جاباما
۱۱۹۵۴۴۴
۵۰۸۳
۵۰۸۳
پ

شانس کاهش قیمت طلا و سکه در هفته جدید

طلا و سکه با وجود کاهش قیمت دلار در روز‌های پایانی هفته قبل، هنوز سفت و سمج سر جای خودشان ایستاده‌‌اند. حداقل در شروع معاملات روز شنبه ۳۰ بهمن، این استراتژی را دنبال می‌کنند و بهانه‌شان افزایش حدود ۳۲ دلاری بهای جهانی طلا خواهد بود. شوربختانه وضع بازار همین است.

فرارو: طلا و سکه با وجود کاهش قیمت دلار در روز‌های پایانی هفته قبل، هنوز سفت و سمج سر جای خودشان ایستاده‌‌اند. حداقل در شروع معاملات روز شنبه ۳۰ بهمن، این استراتژی را دنبال می‌کنند و بهانه‌شان افزایش حدود ۳۲ دلاری بهای جهانی طلا خواهد بود. شوربختانه وضع بازار همین است.

معمولا گرانی دلار اثری آنی روی قیمت طلا و سکه می‌گذارد اما وقتی بازار ارز نزولی باشد، باید با التماس و التجا و خواهش آن‌ها را راضی کرد کوتاه بیایند. ولی خیالتان راحت. دلار از نظر اقتصادی قادر است در همین ابتدای هفته، به کانال ۲۵ هزار تومان عقب‌نشینی کند یا لااقل حدود ۵۰۰ تومان ارزان‌تر از نرخ پایانی هفته گذشته معامله شود.

شانس کاهش قیمت طلا و سکه در هفته جدید

از این طرف نرخ جهانی اونس هم تغییر زیادی نداشته. پس طلا و سکه باید از سنگر‌هایی که در هفته قبل فتح کرده‌اند بیرون بیایند و جای جدیدی برای خود دست و پا کنند. برای سکه تمام بهار آزادی نیمه کانال ۱۱ میلیون جایگاه منصفانه‌ای خواهد بود و برای هرگرم طلای ۱۸ عیار می‌توان عددی کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تصور کرد ولی نیم سکه و ربع سکه به‌خاطر حجم تقاضای زیاد، احتمالا مقاومت کنند و به این راحتی‌ها تسلیم نشوند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در بازار با عنوان سکه امامی شناخته می‌شود در هفته گذشته دو روز متفاوت داشت. اول ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان روز یکشنبه ۲۴ بهمن است که باید سقف قیمت هفته گذشته در نظر گرفته شود و دوم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان صبح روز اول هفته که قیمت شروع معاملات بود، اما به لطف رشد قیمت جهانی اونس هرگز تکرار نشد. در همان روز هم سکه امامی با ایستادن روی پله ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به‌کار خود پایان داد. قیمت سکه امامی یک روز بعد در یکشنبه ۲۴ بهمن به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. فردای آن روز ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و پس از تعطیلی روی سه‌شنبه تصمیم به‌ترک کانال ۱۲ میلیون گرفت. ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان می‌توانست شروع خوبی باشد، اما همان‌طور که می‌دانید هر بار که در بازار داخلی شرایط برای عقب‌نشینی قیمت سکه و طلا آماده باشد، فعالان بازار تازه یادشان می‌افتد که چیزی به اسم اونس وجود دارد. افزایش حدود ۳۰ دلاری در این بخش باعث شد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در پایان هفته گذشته ۱۱ میلیون و ۹۴۸ هزار تومان ثبت شود.

قیمت سکه نیم بهار آزادی در آخرین روز هفته قبل یعنی پنجشنبه ۲۸ بهمن، شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. تقربیا ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از لحظه شروع معاملات و ۸۰ هزار تومان بیشتر از روز اول هفته. با این‌حال باید بگوییم کمی هم خوش‌شانس بوده ایم، چون همین سکه را در روز یکشنبه ۲۴ بهمن با قیمت شش میلیون و ۸۴۰ هزار تومان فروخته‌اند. بخشی از زور قیمت سکه نیم را باید به پای تقاضای زیاد نوشت. بالاخره بخشی از سرمایه‌گذاران که قادر نیستند سراغ سکه تما بهار آزادی بروند، نیم سکه و ربع سکه می‌خرند و این کار آن‌ها تقاضا را در بازار طلا بالا می‌برد و باعث ضدضربه شدن سکه‌های کوچک می‌شود.

قیمت سکه ربع بهار آزادی صبح روز شنبه ۲۳ بهمن سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بود و در پایان همان روز با رشد ۳۰ هزار تومانی، به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. آن‌هایی که از این متانت و ادب به‌وجد آمده بودند، روند حرکت این سکه را چشم زدند. یک روز بعد قیمت سکه ربع بهار آزادی ناگهانی ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. روز دوشنبه ۲۵ بهمن، ربع سکه تنها ۵۰ هزار تومان ارزان شد، اما عقب‌نشینی دوباره دلار به کانال ۲۶ هزار تومان، نهایتا باعث کوتاه آمدن قیمت ربع سکه شد تا در دو روز پایانی هفته قبل یعنی چهارشنبه ۲۷ بهمن و پنجشنبه ۲۸ بهمن، این سکه را به‌ترتیب سه میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خریداری کنیم. ۱۳۰ هزار تومان بیشتر از هفته قبل!

قیمت طلای ۱۸ عیار امروز شنبه ۳۰ بهمن باید تصمیم سختی بگیرد. از یک طرف بازار جهانی تنها حدود ۳۰ دلار رشد کرده و از طرف دیگر دلار با عقب‌گردی در حدود ۵۰۰ تومان، آماده وارد شدن به کانال ۲۵ هزار تومان است. در نتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بی‌خیال سکوی یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومانی شود. فشار روانی بر قیمت طلا وقتی افزایش پیدا می‌کند که بدانیم شنبه هفته پیش طلا کار خود را از یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان شروع کرد، یعنی درست وقتی دلار ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. هفت روز بعد در پنجشنبه ۲۸ بهمن، قیمت دلار بعد از کمی شیطنت دوباره به محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت، اما طلای ۱۸ عیار با پررویی تصمیم گرفت به یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان بچسبد و رشد ناچیز ۳۲ دلاری قیمت جهانی طلا را بهانه قرار دهد.

این تازه بدون در نظر گرفتن شیطنت روز یکشنبه ۲۴ بهمن است که تصمیم گرفت سقف قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان را ثبت کند. با این حال همگی می‌دانیم که امروز شنبه ۳۰ بهمن وضع فرق می‌کند. قیمت جهانی فلز زرد تغییر زیادی نکرده، اما دلار حداقل حدود ۴۰۰، ۵۰۰ تومان ارزان می‌شود. در این شرایط تنها یک راه پیش روی طلای ۱۸ عیار باقی می‌ماند. نه؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج