جاباما
۱۱۹۹۰۵۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

نگرانی نماینده خوزستان از وضع معیشتی طلاب

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید به گونه ای عمل کرد که در کنار حفظ عزت طلبگی حداقل هایی از کاسبی هم داشته باشند، مشاغلی را احصاء کنیم که خلاف شأن طلبه نیست و این مشاغل را معرفی کنیم و فضایی ایجاد کنیم که طلاب به این سمت و سو بروند.

خبرآنلاین: نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید به گونه ای عمل کرد که در کنار حفظ عزت طلبگی حداقل هایی از کاسبی هم داشته باشند، مشاغلی را احصاء کنیم که خلاف شأن طلبه نیست و این مشاغل را معرفی کنیم و فضایی ایجاد کنیم که طلاب به این سمت و سو بروند.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری پیش ازظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: در مقام اهتمام به تهذیب باید کاری کنیم که اخلاق و تهذیب از حاشیه به متن طلبگی و روحانیت آورده شود.

وی با اشاره به اینکه به همان میزانی که در مباحث درسی پیشرفت لازم است باید در اخلاق نیز رشد و پیشرفت داشت، اظهار کرد: همۀ کارهای روحانیت و طلبگی متوقف بر اخلاق و تهذیب نفس است. همانگونه که تحصیل علم واجب است، تحصیل عدالت هم وجوب نفسی و هم وجوب غیری برای فعالیت های طلبگی دارد لذا تهذیب و اخلاق ذاتی طلبگی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به دو صفت روحانیت تصریح کرد: اگر کسی از علم طلبگی برخوردار باشد اما از نظر اخلاق خودساخته نباشد، روحانی نمای متلبس به لباس روحانیت خواهد بود، اگر کسی از نظر اخلاقی خوب باشد اما از نظر علمی کم سواد باشد، انسان مومن و با تقوا خواهد بود، بنابراین یک روحانی دو صفت اصلی علم و تقوا را دارد.

آیت الله کعبی اخلاق را ملاک ارزیابی طلاب دانست و خاطرنشان کرد: ملاک ارزیابی در حوزه نمرات آموزشی است، پرونده تهذیبی نیز باید ملاک ارزیابی در پیشرفت و ارتقاء طلاب قرار بگیرد، امضاء نهایی در ارزیابی طلاب باید به دست معاون تهذیب و اخلاق باشد.

نگرانی نماینده خوزستان از وضع معیشتی طلاب

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان شاخصه های یک روحانی مطلوب اظهار داشت: خردورزی اولین شاخصی است که باید مورد نظر قرار داد، به میزانی که خردورزی و عقل گرایی در حوزه ضعیف شود، سطحی نگری و نگاه قشری به مسائل گوناگون در دراز مدت به طلبه ضرر می رساند.

وی ادامه داد: با جبر گرایی و تصویب آیین نامه رشد طلبگی شدنی نیست، باید عزم و اراده طلاب تقویت شود و این عزم و اراده به میزان عقلانیت طلبه بستگی دارد که بتواند راه را از چاه تشخیص دهد.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عقلانیت را هوش دینی برشمرد و ابراز کرد: منظور من از عقلانیت قطعاً هوش و استعداد ریاضی نیست بلکه استعداد و هوش دینی منظور است که به سادگی در حوزه دین فریب نخورند.

آیت الله کعبی شاخص دوم روحانیت را ایمان دانست و تصریح کرد: ایمان نقطه آغاز طلبگی است و برپایه عقلانیت باید مومن شد، علم تنها برای ساخت ایمان کافی نیست و مواردی همچون عواطف و احساسات طلبه نیز دخالت دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به شاخص سوم روحانیت عنوان کرد: شاخص یک طلبه موفق بندگی و ارتباط با خدا است، طلبه غافل هرچقدر هم از نظر علمی پیشرفت کند اما غفلت او را به بدختی می کشاند و راه علاج غفلت هم برنامه می خواهد؛ ذکر نعمت های الهی راه علاج غفلت است، باید ذکر نعمت های خدا را بومی کرد.

استاد حوزه علمیه رفاقت و دوستان را در راه کسب اخلاق بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: دوستان و ولایت چهارمین و پنجمین شاخص یک طلبه می باشد، از بعضی از بزرگان شنیده ام که تنها راه کسب معنویت توسل به اهل بیت (ع) است، طلاب باید با توسل انس بگیرند و در حد شرکت در یک مجالس دسته جمعی ندانند بلکه با حضرت ولی عصر (عج) تجدید عهد کنند.

آیت الله کعبی رحمت و مودت را در کسب اخلاق و تهذیب موثر دانست و تصریح کرد: طلبه باید خوش اخلاقی را یاد بگیرد، اهل پرخاش و تندی با اطرافیان نباشد و دیگران را با اخلاق خوب خود جذب کند و با اخلاق بر محیط پیرامون خود اثر بگذارد، کانون اصلی محبت در خانواده است.

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به معیشت طلاب اظهار کرد: معیشت طلاب وضعیت تأسف باری دارد و این وضعیت عزت طلبه را نشانه و هدف می گیرد، حوزه معیشت طلاب را حل کند و حل مسأله معیشت طلاب در تهذیب و اخلاق طلاب اثر می گذارد.

وی حل مسأله معیشتی طلاب را یکی از تحولات حوزه علمیه برشمرد و ابراز کرد: از طریق اوقاف یا خیرین با حفظ استقلال و کرامت حوزه ها باید حل کرد، باید تدبیر جدی برای این چالش کرد، اگر معیشت طلاب حل نشود وارد مشاغل خلاف شأن طلبگی می شوند.

آیت الله کعبی کارآفرینی طلاب با رویکرد تهذیب و اخلاق را چاره کار دانست و عنوان کرد: باید به گونه ای عمل کرد که در کنار حفظ عزت طلبگی حداقل هایی از کاسبی هم داشته باشند، مشاغلی را احصاء کنیم که خلاف شأن طلبه نیست و این مشاغل را معرفی کنیم و فضایی ایجاد کنیم که طلاب به این سمت و سو بروند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فضای مجازی ابراز کرد: فضای مجازی باید مدیریت و برای آن برنامه داشت، شبکه ملی و شبکه داخلی حوزه بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد، همچنین با فرهنگ سازی باید جامعه را صیانت کرد.

وی تشکیل بهنگام و مناسب خانواده را برای طلاب ضروری دانست و گفت: اگر محیط پیرامونی و خانواده طلاب درست نشود، برنامه های تهذیبی به نتیجه نخواهد رسید.

آیت الله کعبی با اشاره به اخلاق و فعالیت های سیاسی ابراز کرد: پیش نیاز بصیرت سیاسی، بصیرت اخلاقی است، و پیش نیاز بصیرت اخلاقی، بصیرت اعتقادی است و این سه باهم ارتباط دارند، برخی بدون رعایت خطوط قرمز شرعی وارد حوزه سیاست می شوند و این رویه هم به خود و هم به دیگران ضربه اخلاقی می زند.

استاد حوزه علمیه نحله های انحرافی را آسیب دیگر به طلاب دانست و گفت: فرقه های انحرافی نیز ضربه اخلاقی و تهذیبی به طلاب می زنند، باید مواظبت کرد و الا حوزه به شکل کلان ضربه خواهد خورد.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اخلاق و سبک زندگی غربی خاطرنشان کرد: به هر صورت سبک زندگی غربی به عنوان یک عامل مهاجم بیرونی در محیط های خاص هم امکان بروز و ظهور دارد و در مقابل این سبک زندگی غربی باید فرهنگ طلبگی برپایه زی طلبگی درست را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج