جاباما
۱۱۹۳۹۳۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

قیمت دلار علیه مقاضیان ارز مسافرتی

متقاضی ارز مسافرتی در حال حاضر با خرید تمام سهمیه سالانه خود از صرافی ملی حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمتر از بازار آزاد پرداخت می‌کند. این رقم ۱۰ روز پیش حدود دوبرابر بود

فرارو: قیمت دلار و تحولات بازار به‌ضرر متقاضیان ارز مسافرتی تمام شده است. چون اختلاف نرخ اسکناس آمریکا در صرافی ملی و بازار آزاد به کمترین سطح خود طی بهمن‌ماه رسید. شخصی که دیروز شنبه بیست‌وچهارم بهمن تمام سهمیه سالانه خود را از صرافی ملی تهیه کرده نسبت به بازار آزاد حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمتر دست به‌جیب شده، در حالی که ۱۰ روز پیش این اختلاف دوبرابر بوده است. دلار دولتی که گاهی از آن به‌عنوان ارز مسافرتی اسم برده می‌شود برای کسانی که قصد رفتن به ترکیه، امارات و سایر کشور‌های خارجی را دارند، مهم است.

اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی

قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ملی فعلا حدود هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف دارد. طی روز‌های گذشته معامله‌گران میدان فردوسی، چهارراه استانبول و جا‌های دیگری که عمده خرید و فروش‌های ارزی در آنجا صورت می‌گیرد، اسکناس آمریکایی را حوالی نیمه کانال ۲۶ هزار تومان داد و ستد کردند و ارزش این اسکناس در صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی نزدیک مرز ۲۵ هزار تومان بوده است. در بهمن امسال رقم هزار و ۵۰۰ تومان کمترین اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی محسوب می‌شود. اولین روز معاملاتی این ماه یعنی شنبه دوم بهمن بود. آن روز دلار آزاد ۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان و دلار دولتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش داشت. یعنی فاصله قیمت دلار بین بازار و صرافی حدود دو هزار و ۳۵۰ تومان بود. این فاصله روز یکشنبه دهم بهمن به بالاترین سطح خود رسید؛ سه هزار و ۲۵۰ تومان. آن روز دلار آزاد ۲۸ هزار و ۱۷ تومان و دلار دلتی ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان قیمت داشت. حالا شنبه بیست‌وچهارم بهمن متقاضیان ارز دولتی درحالی دلار را از صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی ۲۵ هزار و ۲۶۰ تومان خریدند که دلار آزاد ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان به‌فروش می‌رسید و اختلاف این دو عدد هزار و ۵۷۰ تومان بود.

ارز دولتی برای چه کسانی اهمیت دارد؟

قیمت دلار در صرافی ملی برای دو گروه اهمیت داشته است. گروه اول دلال‌ها هستند و گروه دوم مسافرانی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند. بعد از سختگیری‌های اخیر و لزوم ارائه مدارک خاص برای دریافت ارز دولتی، تاحدود زیادی بساط دلال‌بازی و خرید و فروش ارز دولتی از بین رفته، اما آن‌هایی که می‌خواهند به ترکیه و امارات و بقیه کشور‌ها سفر کنند، مشتری ارز دولتی محسوب می‌شوند و قیمت دلار در صرافی ملی برای آن‌ها اهمیت دارد. متقاضی دریافت ارز دولتی یا همان ارز مسافرتی از اوایل آذر با ارائه ۱۰ مدرک می‌تواند برای تهیه دلار از صرافی اقدام کند. این ۱۰ مدرک شامل اصل و کپی بلیت هواپیما، پاسپورت، ویزا، کپی و اصل کارت ملی هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کد پستی ۱۰ رقمی، تکمیل فرم درخواست ارز از بانک، مبلغ ریالی معادل یورو به اضافه کارمزد بانک، اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور و کارت بانکی به نام خریدار می‌شوند. سهمیه سالانه هر شخص برای دریافت ارز دولتی دو هزار و ۲۰۰ یورو -معادل دو هزار ۴۰۰ دلار- است.

سود دریافت ارز دولتی چقدر است؟

سود حاصل از دریافت ارز دولتی به کمترین میزان خود طی بهمن‌ماه رسیده است. خرید تمام سهمیه سالانه ارزی معادل دو هزار و ۴۰۰ دلار از صرافی ملی ابتدای ماه حدود پنج میلیون تومان سود داشت، این رقم روز یازدهم بهمن به بالاترین سطح خود -هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان- رسید و حالا حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. به‌زبان ساده، الان دریافت ارز دولتی نسبت به روز‌های گذشته سود کمتری دارد که همه چیز به نوسانات دلار در دو بازار آزاد و دولتی مربوط می‌شود. روز گذشته خرید دو هزار و ۴۰۰ دلار از صرافی ملی ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و از بازار آزاد ۶۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان تمام می‌شد. همین کار روز یازدهم که اختلاف نرخ دلار آزاد و دلتی به بالاترین سطح خود رسیده بود، به‌ترتیب در میدان فردوسی ۶۷ میلیون و ۸۰ هزار تومان و در صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج