۱۲۰۲۶۸۸
۵۳۴۷
۵۳۴۷
پ

ایران در ازای نفت، بیت‌کوین می‌گیرد؟

روسیه دیروز اعلام کرد که به جای پول نفت، بیت‌کوین دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد روسیه این راهکار را برای مقابله با تحریم‌های بانکی کشورهای غربی در پیش گرفته است. اما آیا ایران هم می‌تواند در ازای پول نفت بیت کوین دریافت کند؟

خبرآنلاین: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قصد داشتند با اعمال تحریم‌های نفتی و اقتصادی علیه روسیه باعث کاهش تنش‌های میان روسیه و اوکراین شوند. با این حال دیروز روسیه اعلام در ازای فروش انرژی، به جای پول نفت، روبل و بیت‌کوین دریافت می‌کند.

برخی کشورها مانند آمریکا و انگلستان هم اقدام به تحریم نفت و گاز روسیه کردند. پس از آن روسیه هشدار داد اگر تحریم‌ها ادامه یابد، مسکو لوله اصلی انتقال گاز خود به آلمان را می‌بندد. در نهایت، اتحادیه اروپا و به خصوص آلمان، اعلام کردند در اعمال تحریم‌های نفتی از آمریکا پیروی نمی‌کند.

معاون نخست وزیر روسیه هم اعلام کرد اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت هر بشکه نفت به ۳۰۰ دلار هم می‌رسد.

چرا ایران به جای پول نفت، رمزارز دریافت نمی‌کند؟

مساله اصلی ایران در مبادلات نفتی، تحریم‌هاست. تحریم‌ها، سال‌هاست که مشتریان نفتی ایران را فراری داده است. بسیاری از کشورها بعد از اعمال تحریم‌های ترامپ، خرید نفت از ایران را کاهش دادند. برای مثال کره‌جنوبی، هند و ژاپن از جمله مشتریان نفتی ایران بودند که با اعمال تحریم‌های جدید، خرید نفت از ایران را متوقف کردند.

حتی چین که بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران بود، در شهریور و بهمن ماه پیش، خرید نفت از ایران را کاهش داد. اتاق بازرگانی تهران در شهریور سال پیش گزارش داد چین خرید نفت از ایران را ۹۹ درصد کاهش داد.

مثلا چندی پیش که کاخ سفید برخی از این تحریم‌ها را لغو کرد، زمزمه‌های بازگشت برخی کشورها مانند کره جنوبی و هند به بازار ایران، دوباره مطرح شد.

اما آیا ایران هم می‌تواند مانند روسیه در ازای پول نفت، بیت‌کوین دریافت کند؟ چندی پیش رویترز در گزارشی گفت رمزارزها به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا کمک کرد. بنا بر همین گزارش می‌توان نتیجه گرفت ایران در ازای پول نفت، بیت کوین دریافت کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، پیش از این گفت:‌ حدود ۱۵ هزار دستگاه استخراج رمز ارز با خریداری معادل ۱۵ مگاوات برق در کیش فعالیت می‌کنند. اگر بانک مرکزی این اجازه را بدهد، امکان واردات خودور با ارز دیجیتال برای این سه منطقه آزاد وجود دارد و مشکل خودرو قابل حل است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران در یکی دو سال گذشته، توجه ویژه‌ای به استخراج رمزارزها نشان داده یعنی به طوری که استخراج رمزارز، صرفا با دریافت مجوزهای قانونی امکان‌پذیر است.

مساله بانکی این کشور را مجبور کرد به جای پول نفت، کالاهایی مانند چای و پشم دریافت می‌کرد. اگر ایران به راستی به جای نفت بیت‌کوین دریافت کند، می‌توان تصور کرد وضعیت مبادلات نفتی ایران بهبود می‌یابد. ایران در سال‌های پیش مجبور بود به جای پول نفت، کالا تهاتر کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج