جاباما
۱۱۹۹۵۴۸
۵۵۶۴
۵۵۶۴
پ

رپورتاژ آگهی

خواص درمانی شیر

شیر هزاران سال است که در سبد غذایی انسان‌ها قرار دارد. معمولاً شیر مصرفی از گاو، بز و گوسفند ماده گرفته شده و طی فرایند‌های مختلف پاستوریزه می‌شود و به دست ما می‌رسد. نکته جالب این است که بر اساس گزارش‌ها، کشور‌های غربی بیشتر از سایر نقاط جهان شیر مصرف می‌کنند. خواص درمانی شیر و مزیت‌های این نوشیدنی طبیعی چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

همه ما از ابتدای زندگی در رسانه، مدرسه، شبکه‌های اجتماعی و محیط خانه، تعریف‌های بسیاری درباره خواص و اهمیت درمانی شیر شنیده‌ایم. سؤالی که مطرح می‌شود این است: آیا شیر واقعاً برای سلامتی مفید است؟ می‌توان آن را گزینه‌ای برای درمان برخی از مشکلات دانست؟

شیر هزاران سال است که در سبد غذایی انسان‌ها قرار دارد. معمولاً شیر مصرفی از گاو، بز و گوسفند ماده گرفته شده و طی فرایند‌های مختلف پاستوریزه می‌شود و به دست ما می‌رسد. نکته جالب این است که بر اساس گزارش‌ها، کشور‌های غربی بیشتر از سایر نقاط جهان شیر مصرف می‌کنند. خواص درمانی شیر و مزیت‌های این نوشیدنی طبیعی چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

شیر؛ معدنی از مواد مغذی

مشخصات تغذیه‌ای شیر قابل‌توجه است. ازاین‌گذشته ما می‌دانیم که این ماده برای تغذیه کامل حیوانات تازه متولدشده در بدن مادران آن‌ها تولید می‌شود. پس باید تا حد بسیار خوبی مواد مغذی را تأمین کند.

اگر باید و نباید شیر برای کودکان ذهن شما را درگیر کرده است، پس بهتر است بدانید در هر فنجان از این ماده مغذی چه شگفتی‌ای وجود دارد:

کالری: ۱۴۶
پروتئین: ۸ گرم
چربی: ۸ گرم
کلسیم: ۲۸ درصد
ویتامین D: ۲۴ درصد
ریبوفلاوین: ۲۶ درصد
ویتامین B۱۲: ۱۸ درصد
پتاسیم: ۱۰ درصد
فسفر: ۲۲ درصد
سلنیوم: ۱۳ درصد

به‌خاطر داشته باشید که مصرف شیر گاو برای کودکان زیر یک سال به‌تن‌هایی توصیه نمی‌شود. همچنین شیر پاستوریزه را نباید بجوشانید، چرا که تمام باکتری‌های مفید را با این کار از بین می‌برید.

خواص درمانی شیر

شیر یک منبع پروتئینی عالی است

فقط یک فنجان شیر، حاوی ۸ گرم پروتئین است. پروتئین برای بسیاری از عملکرد‌های حیاتی بدن شما از جمله رشد و تکامل، ترمیم سلولی و تنظیم سیستم ایمنی ضروری است.

شیر به‌عنوان یک «پروتئین کامل» درنظر گرفته می‌شود، به این معنی که حاوی تمام ۹ اسیدآمینه ضروری برای عملکرد بدن شما در سطح مطلوب است.

دو نوع اصلی پروتئین در شیر وجود دارد: کازئین و پروتئین آب پنیر. هر دوی آن‌ها پروتئین با کیفیت بالا درنظر گرفته می‌شوند. کازئین غالب پروتئین موجود در شیر گاو را تشکیل می‌دهد.

در واقع، مصرف بیشتر شیر و فرآورده‌های شیر با توده عضلانی بیشتر کل بدن و عملکرد فیزیکی بهتر در افراد مسن مرتبط است.
همچنین ثابت شده است که شیر ترمیم عضلات را در ورزشکاران تقویت می‌کند. در واقع، چندین مطالعه نشان داده‌اند که نوشیدن شیر بعد از تمرین می‌تواند آسیب عضلانی را کاهش دهد، ترمیم ماهیچه‌ها را تقویت کند، قدرت را افزایش و حتی درد عضلانی را کاهش دهد.

اگر برایتان سؤال است که بهترین و بدترین زمان مصرف شیر چیست؟ باید گفت با وجود اهمیت بسیار برای مصرف شیر در صبح، سعی کنید این نوشیدنی را شب‌ها قبل از خواب نیز مصرف کنید. همچنین توصیه می‌کنیم هنگام ناهار هرگز سراغ این نوشیدنی نروید تا مانع اشتهای شما نشود.

شیر برای سلامت استخوان‌ها ضروری است

نوشیدن شیر از گذشته‌های دور با استخوان‌های سالم مرتبط بوده است. این به دلیل ترکیب قوی آن از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و ویتامین K۲ است. همه این مواد مغذی برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم ضروری هستند. تقریباً ۹۹ درصد کلسیم بدن شما در استخوان‌ها و دندان‌های شما ذخیره می‌شود.

شیر، منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است که بدن شما برای جذب مناسب کلسیم به آن‌ها وابسته است؛ از جمله ویتامین D، ویتامین K، فسفر و منیزیم. افزودن شیر و محصولات لبنی به رژیم غذایی شما می‌تواند از بیماری‌های استخوانی مانند پوکی‌استخوان جلوگیری کند.

شواهد نشان می‌دهد که خوردن پروتئین بیشتر ممکن است از شما در برابر ازدست‌دادن استخوان محافظت کند، به‌ویژه در زنانی که کلسیم رژیم غذایی کافی مصرف نمی‌کنند.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، تاثیر مصرف شیر بر بدن قبل از خواب شگفت‌انگیز است. شیر در کنار مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارد، حاوی ترکیباتی است که باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود. با این ویژگی‌ها، نوشیدن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب آرامشی فوق‌العاده به همراه دارد.

مصرف شیر به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند

چندین مطالعه، مصرف شیر را با کاهش خطر چاقی مرتبط دانسته‌اند. جالب اینجاست که این مزیت تنها با شیر پرچرب همراه است. مطالعه‌ای روی ۱۴۵ کودک ۳‌ساله لاتین‌تبار نشان داد که مصرف بیشتر شیر پرچرب با کاهش خطر چاقی در دوران کودکی مرتبط است.

مطالعه دیگری شامل بیش از ۱۸هزار زن میان‌سال و مسن نشان داد که مصرف بیشتر لبنیات پرچرب با افزایش وزن کمتر و کاهش خطر چاقی مرتبط است. شیر حاوی بخش‌های مختلفی است که ممکن است به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

به‌عنوان‌مثال، پروتئین بسیار به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید که ممکن است از پرخوری جلوگیری کند. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات رژیم‌های غذایی غنی از کلسیم را با خطر کمتر چاقی مرتبط دانسته‌اند.

حالا باید دید بهترین روش نگهداری شیر ، این ماده ارزشمند چیست؟

چند نکته دراین‌خصوص وجود دارد:

• شیر محلی همواره خطر انتقال بیماری از دام به انسان را همراه دارد. بهتر است پس از خرید، آن را کاملاً بجوشانید و بعد مصرف کنید. بهترین زمان برای جوشیدن شیر، ۲۰ دقیقه است.
• شیر جوشیده‌شده را کاملاً سرد و سپس به بطری شیشه‌ای تمیز منتقل کنید. مطمئن شوید شیشه هیچ آلودگی یا بویی از قبل ندارد، زیرا شیر را به‌سرعت فاسد می‌کند.
• اگر شیر پاستوریزه مصرف می‌کنید به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید. ۳ تا ۴ روز پس از بازکردن در بطری ممکن است شیر فاسد شود. اگر نشانه‌هایی همچون بوی بد یا بریدگی سطح شیر نمی‌بینید و همچنان به سلامت آن شک دارید، ۱۰ دقیقه بجوشانید. چنانچه سطح شیر بریده‌بریده شود، فاسد شده است.

شیر یک ماده همه کاره است!

شیر یک نوشیدنی مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. علاوه بر این، یک ماده همه‌کاره است که می‌تواند به‌راحتی به رژیم غذایی شما اضافه شود.

جدای از نوشیدن شیر، این ایده‌ها را برای گنجاندن آن در برنامه روزانه خود امتحان کنید:

اسموتی: شیر یک پایه عالی و پرپروتئین برای اسموتی‌های سالم می‌سازد. سعی کنید آن را با سبزیجات و مقدار کمی میوه برای یک میان وعده مغذی ترکیب کنید.

بلغور جو دوسر: هنگام تهیه بلغور جو دوسر صبحگاهی یا غلات داغ، شیر جایگزینی خوشمزه و مغذی برای آب است.

قهوه: افزودن شیر به قهوه یا چای صبحگاهی به نوشیدنی شما مواد مغذی مفیدی می‌دهد.

سوپ: سعی کنید برای طعم و مزه بیشتر، آن را به دستور سوپ موردعلاقه خود اضافه کنید. سوپ شیر یکی از محبوب‌ترین سوپ‌های دنیاست.

اگر برایتان سؤال است که باید شیر را گرم بخوریم یا سرد؟ به این نکات درباره شیر گرم توجه کنید:

• شیر گرم به دفع سموم بدن کمک می‌کند.
• برای بهبود روند خواب بهتر است شیر گرم مصرف کنید.
• شیر گرم به حفظ دمای بدن کمک می‌کند.
• شیر گرم برای کاهش استرس مفید است.
• شیر گرم دارای خواص آنتی‌باکتریالی است.

همچنین درباره شیر سرد باید گفت:
• کلسیم بالای شیر سرد باعث کاهش اسید معده می‌شود.
• برای حفظ شرایط هیدراته بدن، گزینه‌ای بسیار عالی است.
• شیر سرد می‌تواند مانند یک پاک‌کننده قوی برای پوست شما عمل کند.
• شیر سرد برای حفظ انرژی و شادابی در طی روز بسیار مفید است.

حالا می‌توان گفت، بهتر از هر زمان دیگر درباره شیر آگاهی کسب کرده‌اید. این ماده ارزشمند سرشار از ویتامین، کلسیم و پروتئین است. البته اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از شیر حیوانی استفاده کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. شیر بادام، شیر سویا، شیر نارگیل و ... از این موارد هستند.

منبع: سایت عالیس https://Alis.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج