۱۱۹۴۱۵۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

قطر جایگزین ایران در بازار برق و گاز عراق می‌شود؟

محمود خاقانی گفت: تدوین سیاست‌های اشتباه در حوزه انرژی سبب شده است ایران فرصت مهم منطقه‎ای در بازار انرژی را از دست بدهد.

قرن نو نوشت: محمود خاقانی گفت: تدوین سیاست‌های اشتباه در حوزه انرژی سبب شده است ایران فرصت مهم منطقه‎ای در بازار انرژی را از دست بدهد.

به نظر می‌رسد با توجه به تهدیدهای آمریکا علیه عراق در خصوص واردات گاز از ایران، این کشور به دنبال جایگزین کردن قطر در بازار گاز خود است. این خبر کوتاه اما تنها تهدید موجود برای بازار انرژی ایران در عراق نیست. وزیر برق عراق می‌گوید این کشور به زودی ۵۰۰ مگاوات برق از ترکیه خریداری خواهد کرد تا جلوی خاموشی‌ها گرفته شود.

عراق در حالی در صدد جایگزینی ایران در حوزه واردات گاز و برق است که مدتهاست ایران و عراق بر سر دریافت پول برق و گاز صادراتی از ایران درگیر بحث و مذاکره هستند . قطر و ترکیه حالا مهمترین رقبای ایران در حوزه برق و گاز تلقی می‌شوند.

کارشناس ارشد حوزه اقتصاد انرژی در گفتگو با قرن نو در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم‌ها مهمترین عامل برای تلاش عراق جهت جایگزینی ایران است و با رفع این بحران شرایط عادی می‎شود یا خیر؟ گفت: بی تردید ایران در موقعیتی بسیار خاص به سر می برد و بازگشت ایران به بازارهای انرژی حتی پس از لغو تحریم‌ها یک مساله بسیار بزرگ و مهم است .

وی افزود: به عبارت دیگر صرفا لغو تحریم‎ها ایران را به جایگاه پیشین باز نمی‌گرداند از این رو ضرورت دارد سیاست انرژی در ایران مورد بازنگری قرار گیرد .

این کارشناس ارشد با تاکید بر اینکه سنگ بنایی اشتباه در حوزه سیاستگذاری انرژی در دولت دهم گذاشته شد، گفت: در سال‌های پایانی فعالیت دولت دهم ، اشتباه بزرگی رخ داد. دولت دهم با برنامه ریزی به جای صادرات بیشتر برق به عراق و احداث نیروگاه در ایران و تبدیل گاز به برق، سبد متنوع‌تری تعریف کرد و همزمان با صدور برق، نسبت به صادرات گاز به این کشور نیز اقدام کرد .

خاقانی ادامه داد: در نتیجه اتخاذ این سیاست از دو مسیر کردستان عراق و بصره ، صدور گاز آغاز شد.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در نهایت شرکت‌های بزرگی که در ایران در حال ساخت نیروگاه‌های بزرگ برق بودند به عراق رفتند و نسبت به ساخت نیروگاه در این کشور اقدام کردند به نظر می رسد این سیاست دولت دهم، سیاستی بسیار اشتباه و نامناسب بود چرا که اگر در ایران نیروگاه ساخته می شد و ایران به جای صادرات گاز به عراق نسبت به تبدیل آن به برق و صادرات برق به این کشور اقدام می کرد، بی تردید سودی بسیار بیشتر را می برد .

وی اضافه کرد: متاسفانه از صندوق ذخیره ارزی وامی تحت عنوان «صادرات فنی و مهندسی» پرداخت شد و با استفاده از امکانات ارزی ،‌ریالی و بهره‌گیری از کامیون‌ها، بلدوزرها و تجهیزات ایران در عراق نیروگاه ساخته شد اما بهتر این بود که این نیروگاه در ایران احداث می گردید تا صادرات انرژی ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد .

به گفته وی این موارد جزو سیاست‌های غلطی بود که موجب شد ایران فرصت‌های مهم و عظیمی را در حوزه صادرات انرژی به منطقه و سایر کشورها از دست دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج