اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۹۴۹۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بهتر از «نهاوندیان» برای نمایندگی ایران نداریم

با دو تن از کارشناسان در مورد ویژگی های متناسب وی با «نمایندگی ایران در سازمان ملل» گفت و گو کردیم.

پایگاه خبری انتخاب: با دو تن از کارشناسان در مورد ویژگی های متناسب وی با «نمایندگی ایران در سازمان ملل» گفت و گو کردیم.

دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه معتقد است: اعزام نهاوندیان به نیویورک و سازمان ملل ایده ی بسیار خوب و عقلانی است.

او ضمن اشاره به شناخت وی از نظام دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، در عین حال می گوید: نهاوندیان سال ها در آمریکا بوده و با خلقیات امریکایی ها آشنا است.

زیباکلام با بیان اینکه «نهاوندیان به خوبی سیاسیون امریکایی و جامعه ی این کشور را می شناسد»، تصربح کرد: نهاوندیان فردی باسواد و فرهیخته است، بخصوص در مورد اقتصاد. او در حوزه ی اقتصاد، فکر بازی دارد و از هر جهت گزینه ی بسیار خوبی برای ایران در سازمان ملل به شمار می آید.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: بنده معتقدم نهاوندیان بهترین گزینه برای سفیری ایران در سازمان ملل است. در واقع هرچه فکر می کنم که چه کسی در این شرایط - که می خواهیم با آمریکا تنش زدایی کنیم - می تواند به بهترین شکل ممکن مثمرثمر باشد، کسی بهتر از نهاوندیان به ذهنم نمی آید و نمی شناسم.

همچنین داریوش قنبری نماینده سابق مجلس معتقد است، با توجه به اقامت نهاوندیان در امریکا و شناختی که ایشان از این کشور و نظام بین الملی دارند و همچنین تسلط ایشان بر حوزه های سیاسی اقتصادی، می توانند گزینه خوبی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل باشند.

وی تصریح کرد: از نگاه من، آقای نهاوندیان دانش کافی برای تصدی این مسئولیت را دارد و در مجموع از عهده ی این کار بر می آید چراکه انسان توانمندی است.

قنبری اضافه کرد: بعلاوه، حساسیتی که در ارتباط با آقای ابوطالبی وجود داشت، قطعا در مورد ایشان وجود ندارد. نهاوندیان بخوبی می تواند سیاست های جمهوری اسلامی ایران را در سازمان ملل پیش ببرد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به «اهمیت سازمان ملل» می گوید: کسی باید در انجا حضور پیدا کند که شناخت درستی از اوضاع و شرایط کشورمان و نظام بین المل داشته باشد و بخوبی با ساختار نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل آشنا باشد.

وی اضافه کرد: ویژگی هایی که بدان اشاره کردم در آقای نهاوندیان دیده می شود، ایشان هم سازمان ملل و هم چارچوب های حقوقی را می شناسند و همینطور شناخت خوبی از نظام بین المللی و عملکرد این نظام و مواضع کشورمان دارد.

داریوش قنبری با ابیان اینکه «آقای نهاوندیان فرد توانمندی است و هر کجا که در گذشته خدمت کرده خوب ظاهر شده است»، گفت: باتوجه به شناختی که از ایشان دارم، او می تواند کارنامه ی درخشان در سازمان ملل داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس در پایان گفت: آقای نهاوندیان یکی از بهترین گزینه ها و شاید بهترین گزینه برای سفیری ایران در سازمان ملل باشد.

نهاوندیان کیست؟

محمد نهاوندیان پسر حاج جعفر نهاوندیان، بنیانگذار حسینیه زنجانی‌ها در خیابان شیخ هادی تهران است. او در دبستان شاگرد مدرسه جعفری در گذر وزیردفتر بود در آن زمان مدرسه شماره یک جامعه تعلیمات اسلامی محسوب می‌شد. سپس دبیرستان را از مدرسه علوی فارغ تحصیل شد و بعد از ان به سفارش پدرش به تحصیل حوزوی مشغول شد.

سال ۵۱ وارد رشته اقتصاد شد و لیسانس گرفت. اما فوق لیسانسش را هنگام اوج گیری انقلاب نیمه رها کرد و سال ۶۴ همراه همسر و فرزندانش به امریکا رفت تا برای فوق لیسانس دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه جورج واشینگتن ادامه تحصیل دهد و سرانجام در سال ۷۲ به ایران برگشت.

او از دروس حوزوی، مقدمات را نزد علمایی نظیر علامه نوری، مرتضی مطهری و شوشتری گذراند. «شرح ابن عقیل» را با شوشتری گذراند، علم الحدیث را نزد علامه نوری و برخی دروس فقه را با مطهری گذراند. در حوزه و بعدتر در دوران دانشجویی، به مطهری نزدیک شده بود و در جلسات «فلسفه تاریخ» وی شرکت می‌کرد.

بعد به اقتصاد اسلامی علاقه‌مند شد و سرانجام او و چند نفر دیگر از بازاریان تهران شورای اقتصاد اسلامی را پایه‌گذاری کردند. اواخر سال ۵۳ به پیشنهاد مطهری با دکتر مشکات رئیس دانشکده اقتصاد تهران صحبت کرد تا جلسات «درس اقتصاد اسلامی» در دانشکده برگزار شود. در این جلسات نهاوندیان با سران آینده نظام جمهوری اسلامی نظیر بهشتی، باهنر، استاد جعفری، دکتر نمازی و صالح خو آشنا شد .

بعد از بهمن ۵۷ ، نهاوندیان به صداوسیما رفت ولی با صادق قطب زاده رئیس سازمان صدا و سیما اختلاف پیدا کرد و خیلی زود آن را ترک کرد. سپس دکتر صدر که در دولت موقت وزیر بازرگانی بود او را مسئول روابط عمومی وزارتخانه خود کرد. در ۲۶ سالگی اش، بعد از انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی (هفتم تیر)، معاون هماهنگی وزارت بازرگانی شد و سپس معاون طرح و برنامه وزارت گردید. اما بعد آنجا را هم به خاطر اختلاف نظر با دیگران ترک کرد و برای ادامه تحصیلات اسلامی اش به قم رفت. و ۲ سال بعد (۱۳۶۱) رهسپار آمریکا شد

در آمریکا موسسه‌ای به نام تحقیقات و اطلاعات اسلامی در واشینگتن تاسیس کرد و با چهل مرکز اسلامی آمریکا برای همکاری بین آنها ارتباط برقرار کرد. در نتیجه شورایی تشکیل شد به نام شورای همکاری اسلامی که هر ماه در یک ایالت جلسه تشکیل می‌داد. او ۸ سال با خانواده اش در امریکا به سر برد و فوق لیسانس و دکترا گرفت

در سال ۷۲ بعد از برگشتن به ایران بلافاصله در وزارت بازرگانی به مدیریت یحیی آل اسحاق (عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی) استخدام و معاون او شد. در سال ۷۶ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و دولت عوض شد و محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی شد. نهاوندیان تا سال ۸۰ در معاونت وزارت بازرگانی ماند و بعد از آن بیرون آمد. از سال ۸۰ تا ۸۴ مشاور اقتصادی سیدمحمد خاتمی، رئیس مرکز ملی جهانی شدن و رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما شد.

در سال ۸۴ که دولت خاتمی تمام شد، در رقابت انتخابات ریاست جمهوری، مدیر اقتصادی برنامه‌های علی لاریجانی بود. هنگامی که دولت محمود احمدی نژاد تشکیل شد یک بار او برای ریاست سازمان بورس پیشنهاد شد ولی ترجیح داد به همکاری با علی لاریجانی ادامه بدهد. لاریجانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شده بود و نهاوندیان معاونت اقتصادی او را برعهده گرفت.

جنجال سفر سال ۸۵ و مجوز اقامت امریکا

محمد نهاوندیان تحصیلکرده کشور آمریکا است و مجوز اقامت امریکا (گرین کارت) هم دارد. اما رفت‌وآمد او به امریکا در دوره حساس پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران و آمریکا بر سر عراق، موجب خبرسازی و اظهارات مقامات بلندپایه‌ای در ایران و امریکا شده است:

ابتدا روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز سفر او را در سال ۸۵ به امریکا و دیدار و رایزنی وی را با مقامات و سناتورهای امریکایی اعلام کرد. سفر در شرایطی که در پرونده هسته‌ای ایران بحران وجود داشت و اعلام مذاکرات ایران و آمریکا بر سر عراق اهمیت زیادی داشت. برخی معتقد بودند که او برای لابی گری درمورد پرونده هسته‌ای ایران به آمریکا رفته و توانسته است ارتباطات خوبی نیز برقرار کند.

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت نهاوندیان دارای گرین کارت آمریکایی است. وزارت امنیت آمریکا نوشت: هیچ دلیلی برای محروم کردن محمد نهاوندیان از ورود به آمریکا در ماه گذشته نداشته است. زیرا وی شهروند قانونی آمریکا است، اما تحقیقاتی برای بررسی نقض‌های احتمالی که می‌تواند به لغو گرین کارت این مقام منجر شده باشد، در حال انجام است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج