۱۱۹۸۳۰۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

رونق پدیده‌ای جدید در بازار مسکن

طی چند سال گذشته با افزایش قیمت مسکن، بسیاری از مردم توانایی خرید را از دست داده‌اند، در چنین شرایطی در تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی شاهد رونق پدیده‌ای به نام فروش قسطی خانه هستیم که تفاوت‌های بسیاری با پیش‌فروش واحد‌های انبوه‌سازی دارد، در این رابطه، فعالان بازار مسکن نسبت به سرمایه‌گذاری مردم در این پروژه‌ها هشدار می‌دهند و به نوعی آن‌ها برخی از آن‌ها را کلاهبرداری قلمداد می‌کنند.

فرارو: طی چند سال گذشته با افزایش قیمت مسکن، بسیاری از مردم توانایی خرید را از دست داده‌اند، در چنین شرایطی در تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی شاهد رونق پدیده‌ای به نام فروش قسطی خانه هستیم که تفاوت‌های بسیاری با پیش‌فروش واحد‌های انبوه‌سازی دارد، در این رابطه، فعالان بازار مسکن نسبت به سرمایه‌گذاری مردم در این پروژه‌ها هشدار می‌دهند و به نوعی آن‌ها برخی از آن‌ها را کلاهبرداری قلمداد می‌کنند.

با توجه به اینکه این واحد‌های فروش قسطی جزییات آن مشخص نیست و به نوعی در جایی ثبت نشده است، نمی‌توان به آن‌ها اطمینان کرد، در همین زمینه دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران می‌گوید: مردم بدانند با توجه به شرایط تورمی کشور وقتی هنوز کلنگ پروژه به زمین نخورده، نمی‌توان به آن خانه اعتماد کرد و در آینده افرادی که مدیریت این پروژه را در اختیار دارند، دچار مشکل می‌شوند.

رامین گوران اوریمی گفته است: مردم روی خاک خانه نخرند، چراکه خانه‌های روی خاک جانمایی نشده و وضعیت مشخصی ندارند. یعنی مردم برای این پیش فروش‌ها دسترسی به پروژه ندارند و مکان یا طبقه خانه هم مشخص نیست.

این در حالیست به دلیل اینکه کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته، خریداران توجه کنند، باید واحد‌هایی را پیش‌خرید کنند که درصد قابل توجهی از مراحل ساخت‌وساز طی شده باشد و به نوعی زمین ملک و وضعیت سندی آن مشخص شده باشد و از سوی دیگر فروش تمام اقساط خانه آن هم در شهری مانند تهران با توجه به تورمی که در بخش مسکن وجود دارد، کاملا بی معنا است و مردم نباید به آن‌ها اعتنایی کنند.

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه مشتریان برای پیش خرید خانه باید بسیار دقت کنند، گفت: اینکه در مورد خرید خانه به صورت قسطی کلاهبرداری صورت می‌گیرد، نمی‌توان یک حکم کلی ارائه داد، ممکن است مواردی نیز در این رابطه اتفاق بیفتد، اما در موارد بسیاری نیز سازندگان و انبوه‌سازان به تعهدات خود عمل می‌کنند در این رابطه خریداران باید در مفاد قرارداد، از جمله نوع قرارداد، تعهدات خریدار و فروشنده، تضامین، زمان تسویه و قیمت قطعی را بررسی کنند.

وی افزود: در پیش فروش خانه معمولاً درصدی را به عنوان پیش پرداخت دریافت کرده و مابقی را طی اقساطی محدودی خریدار پرداخت می‌کند، اما این موضوع می‌تواند رخ دهد که بسته به توافقی که بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود پرداخت اولیه و اقساط بلند مدت‌تر باشد.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه به طور کلی انبوه‌سازی مسکن در ایران با مشکلات بسیار زیادی روبرو است، افزود: اولین مانع در این زمینه قیمت زمین است، به دلیل اینکه زمین در ایران در کنترل دولت است، بخش خصوصی قدرت مانور زیادی برای ساخت و ساز ندارد و در اکثر موارد انبوه‌سازان خانه‌های کلنگی که در شهر‌های بزرگ وجود دارد، را می‌کوبند و اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.

این دانشگاه اضافه کرد: بنابراین اگر دولت می‌خواهد وضعیت مسکن سروسامان بگیرد، باید بر اساس طرح آمایش ملی سرزمین سیاست‌گذاری‌های ساخت مسکن شهر‌های تازه‌تاسیس عملیاتی شود و زمین‌هایی که مناسب سکونت هستند در اختیار انبوه‌سازان قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند اقدام به ساخت واحد‌هایی کنند که قابلیت زیست مناسب داشته باشند، نه مانند برخی از طرح‌هایی که انجام شده، اما کمترین اصول معماری و شهرسازی در آن‌ها رعایت نشده است.

سلطان‌محمدی ادامه داد: دومین مشکل در زمینه شرایط تورمی در کشور است، در این وضعیت قیمت نهاده‌های اولیه تولید افزایش پیدا کرده و عوارض دولتی از تراکم، انواع انشعابات، عوارض دولت و شهرداری نیز هر ساله با افزایش روبرو می‌شود که این موضوع باعث شده که هزینه ساخت‌و‌ساز با رشد افسار گسیخته‌ای مواجه شده است. از سویی این موضوع موجب کاهش سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز مسکن شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سومین معضل در این رابطه نیز وضعیت قدرت خرید مردم است، در حال حاضر به دلیل اینکه طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور منفی بوده، این موضوع باعث شده که قدرت خرید مردم با کاهش بسیار زیادی روبرو شود و همین موضوع موجبات آن را فراهم آورده تا شاهد کاهش تقاضا در زمینه خرید خانه باشیم، در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در بخش مولد مسکن با افت بسیار زیادی روبرو بوده است.

سلطان‌محمدی بیان کرد: همچنین بانک‌ها نیز با توجه به وضعیت وخیم و بغرنجی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ناتوان در تجهیز منابع برای ساخت‌و‌ساز‌ها و یا اعطای تسهیلات بانکی به مردم هستند که همین موضوع نیز در نهایت باعث کاهش تقاضا در بازار مسکن شده که نتیجه آن نیز رکود حاکم بر این بازار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج