۱۲۰۳۱۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تحلیل وزیر احمدی‌ نژاد از فیلترینگ فیس بوک

تقی پور درباره فیلترینگ فیس بوک می گوید در زمینه فیلترینگ مصادیق هستند که سایه می اندازد چاره آن هم این است که مانند بسیاری از کشورها در این زمینه هوشمند عمل کنیم که البته در دولت قبل برای هوشمند شدن این موضوع تلاش شد اما به نتیجه نرسیدیم.

پایگاه خبری انتخاب: از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم بدون شک یکی از مهم ترین مباحثی که در حوزه فناوری اطلاعات مطرح شده بحث رفع فیلترینگ شبکه های مجازی همچون فیس بوک بوده است که در این زمینه اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده است.

نامه نیوز نوشت: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین اظهارنظر خود در این رابطه گفته است‌ من شخصا با مجموعه‌ای از فرهیختگان در کشور اعتقاد داریم که نمی‌توانیم افراد را در محیطی محدود محصور و ادعا کنیم، هیچ ارتباطی با دنیا نداریم و به بهانه‌ی حفظ ارزش‌های اسلامی جلوی چیزی را بگیریم. اگر به عقب بازگردیم، می‌بینیم خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده، مضحک به‌نظر می‌آید، مثل این‌که ویدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.

جنتی با بیان این‌که الان در دنیا شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، می گوید ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو فیسبوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند؛ ولی ما آن را محصور کرده‌ایم.

با استناد به این سخن وزیر فرهنگ و و ارشاد اسلامی این ۴ میلیون کاربر ایرانی برای ورود به فیس بوک باید ماهیانه هزینه ای را برای خرید وی پی ان به منظور ورود به فیس بوک پرداخت کنند و با توجه به این که هزینه خرید یک ماه وی پی ان در بسیاری از سایت های فروش آن ۳ هزار تومان است و کاربران ایرانی فیس بوک باید هر ماه مبلغی حدود ۱۲ میلیارد تومان پرداخت کنند.

اما سیدمحمد واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ شبکه های مجازی گفته است سیاست دولت تدبیر و امید این است که برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی در داخل درست کنیم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در ساخت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای ساخت شبکه‌های اجتماعی کمک و حمایت می‌کند و در آن موقع جوانان و مردم می‌توانند به راحتی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر را داشت، اعلام کرده است مسئله رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر، مسئله‌ای پروسه‌دار است و بعید می‌دانم در کوتاه‌مدت این اتفاق بیفتد

در همین راستا رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات می گوید تمام کشورها همچین سیاستی دارند و کشوری که بگوید سیستم فیلترینگ ندارد مانند این است که مرزبانی نداشته باشد و خوشبینی و خوش خیالی است که بگوییم بعضی کشورها فیلتر ندارند.

وی می گوید در شورای عالی فضای مجازی وقتی درباره این موضوع بحث مطرح شد به این نتیجه رسیدیم که در بعضی مسائل اختلافی وجود ندارد و این که نباید سایت های مستهجن در دسترس باشد مشکلی نیست و دلیل آن هم این است که باعث فساد اخلاقی می شود.

تقی پور درباره فیلترینگ فیس بوک می گوید در زمینه فیلترینگ مصادیق هستند که سایه می اندازد چاره آن هم این است که مانند بسیاری از کشورها در این زمینه هوشمند عمل کنیم که البته در دولت قبل برای هوشمند شدن این موضوع تلاش شد اما به نتیجه نرسیدیم.

وزیر سابق ارتباطات با بیان این که بخش عظیمی از فیس بوک مستهجن است و این شبکه می تواند نوجوانان و جوانان را در معرض خطر قرار دهد، معتقد است بسیاری از کارشناسان این موضوع را تایید می کنند و شبکه های مجازی علاوه بر کودکان می تواند به بزرگسالان نیز آسیب بزند و دلیل آن هم آمار بالای طلاق است.

وی می گوید فیلترینگ باید به صورت هوشمند اجرا شود و الزامی است و هیچ کشوری وجود ندارد که از سیستم فیلترینگ استفاده نکند. فیلترینگ لازم است اما در ایران تدبیر درستی برای آن اتخاذ نشده است و نظام و مجلس می توانند درباره مصادیق آن تصمیم بگیرند.

تقی پور درباره هزینه بالای خریداری وی پی ان می گوید تمام کاربران فیلترشکن خریداری نمی کنند. در فیلترینگ بحث اولیه این است که نوجوانان اتفاقی به سایت های مستحجن نروند و حکومت آنقدر مسئولیت دارد که از مرزهای فرهنگی و اجتماعی خود حفاظت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج