اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۰۸۰۵
۸۸۴۲
۸۸۴۲
پ

چه بلایی بر سر خاطره‌انگیزترین جاده ایران آورده‌اید؟

در پی رانش بی‌سابقه زمین در جاده چالوس در آستانه تعطیلات نوروزی و بسته شدن این جاده، برخی کارشناسان درباره رانش زمین در ۴۰۰ نقطه از استان مازندران هشدار دادند.

برترین‌ها: در پی رانش بی‌سابقه زمین در جاده چالوس در آستانه تعطیلات نوروزی و بسته شدن این جاده، برخی کارشناسان درباره رانش زمین در ۴۰۰ نقطه از استان مازندران هشدار دادند.

به گفته مسئولان، احداث سد «سیاه‌بیشه» در کنار رودخانه چالوس آب‌های زیرزمینی در منطقه را کاهش داده و باعث شده است که جاده چالوس «آستانه حد تحمل زمین‌شناختی خود را از دست داده و دچار رانش بی‌سابقه‌ای شود.»

چه بلایی بر سر خاطره‌انگیزترین جاده ایران آورده‌اید؟

رسانه‌ها روز شنبه گذشته از رانش بی‌سابقه زمین در محدوده پل زنگوله در مسیر شمال به جنوب در محور چالوس خبر داده بودند.

بر اساس گزارش‌ها طول این شکاف ۱۰۰ متر و ارتفاع آن ۲۰ سانتی‌متر اعلام شد و در پی وقوع آن و هم‌زمان با نزدیک شدن به سفرهای نوروزی این جاده تا «اطلاع بعدی» بسته شد.

در ارتباط با این وقوع این پدیده، محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمینی و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران در گفتگویی وجود «بار ترافیکی»، «سد سیاه بیشه» و «نیروگاه‌های برقابی» را از جمله دلایل وقوع پدیده رانش زمین در جاده چالوس عنوان کرد.

چه بلایی بر سر خاطره‌انگیزترین جاده ایران آورده‌اید؟

محبوب‌فر در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ نقطه در استان مازندران که دچار رانش هستند، درباره تشدید این پدیده در سه استان شمالی کشور در آینده هشدار داد.

به گفته این کارشناس بعد از سه استان گیلان، مازندران و گلستان، استان‌های لرستان و خوزستان بیش از سایر استان‌ها در معرض رانش زمین قرار دارند و وضعیت استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان در تابستان و پاییز سال ۱۴۰۱، بحرانی‌تر از تابستان سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

عضو انجمن مخاطرات محیطی «دخالت‌های بیش از حد انسانی» مانند «تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل‌ها، ساخت‌و‌ساز غیر اصولی،‌ احداث سدها و اقدامات افراطی راه‌سازی و جاده‌سازی» در «مناطق منطقه شیب‌داری که جنس خاک دامنه‌های مستعد لغزش زمین» است را از مهم‌ترین دلایل رانش زمین در مناطق مختلف کشور اعلام کرد.

چه بلایی بر سر خاطره‌انگیزترین جاده ایران آورده‌اید؟

وقوع رانش زمین در جاده چالوس از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی شمال ایران در حالی رخ داده است که در طول روز نزدیک به حدود ۴۰ هزار خودرو از این جاده عبور می‌کنند و بار ترافیکی در این مسیرها در روزهای تعطیل به‌ویژه در تعطیلات نوروز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

احتمال بازگشایی جاده چالوس تا جمعه

در پی انسداد محور چالوس به دلیل رانش بی‌سابقه اخیر، مسئولان سازمان راهداری اعلام کردند که تردد در این محور برقرار شده و احتمال بازگشایی کامل آن تا روز جمعه 27 اسفند وجود دارد

 البته فعلا از کنار همان جاده تردد در حال انجام است و تونلی در آزادراه در همان محدوده وجود دارد که درخواست کردیم مردم از آن تونل برای مسیر بازگشت استفاده کنند و از منطقه‌ای که در آن رانش اتفاق افتاده عبور نکنند.»

چه بلایی بر سر خاطره‌انگیزترین جاده ایران آورده‌اید؟

دکتر مصطفی جلالی‌فخر، منتقد سینما با انتشار ویدئویی از جاده خاطره انگیز چالوس در یادداشتی نوشت:

در خبرها خواندم که جاده چالوس را به دلیل رانش زمین بسته‌اند. و هشدار فروپاشی. دلم گرفت و ناگهان یکی از مسیرهای سر زدن به جوانی‌ام مسدود شد. جاده‌ی ۱۶۰ کیلومتری هشتاد و شش ساله خاطره‌انگیزی که در صندوقچه‌ی نوستالژی چند نسل مردم‌ ایران جا دارد. یکی از ویژگی‌های غریب این‌ راهِ رویاپرداز، لااقل برای من، توامانی یادآوری خاطرات با خاطره‌سازی تازه در لحظه است. یعنی در حالی که خاطرات تازه‌ای در حال خلق است، گذشته‌ی بی‌فراموشی هم مرور می‌شود.

اولین بار، پس از تماشای فیلم «همسفر»  بود که جاده‌چالوس برایم ماهیتی جز یک‌ راه ارتباطی به شمال پیدا کرد. بعدها در هجده‌سالگی، پیچ‌های همین‌ جاده در فیلم «عروس» بود که در خیالبافی‌هایم جا خوش کرد. پس از آن‌ در تمام زندگی‌ام، جاده چالوس شبیه یک غزل بوده که با پیچیدن در پیچ‌هایش، آن را با خودم زمزمه می‌کنم. حتی وقتی در یک شب سرد زمستانی، در یکی از همان پیچ‌های تند، ماشینم خراب شد و یک ساعت در سرما و تاریکی، کنار دره‌ای ماندم که سرشار از زوزه‌های حیوانات گرسنه بود. تمام شعرهای جاده‌چالوسی را دوست دارم، و آن یکی را که رضا یزدانی خوانده است!

پی‌نوشت: این فیلم‌ را چند سال پیش در یکی از سفرهایم گرفتم؛ و بیش از سایر فیلم‌های سفری‌ام دوستش دارم.

چه بلایی بر سر خاطره‌انگیزترین جاده ایران آورده‌اید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج