۱۲۰۱۸۸۰
۱ نظر
۵۸۷۱
۱ نظر
۵۸۷۱
پ

قطر، سهم گاز ایران را به غرب صادر می‌کند؟

با حمله روسیه به اوکراین،‌ تامین انرژی و به خصوص گاز برای اروپا به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

تجارت‌نیوز: حمله روسیه به اوکراین فرصت‌های دیپلماتیک و تجاری خوبی برای قطر به ارمغان آورده است. قطر به عنوان یک صادرکننده گاز می‌تواند صادرات گاز و فروش انرژی خود به غرب را افزایش دهد و اتحاد خود را با آمریکا در حالی که با سایر کشورهای عربی روابط خوبی ندارد، محکم‌تر کند.

قطر از ابتدای شروع جنگ روسیه و اوکراین موضع خنثی و بی‌طرفانه‌ای گرفت. اما همزمان که تلاش می‌کرد طرف کسی را نگیرد نشان داد که می‌تواند کمک‌های سیاسی و اقتصادی به کشورهای غربی بکند. کشورهای اروپایی زیادی به دنبال راهی برای رها کردن خود از وابستگی به روسیه هستند. قطر هم پیشنهاد داد که می‌تواند در آینده گاز بیشتری به اروپا صادر کند. در مقابل عربستان سعودی و امارات متحده عربی به درخواست غربی‌ها به افزایش تولید نفت برای کنترل افزایش قیمت نفت پاسخ منفی دادند. این دو کشور سال‌ها به دنبال منزوی کردن قطر بودند. اما قطر ماه گذشته به عنوان یک متحد غیرناتو برای آمریکا تشخیص داده شد. نه عربستان و نه امارات هیچ کدام چنین موقعیتی ندارند.

به نقل از رویترز، قطر همچنین در مذاکرات هسته‌ای برجام نقش داشت و مذاکراتی را با متحدان آمریکا در تحریم ایران انجام داد تا توافق هسته‌ای ایران کامل شود. با وجود اینکه قطر در چند سال گذشته روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با روسیه محکم‌تر کرد، اما هنوز اتحاد خود را با آمریکا به خوبی حفظ کرده است. به گفته متخصصان قطر از حمایت آمریکا بهره‌مند است. در میان تولیدکنندگان گاز مایع، قطر یکی از ثروتمندترین این کشورهاست. این کشور سه میلیون نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد آن کارگران خارجی هستند.

فرصت طلایی قطر

به عقیده برخی قطر هر کجا بتواند از فرصت‌های پیش روی خود استفاده می‌کند. هنگامی که قطر تصمیم گرفت تا سال ۲۰۲۷ بزرگترین تولید کننده گاز مایع شود همه کنجکاو بودند که آیا این کشور می‌تواند برای گاز تولیدی خود مشتری پیدا کند یا خیر. اما اکنون با وجود قیمت و تقاضای بالا، کشورهای غربی قطر را به افزایش منابع و صادرات خود تشویق می‌کنند.

وزیر انرژی قطر به تازگی اعلام کرده که حجم بیشتری از گار مایع را به آسیا و اورپا صادر می‌کند. پیش‌تر قطر اعلام کرده بود که حجم عمده این گاز را به آسیا می‌فرستد اما از نظر خود بازگشت. هنوز در خصوص قرارداد بلند مدت با کشورهای اروپایی صحبتی به میان نیامده است زیرا چنین قراردادهایی مستلزم مذاکرات و زیرساخت‌های جدید برای دریافت تانکرهای قطری است.

گفتنی است که ایران و قطر میدان گازی مشترک با هم دارند و در حالی که قطر برداشت خود از این میدان را افزایش داده،‌ایران همچنان در تلاش برای افزایش برداشت از این میدان گازی است و هفته گذشته هم اعلام شد که زارت نفت با یک شرکت خارجی (که نام آن اعلام نشد) قرارداد ۲۰ ساله‌ای امضا کرده است.

اما میزان برداشت ایران و قطر از منابع گازی مشترک چقدر است؟ به گزارش دنیای اقتصاد، برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از سال ۱۳۸۰ در ایران و قطر آغاز شد و تا شش سال بعد هم‌تراز بود، اما پس از آن، به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت و در حالی که ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید، ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پرسپولیس

      ما از قطر هم عقب افتادیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج