنامه فعلی بلژیک در سال ۲۰۰۸ میلادی طراحی شده و تاکنون تغییر نکرده و از آنجا که شمار زیادی از این گذرنامه‌ها ۱۴ سال است که در بلژیک و در سایر نقاط جهان در گردش است، تبهکاران بیشتر به فکر جعل آن می‌افتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پاسپورت ایران هم رنگ خوبی دارد
      ولی
      اون ور آب دیگه اعتبار حتی 20 سال پیش راندارد.

      پاسخ ها

      • علی

        اعتبار مهمه نه رنگ

    • بدون نام

      رنگش خوبه ولی اعتبارنداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه رنگش خوبه، نه اعتبار داره، در یک کلام......

    • بدون نام

      بی اعتبارترین پاسپورتوداریم دولتی سربعضییا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج