جاباما
۱۱۹۲۶۴۹
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

روایت یک نماینده از جلسه غیرعلنی مجلس:

امیرعبداللهیان مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد

نمایندگان تهران، نجف آباد و دشستان در مجلس توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر امور خارجه ارائه کردند.

تسنیم: نمایندگان تهران، نجف آباد و دشستان در مجلس توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر امور خارجه ارائه کردند.

امیرعبداللهیان مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد با بیان اینکه مجلس از ساعت 8 صبح نشست غیرعلنی با حضور وزیر امورخارجه داشت، گفت: در این جلسه به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های غربی پرداخته شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه امیرعبداللهیان گزارشی از روند مذاکرات را به نمایندگان ارائه کرد، افزود: پس از این اظهارات 10 نماینده مجلس مطالب و سوالات خود را مطرح کردند و مجددا وزیر خارجه به سوالات آن ها پاسخ داد و در نهایت رئیس مجلس جمع بندی از مباحث مطرح شده بیان داشت.

نماینده نجف آباد در مجلس با اعلام اینکه جمع‌بندی جلسه غیر علنی مجلس این بود که اقتصاد کشور را نباید به مذاکرات هسته‌ای گره بزنیم، اظهار کرد: جمع‌بندی جلسه در نهایت این شد که باید برای مقابله با تحریم‌ها به سمت قوی شدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها قدم برداریم که تاکید رئیس مجلس نیز بر همین موضوع بود.

ابراهیم رضایی نماینده دشستان در مجلس نیز درباره این جلسه، گفت: امیرعبداللهیان در این جلسه اعلام کرد که در مذاکرات برجامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران خط قرمز تیم ایرانی در مذاکرات است.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه اعلام کرد که مذاکرات و گفتگوها بر اساس متن جدید پیش رفته است و در عین حال ما به طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها بی اعتماد هستیم، افزود: امیرعبداللهیان اعلام کرد که طرف مقابل باید به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیرعبداللهیان بر این موضوع تاکید کرد که ما با آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم نخواهیم داشت، برای رفع حداکثری تحریم‌ها تلاش می‌کنیم و تاکید مان بر راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و اخذ تضمین از طرف مقابل است.

لازم به ذکر است با اتمام جلسه غیر علنی، نشست مجلس به پایان رسید و نمایندگان هفته آینده نیز برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود خواهند رفت و مجلس جلسه علنی نخواهد داشت و جلسه بعدی اول اسفند است.

همچنین سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه در توضیح این نشست، گفت: آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه در نشست غیرعلنی امروز حضور پیدا و پیرامون تحولات سیاست خارجی و مذاکرات وین گزارش تفصیلی به نمایندگان ارائه کرد و مهمترین محور مباحث وزیرخارجه بحث مذاکرات در جریان برجام در وین بود.

وی افزود: بر اساس گزارش وزیر خارجه «دستگاه دیپلماسی و مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات وین دنبال اخذ تضمین‌های حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ذاتی هستند. تیم مذاکره کننده ضمن جدیت در کار خود دنبال تامین منافع ملت ایران است و تاکید دارد که توافق باید مبتنی بر تضامین لازم باشد.»

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: بر اساس گزارش آقای امیرعبداللهیان، «نکته کلیدی در مذاکرات وین مسئله تضمین‌هاست». وی همچنین گفت که «مذاکرات با هدف ایجاد گشایش‌های اقتصادی در برابر تعهداتی که در برجام داریم، دنبال می‌شود و طرف‌های مقابل باید تعهدات و ضمانت‌های جدی برای رفع تحریم‌ها بدهند.»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه وزیر خارجه از تمرکز تیم مذاکره کننده بر اخذ تضمین‌های لازم خبر داد و اظهار کرد: وزیر خارجه یادآور شد که «طرف مقابل به ویژه امریکا طی انجام مذاکرات تلاش کرده که از زیر بار تعهدات جدی و اساسی خارج شود و مسئولیتی را نپذیرد و ضمانت‌های آینده را هم نپذیرد اما تیم مذاکره کننده ایرانی بر پذیرش تعهدات طرف مقابل و اخذ تضمین تاکید کرده‌اند.»

موسوی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان در گزارش خود به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که تحریم شده‌اند اشاره کرد و گفت «آمریکایی‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را طی زمان‌های مختلف تحریم کرده‌اند لذا یکی از محورهای جدی در مذاکرات، رفع تحریم افراد کلیدی است، به ویژه افرادی و اشخاصی که در اقتصاد و معیشت مردم می‌توانند نقش داشته باشند.»

وی گفت: وزیر خارجه در توضیحات خود گفت «تیم مذاکره کننده ایرانی در جریان مذاکرات دنبال این است که پارلمان‌ کشورها درگیر این مساله شوند.» با توجه به اینکه زیرساخت حقوقی هر کشور توسط پارلمان‌ها ایجاد می‌شود، مجلس شورای اسلامی هم بر همین مبنا سال گذشته قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در مجلس تصویب کرد که مبنایی برای مذاکرات جدید شد.

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه تضامین حقوقی در پارلمان‌ها باید تعیین تکلیف شود، افزود: در مورد برجام هم کنگره آمریکا تضمینی نداد لذا توافق با خروج یکطرفه امریکا دچار مشکل شد. وزیر خارجه نیز بر همین مبنا گفت «زیرساخت‌های حقوقی باید از پارلمان کشورها دنبال شود.» در واقع وزارت خارجه در تلاش است تا پارلمان‌ها را برای گرفتن تضمین‌های حقوقی درگیر این مسئله کند تا سرمایه‌گذاران با هر حرکت یا اظهارنظر سیاسی دچار تنش و خسارت نشوند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: رئیس مجلس و نمایندگان محترم نیز در ادامه نشست غیرعلنی تاکید کردند «مجلس از مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته در چارچوب منافع ملی و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. و دیگر اینکه مجلس تاکید دارد تعهدات ایران با تعهدات طرف مقابل باید همخوانی داشته باشد.»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قالیباف و نمایندگان همچنین متذکر شدند که «به همان اندازه که ما تعهد می‌دهیم، طرف مقابل هم باید تعهد دهد و ضمانت اجرایی به صورت گام به گام اجرا شود.» همچنین تاکید شد «هر نوع مذاکره و توافق باید منجر به گشایش اقتصادی برای مردم شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      مجلس کیلو چند..؟؟

    • بدون نام

      امیر عبداللهیان رو مجبور کردید بگه غلط کردم.خدایا ماروازدست کاسبان تحریم نجات بده.

    • بدون نام

      ایشالله توافق نمیشه بعد معلوم میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج