۱۲۰۰۱۰۴
۱۱۰ نظر
۵۰۶۹
۱۱۰ نظر
۵۰۶۹
پ

جنگ اوکراین؛ سرِ ایران باز هم بی‌کلاه می‌ماند؟

جنگ اوکراین، فرصتی بی سابقه برای صادرات گاز به اروپا پدیده آورده و در این میان، این ماجرا با رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران هم همزمان شده است. جدا از اقدامات بهت‌آورِ روس‌ها در تضمین خواهی از آمریکا در مذاکرات هسته ای، ترکیه و رژیم اسرائیل هم اخیرا به یکدیگر نزدیک شده اند و این، احتمالا به صادرات گاز از خاک ترکیه به اروپا (دور از چشم روس ها) ختم می‌شود. اما آیا باز هم سرِ ایران بی کلاه می‌ماند؟

برترین‌ها: جنگ اوکراین، فرصتی بی سابقه برای صادرات گاز به اروپا پدیده آورده و در این میان، این ماجرا با رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران هم همزمان شده است. جدا از اقدامات بهت‌آورِ روس‌ها در تضمین خواهی از آمریکا در مذاکرات هسته ای، ترکیه و رژیم اسرائیل هم اخیرا به یکدیگر نزدیک شده اند و این، احتمالا به صادرات گاز از خاک ترکیه به اروپا (دور از چشم روس ها) ختم می‌شود. اما آیا باز هم سرِ ایران بی کلاه می‌ماند؟

رییس جمهور اسرائیل، به تازگی در سفری کم سابقه، به ترکیه رفته و با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دیدار داشته است. از آخرین باری که سفری مشابه رخ داده بود، ۱۸ سال می‌گذرد و این در حالی است که دست کم از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو، روابط میان ترکیه و اسرائیل تنش آمیز بوده است.

جنگ اوکراین؛ سرِ ایران باز هم بی‌کلاه می‌ماند؟

اهداف این سفر ممکن است از یکی دو مورد بیشتر باشند: از ایجاد جبهه‌ای جدید در مقابل بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی گرفته، تا تمایل ترکیه به بهبود روابطش با کشور‌های منطقه، به این قصد که راهی برای تخفیفِ شرایط ناگوار اقتصادی در ترکیه پیدا شود. با این همه، ظاهرا کاسه‌های دیگری هم ممکن است زیر نیم کاسه باشند.

بازگشتِ سهمگین اقتصاد ایران؟

اسرائیلی‌ها خودشان از جمله اولین منابع خبری بودند که از نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین پرده برداشتند. تا پیش از آنکه روسیه (و بعد هم چین) خواستار ارائه تضمین از سویِ آمریکا برای حفظ توانایی تجارت با ایران در فردایِ انعقاد توافق هسته‌ای شوند، کشور‌های درگیر در مذاکرات، عملا سکوت در مورد سمت و سویِ مذاکرات را ترجیح می‌دادند.

اما به نظر می‌رسد که همه چیز در وین تمام شده و هر لحظه ممکن است تحریم نفتی و بانکی ایران (دست کم در حدی که دولت ترامپ وضع کرده بود) رفع شود. در این صورت، عجیب نیست که کشور‌های منطقه (از ترکیه گرفته تا عربستان، امارات و قطر) آماده ورود دوباره اقتصاد ایران به صحنه جهانی شوند.

سفر ابراهیم رئیسی به قطر که به تازگی انجام شده را می‌توان در همین راستا در نظر گرفت و سفر اخیر رییس جمهور اسرائیل به ترکیه هم قطعا بی ربط به این موضوع نیست. از طرفی، منابع خبری می‌گویند یکی از محور‌های مذاکرات میان آنکارا و تل آویو، دقیقا محدود کردنِ حوزه عمل ایران در فردای مذاکرات است. اما این تصمیم، از چه مسیری محقق خواهد شد؟

جنگ اوکراین؛ سرِ ایران باز هم بی‌کلاه می‌ماند؟

چراغ‌های قرمز برای ترکیه سبز می‌شوند

ترکیه چندی پیش اعلام کرده بود که آماده است گاز تولید شده در سرزمین‌های اشغالی را از طریق خاک خود به اروپا برساند. حالا که جنگ اوکراین دارد به سمت یک بحران همه جانبه انرژی در سطح جهانی می‌رود، احتمالا بسیاری از چراغ‌های قرمز، حالا به چراغ‌های سبز بدل می‌شوند: اسرائیل ممکن است یک خط لوله به ترکیه بکشد و گازی را که در سواحل مدیترانه استحصال می‌شود، به اروپا برساند.

اما این گفتنش از انجامش دشوارتر است و البته زمان‌بر تر. احداث خط لوله (حتی با فرض انعقاد فوری قرارداد دوجانبه) چند سال طول می‌کشد. از طرفی، کشور‌های دیگری هم در مسیر به سمت اروپای غربی هستند که باید با آن‌ها هماهنگی‌هایی صورت بگیرد. اما وقتی همه چیز پیش از این به سرعت پیش رفته، بعید است پس از این هم به سرعت پیش نرود.

یک اتحاد و چندین رقیب

«مجمع گاز مدیترانه شرقی» (East Mediterranean Gas Forum)، سازمانی است که از عمر آن کمتر از ۱.۵ سال می‌گذرد (این سازمان در سپتامبر ۲۰۲۰ افتتاح شد). این اتحادِ جدیدِ گازی (که مصری‌ها مبدع آن بوده اند)، متشکل از کشور‌های یونان، اسرائیل، ایتالیا، فرانسه، اردن، فلسطین، مصر و قبرس است و ادعا‌هایی مبنی بر حجم عظیمی از منابع گازی در دریای مدیترانه دارد.

ترکیه تعمدا بیرون از این ماجرا قرار گرفته بود، چرا که در این اتحاد، با کشور‌های فرانسه، یونان و قبرس مشکلات سیاسیِ عمیقی دارد. ترک‌ها حتی هشدار داده بودند که این نهادِ تازه تشکل یافته، نمی‌تواند مدعی مالکیت بخش بزرگی از گازی باشد که آن را متعلق به خود می‌بیند.

جنگ اوکراین؛ سرِ ایران باز هم بی‌کلاه می‌ماند؟

ترکیه در واقع خودش هم در سال‌های اخیر مدعی کشف میادین گازی بسیار بزرگی در سواحل مدیترانه شده و سیاستمدارانِ این کشور معتقدند با این اکتشافات، بسیاری از مشکلات اقتصاد ترکیه رفع و رجوع می‌شود.

اما جدا از اختلاف بر سر مالکیت میادین گازیِ متعدد در مدیترانه شرقی، روسیه هم می‌تواند بزرگ‌ترین «سنگ انداز» در مسیر انتقال گاز از این ناحیه به اروپا باشد. روس‌ها همواره هر طرح رقیبی برای صادرات گاز به اروپا را از ریشه خشکانده اند.

با این همه، حالا که «جهان غرب» خیز بلندی برداشته تا اقتصاد روسیه را به منزوی‌ترین اقتصاد جهان بدل کند، ترکیه، مصر و حتی رژیم اسرائیل (که هر سه روابط خوبی هم با روسیه دارند) هم خیز برداشته اند تا جایِ گاز روسیه در اروپا را پر کنند.

جنگ اوکراین؛ سرِ ایران باز هم بی‌کلاه می‌ماند؟

ترکیه، مصر و اسرائیل در یک جبهه

ترکیه، مصر و اسرائیل حالا در یک جبهه هستند. مصر همین اواخر اعلام کرده بود که قصد دارد به «هاب گازی منطقه» بدل شود. مشکل، اما این بود که اگر ترکیه همکاری نکند، صادرات به اروپا باید از طریق کشتی (صادرات گاز مایع یا LNG) انجام شود که هم ظرفیت آن کمتر است و هم آنکه هزینه بیشتری در بر دارد. اما اگر ترکیه هم وارد بازی شود چطور؟

افزایش حجم مراودات سیاسی میان ترکیه و رژیم اسرائیل را می‌توان در این راستا تحلیل کرد که مشکل با ترکیه هم حل شده است. ترکیه به درآمد حاصل از ماجرا نیازِ مبرم دارد؛ روسیه به دلیل حجم غیر قابل تصور تحریم‌ها در دو هفته گذشته عملا نمی‌تواند سنگ اندازی کند و اروپایی‌ها هم بی اندازه مشتاقند که منابع تامین گاز قاره سبز را متنوع کنند.

در این میان، سرِ ایران بی کلاه می‌ماند. از یک سو، مذاکرات هسته‌ای ایران در دقیقه نود با سنگ اندازی روسیه متوقف شده است. از سویِ دیگر، آمریکا حتی حاضر شده با رژیم حاکم بر ونزوئلا (که آمریکایی‌ها آن را مشروع نمی‌دانستند) وارد مذاکره شود تا این کشور نفتش را روانه بازار‌ها کند، اما صحبتی از چراغ سبز به ایران برای ورودِ دوباره نفتش به بازار‌ها دیده نمی‌شود.

این در حالی است که تا طرفِ ایرانی بخواهد مشکلاتش را با روس ها، آمریکایی‌ها و ترک‌ها رفع و رجوع کند، گاز مدیترانه ممکن است در خطوط لوله به سمت اروپا جاری شده باشد.

در واقع، در حالی که ایران کانال‌های دیپلماتیک اندکی با کشور‌های درگیر در ماجرا دارد (از جمله با مصر) و جریان یافتنِ سرمایه و فناوری به ایران برای ایجاد خط لوله گازی به سمت اروپا هم ممکن است سال‌ها طول بکشد (تازه اگر تمایلی دو طرفه در کار باشد!)، کشور‌های دیگر کارِ خودشان را کرده اند. منابع گازیِ ایران ظاهرا قرار است زیر زمین باقی بمانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هیتلرِ باتجربه

      کافی بود رویسه به جای اکراین به عربستان حمله کنه. تقریبا نیمی ار مشکل خاور میانه حل میشد و هیچ کشوری نمیتونست تحریمش کنه. چون تحریم انرژی میشد. به علاوه قیمت نفت سر به فلک میکشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئولین بی عرضه

      • بدون نام

        بهترین موقعیت بود

      • اغتصاددان

        باشه الان به پوتین میگم به عربستان حمله کنه

      • بدون نام

        چه خوش خیال

      • بدون نام

        همین طرز فکر ما را اینقدر بیچاره کرده

      • بدون نام

        هر اقدامی از طرف غرب مخصوصا بریت و آمیرک یه نگشه پشتشه

      • بدون نام

        ایران با این سیاست ها
        کشوری همیشه بازنده
        همراه با کمونیست

      • بدون نام

        ما خودمون زمستون گاز کم میارم چطودی می‌خوایم گاز اروپا رو هم تامین کنیم خواهشاً داستان تخیلی نگید

    • بدون نام

      ایران اگر گاز کل جهان رو تامین کنه هیچ اتفاق مثبتی در زندگی مردم رخ نمیده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا گاز ایران زیر زمین بمونه برای مردم ایران صرفش بیشتره حداقل از نعمت گاز برخورداریم

      • علی

        البته که راست می گویی علنا رئیس اتاق....گفت نباید نرخ ارز پایین بیاد

      • بدون نام

        همون بهتر که زیر زمین بمونه به صرفه تره

      • بدون نام

        اشکال نداره منابع نفت و گاز ایران با قطر و عراق مشترکه برادرن عراقی و قطری همه رو از زیر دارند با سرعت هر چه تمامتر می کشند می برند راحت می فروشند خرج کشورشون می کنند ما هم به لطف مسئولین به نون شبمون محتاج هستیم

      • بدون نام

        کاملا درسته.

      • بدون نام

        تخیل شما قابل تقدیر است

      • jahani

        لایک .بفروشن نفروشن باز اقا زاده ها هستند که جیبشون پر میشه

    • بدون نام

      ایران بخاطر اتخاذ سیاست های رنگینش همیشه سرش بی کلاه مانده!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا معلوم نیست چکار میکنن یه بچه هم میدونه اینها اشتباه میکنن..ولی ایران هم باید سنگ اندازی کنه که این طوری باهاش رفتار نشه

      • بدون نام

        گازونفتمان صادرنشه جاش امنتره لاقل برای ایندگان میمونه ۴۳سال صادرشدچه به مردم رسید

      • مح.

        بهتر که نفروشه چون تو زندگی ما ایرانیا فرقی سودی ندارد

    • بدون نام

      برای آینده ی دور بسود ایران و ملت بزرگ ایران اس

    • بدون نام!

      به درد ما که نمی خوره این گاز باشه برای نسل های بعد!

    • بدون نام

      خدا رو شکر ......وقتی واسه آسایش و رفاه مردم نباشه همون بهتر که زیر زمین بمونه

      پاسخ ها

      • علی

        متاسفانه ایران همیشه سرش بی کلاه بوده ، هست و خواهد بود

        از قدیم گفته اند سلام گرگ بی طمع نیست و هر کشوری از ایران حمایت کنه قطع میلیاردها برابر امتیاز از ایران میخاد

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        ایران خودش نمیخواد غربگدا به نفع خودش تمومش میکنه روتو برم

      • بدون نام

        برادر کجا زیر زمین می مونه قطر گاز و عراق نفت میادین مشترک با ایران رو غارت دارند می کنند وقتی تا چند سال دیگه فشار چاه ها کم بشه اصلا گازی بالا نمی یاد هر سال فشار چاها کمتر میشه

      • بدون نام

        حرف حساب اگر واما نداره

      • بدون نام

        روسیه هم می‌دونه که اگه تحریم بر داشته بشه بدرد مردم نمیخوره فقط آقازاده ها مصرفش میکنن همینه که نمیخواد

    • بدون نام!

      لابد برای افزایش روحیه مدیران و مسئولین باید گفت: ما می توانیم!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلی ما میتوانیم هر فرصتی رابسوزانیم چون خردجمعی نداریم

      • بدون نام

        مطمعین باشید روسیه انشالله دوسال دیگر فرو می پاشد

      • بدون نام

        فعلا مسعولین به فکر ساختن خانه های شیک برای شهدای عراقی هستند

      • منذر

        هموطنان همه نظرات شمارادیدم درسته سرایران همیشه بی کلاه مونده همانطوری که سرزلنسکی هم به خاطرامیدبستن به ناتوبی کلاه مانده الان هم روسیه باعث شد فعلا مذاکرات برجام به بن بست برسه این چه رفاقت باروسیه است که درنیمه راه ازپشت به ایران خنجرزد؟

      • مجتبی

        اینجاس که سیاست نداریم وفقط پی اختلاص هستیم وفکر مردم نیستیم سرمان بی کلاه است بزار گازمان زیر زمین بمونه خوش بحال ایندگان خدابهشان رحم کرده

      • بدون نام

        به جهنم مگر برای ما فرقی می کنه

    • بدون نام

      همون بهتر که زیر زمین بماند تا صرف لبنان و عراق و سوریه بشه

    • بدون نام

      گاز ورمه،گاز ورمه،،
      ،چون هیچ تاثیری تو معیشت مردم نداره،،،هر روز شرایط سخت میشه،،،،

    • امید

      سودش واسه ماچیه بفروشه؟بازتوجیب دولت مردای شریف میره بچهاشون راحت توخارج تحصیل کنن مالک بهترین خونها میشن ماکارگرای بدبخت بخوریم نمیریم هرگز صاحب خونه ماشین نمیشیم باین حقوق

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن واقعا ماهمیشه بد بختیم

    • بدون نام

      اینا فکر میکنند عمر نوح دارند مردم هم همیشه صبر ایوب دارند

    • بدون نام

      جای اینکه بچسبند به گرفتاری سرنوشت زندگی مردم چسبیدن به منافع روسیه قاتل تاسف

    • نوانی

      دولت میتواند پتروشیمی بسازد گاز را تبدیل به مواد نماید

    • بدون نام

      ایران در دستور کار گاز اروپا نیست از این جهت که هم توافق رو هواست و هم اینکه درصورت برداشتن تحریم ها توافق پایدار نیست!

    • حافظ.

      کلاه فقط سر مردم میر ه فقط .مسئولین زرنگ هستند .

    • بدون نام

      گازمان کجا بوده همه را خودمان لازم داریم

    • بدون نام

      بمونه زیر زمین بهتره که بدزدنش

    • بدون نام

      کشوری هستیم که فقط تنش و رویارویی و درگیری رو سرلوحه کارمون کردیم اینه که در هیچ صورتی و هیچ زمانی مردم رنگ ارامش و اسایش رو تا ابد نخواهند دید

    • بینام

      وقتیکه مردم این کشور در فقر وفلاکت روزگار میگذرانند وسودی برای مردم ندارد چه بهتر که منابع گازی برای نسل بعد ذخیره شود.

    • بدون نام

      تامشکل خودمون بدنیا حل نکنیم گنج قارون هم فایده ای برای مردم نداره

    • بدون نام

      بهتر خدا رو شکر دیگی که برای ما نجوشه.... همون بهتر که زیر زمین بمونه و برای آینده گان

    • بدون نام

      اگر ایران تمام انرژی جهان را داشته باشه مردم از آن بی بهره میباشند چون هزینه ها در جای دیگر که هیچ منفعتی برای مردم نداره میشود

    • بدون نام

      مملکت اقتصاد دان میخاد نه صادرات
      صادر میکنند اقا زاده ها به پول مفت عادت میکنند

    • بدون نام

      اره هر لحظه ممکنه به توافق برسیم به همین خیال باش پارسال دیویست گرم طلارو فروختم به امید توافق بعدش بدبخت شدم گرونتر شد ایران یعنی جنگ اقتصادی با کل جهان ، خیال توافقو از سرتون بیرون کنید توافق نمیشه نمیزارن بشه

    • بدون نام

      اوقتی هرکشوری به دنبال منافع خودشه
      روسیه به اوکراین
      چین به تایوان
      ایران هم باید عربستان راباخاک یکسان میکرد

    • بدون نام

      اگر حرکتی در جهت منافع ملی مشاهده میشد ، جای تعجب داشت . بد نسلی هستیم . نسل دل مرده و ناامید . ننگ و لعنت ابدی به مسببانش .

    • مهران مصلح

      سلام اینها همه جنگ زرگری است فقط ایرانی های ساده گول میخورن

    • بدون نام

      تا زمانیکه مسئولین ایران از گاز گرفتن پاچه مردم دست بر ندارند . خدا هم گازش را از زیر زمین به مردم ایران هدیه نمی دهد!!!

    • بدون نام

      سری برایه ایران نگذاشنه اند که بخواد بی کلاه باشد یا نباشد

    • بدون نام

      چیزی بنام منافع ملی وجود ندارد فقط منافع گروهی و تشکیلاتی است که وجود دارد مردم ایران سالهاست که سرشان بی کلاه و جیبشان خالی است

    • بدون نام

      این هم خداکریمه

    • بدون نام

      زیر زمین جاش بهتره تا بره خرج دیگران و آقا زاده ها بشه

    • بدون نام

      طبق معمول ایران متخصص فرصت سوزیه

    • عزیزجون

      کی مسؤلین ایران از خواب خرگوشی بیدار می شن خدا می دونه.

    • بدون نام

      مقامات ماباید عاقلانه تصمیم بگیرند پوتین دیگروجودنداره بعنوان جنایتکار جنگی محاکمه میشه تایه دولت دست نشانده غرب نیومده بازار نفت و گاز را در اروپا وآمریکا هرچه سریع تر پیدا کنند و اقتصاد کشوررا احیا کنند این خواست همه ملت ایرانه سیاست اینه هر کشوری مرد پابگذارروش و ردشو همانطوری که روسیه با ایران کرد

    • حبیبه حبیبی

      تمامه سرانه ما همه گی اقتصاد داد ان

    • بدون نام

      کاش مسوولان ما هم به فکر منافع کشور و مردم بودن و با آمریکا سر یه میز می‌نشستند و روسیه رو جدا میکردن خدا لعنت کنه روسیه و چین رو که عامل بدبختی ایرانه

    • پرهام

      موندم این همه فیلم کره ای در اقتصاد نمک در تجارت قدیمی نقشه میرختن چرا یاد نمگیریم

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      اگه ایران روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت بفروشه تو زندگی مردم عادی فرقی ندارد

    • بدون نام

      سرما کلاه نرفت ،بلکه دوستانمان کلاهبردارند.

    • م ا

      اگه گاز کل دنیا را ایران بده به حالت هیچ تاثیر مثبتی نداره چون پولش اقا زاده ها میبرن انور اب مصرف میکنن

    • بدون نام

      اینا میترسن خدایی ناکرده قیمت دلار بیاد پایین اینا کلا با راحتی رفاه مردم مخالفن

    • بدون نام

      همون بهتر که زیر زمین بمونه برای نسلهای بعدی برای مردم که هزینه نمیشه

    • کاربر گرامی

      در شرایطی که برداشت کشورهایی مثل روسیه و قطر از منابع کازی مشترک چندین برابر ایران است دیگه چیزی برای نسل های بعدی باقی نمی ماند

    • ویران

      لعنت بر سیاستی که همش به ضرر مردم ایران است

    • بدون نام

      شک نکن
      مثل همیشه
      ملتِ همیشه بازنده

    • محمدرضا

      چه فایده اگه تمام نفت ایران هم صادر بشه یارانه همون ۴۵ هزار و پانصد تومنه .

    • بدون نام

      گاز زیرزمین بمونه بهتره تا بفروشن بدن بدبخت بیچاره های دنیا برای خودشیرینی

    • آقای خاص

      ایران فقط واسه ملت خودش زرنگ بازی در میاره، وگرنه همه جا کلاه سرش میذارن، صداشم در نمیاد، فقط دشمن ملت خودشه، نوکره بیگانگان

    • بدون نام

      ننگ بر نوکران بزدل پوتین کمونیست

    • بدون نام

      همون بهتر که نشه، چون سودش ميره توی جیب مردم مظلوم یمن،فلسطین، لبنان، سوریه ببخشید خسته شدم بقیه اش رو خودتون از روی نقشه پیدا کنید

    • بدون نام

      مسولان نالایق چه بر سر ایران عزیز آوردند با ندانم کاری

    • حامد

      تمام پول صادرات به غارت میره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترکه صادرات نباشه پولش به جیب مردم نمیاد

    • بدون نام

      وقتی همیشه مردم به ترکیه مهاجرت میکنن وخانه میخرن ومسافرت میکنن ،همین میشه ...اونایی که دشمن هستن،که تکلیفشون معلومه .ولی ترکیه که همسایه است و......تازه کلی بچه های کنکوری درترکیه پول به دلارواریزمیکنند ودرس میخوانند .کاری که میتونن درکشورخودشون انجام بدن وپول رو درایران خرج کنن .....کلا ترکیه را ایران جوگیرکرده ...کاش ایرانیهاهم تحریمش میکردند

    • محمد جواد

      « تمام این خرابکاری از گور ( صدا و سیماست ) »

    • محمد جواد

      « تمام این خرابکاری از ( صدا و سیماست ) »

    • غروب

      همه باید در اندیشه هزینه اقامت آقازاده های مقیم امریکا باشند نه ملت شکست خورده ایران بجز گاز و نفت چیزی برای صادرات ندارد سایر تولیدات و مواد غذائی بنجول و هم تقلبی است و فقط به درد مردم می خورد که ناگزیر به مصرف هستند

    • بدون نام

      وقتی برای اسایش مردم نباشه به درد نمیخوره

    • بدون نام

      اینم نتیجه دلبستن و پشت گرمی به کمونیست ها، مردم که مهم نیستن.

    • بدون نام

      بزرگترین مشکل ایران برای صدور گاز به اروپا نداشتن لوله کشی گاز به اروپاست باید از صدسال پیش فکر این روزها رو میکردن هنوزم دیر نشده سرما همیشه بی کلاه است حالا که شانس از۴ سمت آمده امکانات نیست

    • بدون نام

      مسولان مگه میدانند اقتصاد چیست!؟ در ایران یک نفر تصمیم‌گیرنده نیست.۱۰۰ نفر بغیر نمایندهای مجلس

    • بدون نام

      امیدوارم هیچ کدام از منابع زیر زمینی ارزشمند، به فروش نرسه و زیر زمین باقی بمونه تا شاید نسل های آینده درایت و کاردانی و شهامت بیشتری برای دفاع از حقوقش و استفاده از این منابع، از خود نشان بده. نسل ما که در سکوت سوخت و منابعش هم به فنا رفت ... .

    • بدون نام

      همون بهتر که گاز ایران صادر نشه حداقل می مونه برای نسل بعد نه که بفروشن و هیچی نسیب مردم نشه

      پاسخ ها

      • هم وطن

        اگر روزگاری گاز تمام بشه باید چکار کنیم

    • علی

      اینای ک میکن بمونه واسه ایندگان مشکل اینکه نصف گاز زیر زمین مشترک با کشورهای همسایه هست ک دارم خالیش میکنن

    • بدون نام

      بابا بی خیال چه حسن کچل چه کچل حسن.

    • مهدی حمیدپور

      ایران مستقیم با آمریکا مذاکره کند تا از قرنها خیانت روسیه رها شود

    • بی نام

      عوضش ما بهترین سیاست مداران دنیا و عمق استراتژیک نفوذو داریم

    • بدون نام

      تا الان که چیزی به نفع مردم ما نبوده. فقط نفعش برای دیگرانه

    • بدون نام

      کشور ترکبه با گاز ایران خانه هاشونو گرم میکنن هراقدامی که علیه ایران بکنه کافی شاه لوله رو روشان ببندی

    • بدون نام

      آیا صادرات گاز یاکالاهی دیگر نفعی برای مردم دارد

    • بدون نام

      بگذارید همان آیندگان حالش ببرند. اگر دولت بعدی سر کار بیایند. دلشان برای مردمشان بسوزد.

    • بدون نام

      در هر صورت گاز بفروشیم نفت بفروشیم دلار بالا پایین بشع هیچ تاثیری در روند زندگی مردم نداره روز ب روز جیب اقا زادها پر میشه ...پ دلخوش نکنیم..و سلام

    • بدون نام

      خدامیخواد منابع ایران واس نسل های آینده بمونه..جنگل وآب ومعادن وخاک وهوا و مابقی که نابودکردیم حداقل گازونفتمون تاحدودی بمونه به یاری خدا

    • ایران قلب من است

      اتفاقا سر ایران هیچ وقت بی کلاه نخواهند ماند
      همیشه کلاه به سرمون می‌ره
      اونهم از نوع پوتینی روسی

    • بدون نام

      ترکیه عادتشه برا یه لار به هر طوف نسل باد بر میگرده وابسته میشه یه دلار به نفعشون باشه فوری داداش میشه افرین به مسعولین ترکیه خلاصه به فکر کشورشون هستن دنیارو به دو دلار میفروشن فوری

    • مرتضی

      زیرزمین بهتره بمانه خیریته

    • بدون نام

      بالاخره مستقل بودن هم هزینه داره.‌ ولی همین روسها که ما‌میگیم مستقلن از امریکا اجازه میگیرن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج