۱۲۰۳۱۴۷
۱۶ نظر
۵۵۲۴
۱۶ نظر
۵۵۲۴
پ

حذف ارز ترجیحی دارو، همچنان در هاله‌ای از ابهام

اظهارات متناقض مقامات وزارت بهداشت درباره حذف ارز ترجیحی دارو در سال ۱۴۰۱ بر نگرانی شهروندان از چند برابر شدن قیمت اقلام دارویی دامن زده است.

برترین‌ها: اظهارات متناقض مقامات وزارت بهداشت درباره حذف ارز ترجیحی دارو در سال ۱۴۰۱ بر نگرانی شهروندان از چند برابر شدن قیمت اقلام دارویی دامن زده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران روز شنبه، ششم فروردین در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: «در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا پروسه‌ای زمان‌بر بود».

حذف ارز ترجیحی دارو، همچنان در هاله‌ای از ابهام

چند ساعت پس از این اظهارات، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت گفت که «تاکنون حذف ارز ترجیحی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت در بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام نشده و همچنان ارز ترجیحی ادامه دارد».

ابهام در مورد وضعیت ارز و دارو در حالی ادامه دارد که در روزهای گذشته شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اجرا شدن این قانون واکنش نشان داده و درباره وخیم شدن وضعیت بیماران در صورت عدم امکان تامین دارو به دلیل بالا رفتن قیمت داروها هشدار داده‌اند.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اواسط اسفند گفته بود که تا زمان فراهم شدن زیرساخت لازم برای جبران هزینه‌ها، دارو از سبد ارز ترجیحی حذف نمی‌شود.

حذف ارز ترجیحی دارو، همچنان در هاله‌ای از ابهام

او گفته بود در مصوبه مجلس تاکید شده است که اگر دولت قصد حذف دارو از سبد ارز ترجیحی را دارد باید هزینه آن را از طریق بیمه یا روش‌های دیگر جبران کند.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیشتر گفته بود که در سال ۱۴۰۱ با انتقال منابع ارز ترجیحی به بیمه‌ها، ارز دارو به طور مستقیم به دست بیماران می‌رسد و این سازوکار باعث از بین رفتن کمبود‌های دارویی خواهد شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز اوایل دی ۱۴۰۰ با بیان این‌که ارز ترجیحی «باعث فساد» می‌شود، گفته بود که «پیشنهاد ما برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو، پوشش بیمه‌ای یا صدور کارت سلامت است».

حذف ارز ترجیحی دارو، همچنان در هاله‌ای از ابهام

حال معلوم نیست که وزارت بهداشت چگونه می‌خواهد مقدمات اجرای مصوبه مجلس در خصوص حذف ارز ترجیحی از دارو را فراهم کند و این قانون از کی اجرا خواهد شد.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشتر در ارتباط با برآوردها از افزایش قیمت دارو در سال ۱۴۰۱ گفته بود که قیمت داروهای تولید داخل ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، اما بهای داروهای وارداتی حداقل بین سه تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند.

مجلس با وجود هشدارهای قبلی درباره احتمال تورم شدید و بروز بحران اقتصادی، روز ۱۵ اسفند سال قبل با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده موافقت کرد.

در همین حال برخی کارشناسان درباره تورم شدید در سال ۱۴۰۱ هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی هشدار داده‌اند.

ارائه ارز ترجیحی به واردکنندگان دارو، یکی از راهکارهای دولت‌های پیشین برای پایین آوردن قیمت داروهای وارداتی در داخل کشور، به ویژه برای داروهای خاص، عنوان شده بود.

حذف ارز ترجیحی دارو، همچنان در هاله‌ای از ابهام

دولت اجازه حذف ارز ترجیحی دارو بدون جبران هزینه‌ها را ندارد

خبرگزاری مجلس به ادعای سایت دولت واکنش نشان داد و نوشت:

در پی ادعای سایت دولت مبنی بر الزام مجلس به حذف ارز ترجیحی تاکید می‌شود که براساس مصوبه مجلس اولا ارز ترجیحی حذف نشده و ثانیا تا زمانی که زیرساخت لازم برای جبران افزایش هزینه‌های احتمالی ناشی از تغییر سیاست ارز ترجیحی فراهم نباشد، دولت نمی تواند دارو را از سبد ارز ترجیحی حذف کند.

سایت دولت در مطلبی نوشته است که مجلس دولت را ملزم به حذف ارز ترجیحی دارو کرده است؛ این ادعا در حالی مطرح شده که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده است اولا در مصوبه مجلس ارز ترجیحی حذف نشده است و اختیار آن به دولت داده شده و ثانیا  اگر دولت بنای حذف ارز ترجیحی دارو را دارد براساس مصوبه مجلس باید هزینه آن را از طریق بیمه یا روش‌های دیگر جبران کند و اگر زیرساخت لازم برای جبران افزیش احتمالی هزینه های ناشی از تغییر سیاست ارزی فراهم نشود، براساس همین مصوبه دولت نمی تواند دارو را از سبد ارز ترجیحی حذف کند.

همچنین در متن مصوبه مجلس تصریح شده است که «چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور 1400 و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند». این متن کاملا صریح است و اگر دولت با حذف دارو از سبد ارز ترجیحی قادر به جبران افزایش هزینه های احتمالی آن نباشد، این کالا یا خدمات شامل حذف نمی شود.

حذف ارز ترجیحی دارو، همچنان در هاله‌ای از ابهام

واکنش برخی کاربران به احتمال حذف ارز ترجیحی دارو:

لیلا حسین‌زاده، فعال مدنی در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «بیماران بی‌قدرت‌ترین جمعیت ممکن هستند و حالا رسما به اتاق گاز فرستاده می‌شویم!

فریبرز کلانتری، روزنامه‌نگار نیز تلویحا به نبود سنجش در ورای این تصمیم با انتقاد از آن، به مخالفت دولت و مجلس با حذف ارز ترجیحی دارو اشاره کرد.

سمیه، یک کاربر توییتر نیز با اشاره به این که زمان‌بر بودن فرایند دریافت ارز ترجیحی به عنوان دلیل حذف آن، به نبود رویه‌ای منطقی برای حل مشکلات، این رویه را اشتباه محض توصیف کرد.

خبر حذف ارز ترجیحی برای واردات دارو در حالی است که گزارش‌ها از مناطق مختلف در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد شماری از داروخانه‌ها با کمبود دارو روبه‌رو هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر داروهای خاص، واردات ماده اولیه بسیاری از داروها در ایران به شدت وابسته به ارز ترجیحی است و براساس ادعای بسیاری از دست اندرکاران امر، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ماده اولیه‌ای وارداتی برای دارو از هند و چین وارد ایران می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ای خداگناه مردم چیه که اینجوری گیرافتادیم

    • ناشناس

      پول همون ارز رو بدن مردم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بعد تورم چقدر میشه عوام؟

    • ناشناس

      آخه ارز دوا درمون مردمم بر میدارن، به لطف شما حالا میشه مرغ، گوشت، آجیل و بستنی نخورد یا وسایل برقی بی کیفیت استفاده کرد ولی نمیشه دارو و درمون و باهاش سرسری برخورد کرد

    • ناشناس

      نمیدونن چکار کنند اصلا

    • ناشناس

      حذف میشه ارز کجا میره بعدش خرج میشه

    • ناشناس

      هزینه دارو غذا اجاره مسکن کمر شکن شده

    • ناشناس

      جای واکسن های فیک مشکل دار فایزر مدرنا رو وارد میکردین

    • ناشناس

      هزینه دارو الانش هم زیاده خجالت بکشید فقط

    • ناشناس

      نذارید پوتین روسیه در برجام دخالت بکنه خب تمام کنید انقدر کش ندین که مجبور بشین کارهای مسخره بیخودی بکنید

    • ناشناس

      قرص ورقی ده تا بیست و بیشتر مسخره اس

    • ناشناس

      چرا این دولت همش درپی آزار مردمه واز هرفرصتی استفاده میکنه،مردم چه گناهی کردن مگه.

    • کارگر

      متوجه شدین روحانی با ریسی و بقیه فرقی نداره!!! ناتوان ترین قشر مردم افراد بیمار و گرفتار هستند که منبع درآمد درستی هم ندارن دارو بقدری گران شده که تحمل درد راحتتره لطفا حداقل قرص برنج و سیانور عرضه کنید باور کنید حداقل ۳۰ میلیون فروش میره

    • ناشناس

      خدایا خودت به داد این ملت برس!

    • میثم

      خدایا خودت به داد مردم برس . کسی مثل اینکه تو خوانواده دولت نیست که دارو مصرف کنه . انشالله به یک درد گرفتار بشین هرکس با روان مردم بازی میکنه

    • ناشناس

      گناه مردم ؟ این مجازات ملتی ناسپاس است که قدر ازادی و پیشرفت و رفاه و خوشی رو ندونست ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج