۱۲۰۳۵۲۲
۵۲۴۳
۵۲۴۳
پ

آغاز محاکمه عضو گروه بیتل‌های داعش در امریکا

براساس لایحه اتهامی، الشیخ متولد سودان است و هنگامی که کودک بود به بریتانیا منتقل شد. او در بریتانیا به گرایش های افراطی گروید و در سال ۲۰۱۲ هم به گروه دولت اسلامی (داعش) پیوست.

عصر ایران: دادگاه  ۲ عضو معروف داعش در امریکا آغاز شد. این فرد به نام "شافعی الشیخ" عضو گروه ربایش و قتل در داعش است که به گروه بیتل ها معروف شده بود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه این فرد ۳۳ ساله را به دخالت در کشتن روزنامه نگاران امریکایی یعنی جیمز فولی و استیفن سوتلوف و دو نیروی امدادگر (پیتر کاسیگ و کایلا مولر) متهم کرده است.

آغاز محاکمه عضو گروه بیتل‌های داعش در امریکا

برای این دادگاه اعضای هیات منصفه نیز انتخاب شده اند. اعضای هیات منصفه 18 نفرند که 6 نفر آنها علی البدل هستند. این دادگاه در شهر الکساندرا در ایالت ویرجینیا برگزار می شود.

برخی خانواده های قربانیان نیز در دادگاه حضور داشتند که از جمله می توان به پدر و مادر جیمز فولی خبرنگار امریکایی کشته شده به دست داعش اشاره کرد.

دیان فولی مادر خبرنگار به خبرگزاری فرانسه گفت: "این لحظه ای است که از زمان طولانی منتظر آن بودیم".

نیروهای نظامی کردی در شمال سوریه این عضو داعش و دیگر شهروند انگلیسی (الکساندا آمون کوتی 37 ساله) را در سال 2018 و به هنگام فرار به سمت خاک ترکیه دستگیر کردند. کوتی دیگر عضو گروه بیتل ها بود.

در اکتبر 2020 نیروهای کردی این دو نفر را به نیروهای امریکایی در عراق تسلیم کردند و سپس به منطقه ویرجینیا امریکا منتقل شدند تا به  اتهاماتی از جمله نگهداری گروگان ها، اقدام به قتل شهروندان امریکایی و حمایت از سازمان تروریستی خارجی محاکمه شوند.

کوتی 37 ساله ملقب به "رینگو" در سپتامبر 2021 اتهامات وارده را قبول کرد. براساس توافقی که او با دادگاه امریکایی داشت 15 سال را در زندانی در آمریکا می گذراند و در مرحله بعدی به بریتانیا تسلیم خواهد شد تا آنجا محاکمه شود.

اما "شیخ" ملقب به "جرج" گزینه محاکمه و رویارویی با اتهامات را در دادگاه فدرالی در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینا انتخاب کرد. در صورت اثبات اتهامات، او با حکم زندان ابد بدون آزادی مشروط مواجه خواهد شد.

اسم بیتل ها به دلیل لهجه انگلیسی اعضای این گروه انتخاب شد.  4 انگلیسی عضو این گروه بودند. آنها متهم به ربودن حداقل 27 نفر در سوریه بین سال های 2012 تا 2015 هستند که اکثر ربوده شدگان از شهروندان امریکا، دانمارک، فرانسه، ژاپن، نروژ و اسپانیا بودند. برخی از این افراد بعد از اینکه دولت هایشان پول پرداخت کردند آزاد شدند.  

اعضای این گروه همچنین به هنگام اعدام ها به ویژه سربریدن گروگان ها، از این اقدامات خود فیلم می گرفت و در صفحات داعش منتشر می شد.

"محمد اموازی" معروف به " جهادی جان" رهبر گروه بیتل های داعش در حمله هواپیمای بدون سرنشین در سوریه در نوامبر 2015 کشته شد. نفر چهارم گروه هم بعد از محکومیت به اتهام فعالیت تروریستی در ترکیه، در این کشور در زندان به سر می برد.

کوتی و الشیخ دو عضو گروه بیتل ها نظارت بر مراکز زندان گروگان ها را برعهده داشتند و مذاکرات ایمیلی کسب پول مقابل آزادی گروگان ها را اجرا می کردند.

امریکا می گوید آنها همچنین خشونت جسمی و روحانی طولانی مدت از جمله شبیه سازی غرق شدن و اعدام و ضربه های برقی را علیه گروگان های خود اعمال می کردند.

 

براساس لایحه اتهامی، الشیخ متولد سودان است و هنگامی که کودک بود به بریتانیا منتقل شد. او در بریتانیا به گرایش های افراطی گروید و در سال 2012 هم به گروه دولت اسلامی (داعش) پیوست. 

دولت بریتانیا شهروندی این کشور را از کوتی و الشیخ پس گرفت اما روند انتقال آنها از امریکا به لندن را به تاخیر انداخت. این تاخیر بعد از آن صورت گرفت که امریکا به انگلیس اطمینان داد برای این دو نفر حکم اعدام صادر نمی شود.

عکاس اسپانیایی به نام "ریکاردو گارسیا فیلانوفا" که به مدت 6 ماه در سال 2014 گروگان گروه بیتل ها بود درباره آنها گفت: شکنجه و قتل کارهای روزانه شان بود. 

قرار است تعدادی از گروگان های اروپایی سابق در این دادگاه شهادت بدهند. علاوه بر این یک زن ایزدی که زندانی این گروه بود. 

خانم مولر در حلب در شمال سوریه در سال 2013 ربوده شد و به گفته والدینش به دست زندانبان خود تحت شکنجه قرار گرفت و در نهایت در سال 2014 به البغدادی رهبر داعش تحویل شد تا رهبر داعش بارها به وی تجاوز کند قبل از اینکه او را به قتل برسانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج