۱۲۰۲۵۶
۵۰۴۷
۵۰۴۷
پ

جزییات حادثه لنج باری از زبان یک نجات یافته

یک لنج باری با ۱۰ سرنشین در آب‌های جاسک غرق شد؛ ۳ نفر نجات یافتند و جست‌وجو برای یافتن ۷ نفر همچنان ادامه دارد.

روزنامه شهروند: یک لنج باری با ۱۰ سرنشین در آب‌های جاسک غرق شد؛ ۳ نفر نجات یافتند و جست‌وجو برای یافتن ۷ نفر همچنان ادامه دارد. وقتی موج دریا به لنج باری برخورد کرد در یک چشم به هم زدن همه چیز تغییر یافت و لنج باری غرق شد و در عمق دریا فرو رفت. هر ۱۰ سرنشین کشتی در میان امواج دریا ناپدید شدند و هیچ‌کس از سرنوشتی که آنها دچارش شده بودند خبر نداشت تا این‌که ۲ ملوان لنج حادثه‌دیده پس از ساعت‌ها شناور بودن در دریا توسط یک کشتی یونانی نجات یافتند.

۲ روز پس از حادثه سومین ملوان نیز نجات یافت. این درحالی است که جست‌وجوی تیم‌های امدادی و دریانوردی برای پیدا کردن ۷ سرنشین ناپدید‌شده همچنان ادامه دارد. ۱۰ ملوان بودند که روی یک لنج باری کار می‌کردند. مسیر کاری‌شان بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس بود. این بار هم قرار بود مقدار زیادی موزاییک، سنگ بنا و ماسه به عمان ببرند. ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۸ تیرماه بود که لنج باری پس از بار زدن مصالح از خلیج خنج حرکت کرد و به سمت عمان رهسپار شد. اما هنوز چند مایلی از ساحل دور نشده بودند که لنج باری دچار حادثه شد.

ماجرا چه بود؟

مراد یکی از ملوانان نجات‌یافته برایمان جریان ماجرا را بازگو می‌کند: موقع اذان مغرب بود و ما قصد داشتیم افطار کنیم به همین خاطر ناخدا سکان لنج را به دست یکی از بچه‌ها که تجربه زیادی در لنج‌رانی نداشت، داد. آن روز دریا مواج بود. نگه داشتن تعادل لنج خیلی سخت بود. هنوز سفره افطار را نینداخته بودیم که ناگهان یک موج بزرگ با کشتی برخورد کرد و به‌خاطر بار زیادی که روی لنج چیده بودیم تعادل لنج به هم خورد و در عرض چند ثانیه لنج غرق شد. وی در ادامه می‌گوید: تمام این اتفاق‌ها در عرض چند دقیقه رخ داد. وقتی به داخل دریا افتادم تنها به این فکر می‌کردم که راهی برای نجات جانم پیدا کنم. اطرافم را که دیدم چشمم به تخته پاره افتاد. شناکنان خودم را به تخته رساندم. در همین لحظه بود که یکی دیگر از همکارانم را دیدم. او هم خودش را به ما رساند. هردو توانستیم خودمان را از غرق شدن نجات دهیم.

نجات پس از ۲۰ ساعت

۲۰ ساعت از حادثه غرق شدن لنج باری گذشته بود اما از جزییات ماجرا هیچ‌کس اطلاعی نداشت. مراد و همکارش همچنان در دریا سرگردان بودند و چشم‌انتظار رسیدن کمک. در آن دریای پهناور چه کسی به کمک آنها می‌شتافت. مراد در ادامه می‌گوید: دیگر نایی برایمان باقی نمانده بود. تنها امیدمان این بود که دعا کنیم تا کسی برای نجاتمان بیاید. نمی‌دانستم چند ساعت بود که در دریا سرگردان بودیم اما دیگر امیدی به زنده ماندن نداشتیم. فقط خدا بود که می‌توانست ما را از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده بودیم نجات دهد. اما انگارخدا با ما یار بود و سرانجام پس از ساعت‌ها چشم‌انتظاری یک کشتی خارجی ما را پیدا کرد. ابتدا وقتی کشتی را دیدیم باورمان نشد. فکر می‌کردیم دچار توهم شده‌ایم اما واقعیت داشت و ما نجات یافتیم.

فرهمند پسران جانشین معاون اموردریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درخصوص جزییات این سانحه دریایی به «شهروند» گفت: اطلاعات اولیه این حادثه ۲۰ ساعت پس از واژگونی لنج به برج کنترل بندر جاسک ارسال شد. حوالی ساعت ۱۶ روز دوشنبه، نهم تیرماه جاری یک کشتی یونانی به نام SYMI که از کشور هند به سمت بندر فجیره امارات در حرکت بود، ۲ مرد را روی آب در فاصله ۱۷مایلی بندر جاسک مشاهده می‌کنند. وی ادامه داد: این ۲ فرد سانحه‌دیده پس از نجات به محل پل فرماندهی کشتی می‌روند، با برج کنترل بندر جاسک تماس می‌گیرند و پس از ۲۰ ساعت بعد از سانحه غرق شدن لنج، پیام اضطرار خود را مخابره می‌کنند.

پسران با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته توسط مرکز هماهنگی و نجات دریایی بندرعباس از عصر دوشنبه گذشته تاکنون، گفت: پس از دریافت خبر حادثه بلافاصله تیمی از ماموران با هماهنگی صورت‌گرفته با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۲ نجات‌یافته از کشتی یونانی را تحویل گرفته و به بندر جاسک منتقل کردند. وی در ادامه می‌گوید: از سوی دیگر با نیروی دریایی سپاه، دریابانی و همچنین شناورهای عبوری که در حوالی موقعیت سانحه در تردد هستند، هماهنگی‌های لازم برای همکاری در انجام عملیات تجسس و نجات صورت گرفته است. با گارد ساحلی کشور عمان نیز هماهنگی صورت گرفته شد و آنان برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. از عصر روز دوشنبه تاکنون، هر چهار ساعت یک‌بار روی سیستم ناوتکس پیام‌های لازم مخابره می‌شود. همچنین یک فروند بالگرد نیز برای انجام گشت هوایی به موقعیت سانحه اعزام شده است.

نجات سومین ملوان حادثه‌دیده

با گذشت ۲ روز از حادثه لنج باری جست‌وجوها برای پیدا کردن ردی از ۸ ملوان ناپدیدشده همچنان ادامه دارد اما تیم‌های امدادی هیچ اثری از افراد لنج باری به دست نیاورده بودند تا این‌که حوالی ساعت ۳۰: ۰۹ صبح سه‌شنبه، دهم تیرماه خبر رسید صیادان منطقه وقتی درحال صید ماهی بوده‌اند یکی دیگر از افراد حادثه‌دیده را پیدا کرده‌اند. پسران اضافه می‌کند: جست‌وجو‌ها برای پیدا کردن دیگر افراد ناپدیدشده همچنان ادامه دارد. اما از تمامی ناخدایان و فرماندهان شناورهای متردد در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان خواستاریم تا به محض احتمال وقوع یک مشکل فنی در شناور خود، یا بروز سانحه پیام اضطرار و اطلاعات لازم را در اسرع وقت به مراکز جست‌وجو و نجات دریایی ارسال کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم صورت گیرد.

ناگفته‌هایی از یک لنج‌دار

متاسفانه هیچ اثری از بقیه سرنشینان لنج باری نیست و جست‌وجوها همچنان ادامه دارد. این درحالی است که بعضی از ناخداهای بندر جاسک از وضع موجودی که این بندر دارد ناراضی هستند. شهنواز یکی از ناخداهای بندر جاسک است. او به «شهروند» گفت: در بندر جاسک حدود ۸۰۰ لنج باری مشغول کار هستند که متاسفانه سازمان بنادر در امر بارگیری این لنج‌ها و صدور گول یا همان مجوز نظارت ندارد. متاسفانه در این لنج به خاطر نبود پالت و عدم چینش صحیح بار و همچنین وزن زیادش با برخورد یک موج این حادثه رخ داده است.

وی در ادامه می‌گوید: سازمان بنادر بخش نظارت را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده است و این شرکت افرادی را برای امور نظارت در نظر گرفته است که شایسته این پست نبوده و برای دادن مجوز هیچ نظارتی بر لنج‌ها و نحوه بارگیری آنها ندارند. متاسفانه این موضوع باعث می‌شود لنج‌دار به صورت ناایمن بارگیری‌اش را انجام داده و با کوچکترین موج دچار حادثه شود. او اضافه می‌کند: طبق دستور سازمان بنادر همه لنج‌ها باید مجهز به کپسول آتش‌نشانی و جلیقه نجات باشند اما متاسفانه به خاطر عدم بازدید کمتر لنجی پیدا می‌شود که دارای این وسایل باشد تا ملوانان بتوانند هنگام بروز این خطر برای نجات جانشان از این وسایل استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج