جاباما
۱۲۰۳۶۲۶
۱۵ نظر
۶۹۳۲
۱۵ نظر
۶۹۳۲
پ

واکنش به بیانیه اخیر ‌زنان سینماگر درباره آزارجنسی

فرزند بزرگ علی معلم و منتقد سینما به بیانیه زنان سینماگر در واکنش به افشاگری‌های اخیر سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز درباره یکی از بازیگران معروف سینما و تلویزیون و اتفاقاتی که در پشت صحنه یک فیلم‌ رخ داده و در فضای مجازی خبرساز شد واکنش نشان داد.

دنیای تصویر آنلاین: فرزند بزرگ علی معلم و منتقد سینما به بیانیه زنان سینماگر در واکنش به افشاگری‌های اخیر  سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز درباره یکی از بازیگران معروف سینما و تلویزیون و اتفاقاتی که در پشت صحنه یک فیلم‌ رخ داده و در فضای مجازی خبرساز شد واکنش نشان داد.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید:

 روایت سمیه؛ پشت‌پرده سینمای ایران چه خبر است؟

واکنش به بیانیه اخیر ‌زنان سینماگر درباره آزارجنسی

آزارجنسی فقط مربوط به سینما نمی‌شود

امید معلم در یادداشتی در این رابطه نوشت:

سینمای ایران سال هاست که درگیر برخی سو استفاده های جنسی در برابر دریافت نقش شده است، اما گفتن چند نکته در مورد این موضوع ضروری است‌

۱- بیانیه دادن در فضای مجازی کمکی به موضوع نمی کند و باید واحدی حقوقی این زمینه در خانه سینما  تشکیل شود تا صحبت های مطرح شده را از نظر حقوقی بررسی کرده و به دادگاه ارائه دهد.

۲- آزار جنسی فقط شامل بانوان نیست، و در مورد مردان هم دیده می شود.

۳- باید توسط همان کمیته تعیین شود که چه چیزی آزار جنسی محسوب می شود زیرا ممکن است عده ای این وسط از آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند!

۴- این رفتار های زشت جنسی جلوی ورود استعداد های تازه را به سینما گرفته است، و ما سال ها است که از نبود چهره های تازه در سینما رنج می بریم.

۵- آزار جنسی فقط محدود به سینما نمی شود و متاسفانه در تمام بخش های این کشور از جمله رسانه های مطبوعاتی وجود دارد که در طی این سال ها مطرح نشده است!

۵-ضعف در نهاد های حقوقی در این زمینه می تواند مشکلات فراوانی را در آینده برای فضای هنر ترسیم کند.

۶- فقط بررسی ادعا ها اهمیت ندارد و باید قوانین زیادی ایجاد شود که جلوی چنین مواردی را قبل از وقوع بگیرد!

بیانیه  ‌زنان سینماگر در واکنش به افشاگری‌های اخیر:

به گزارش سینمادیلی در بیانیه‌ایی که توسط جمع قابل توجهی از زنان سینماگر سرشناس در اعتراض به خشونت علیه زنان در سینما منتشر شد ضمن اعلام جزئیاتی از وضعیت نامساعد فعالیت زنان در سینما تقاضای تشکیل کمیته‌ایی مستقل در خانه سینما برای رسیدگی به این روایت‌ها مطرح شد در بخش‌هایی از این بیانیه آمده:« در ماه‌های گذشته، زنان در بستری که با همت خود در طی جنبشی علیه خشونت جنسی فراهم کردند، روایت‌هایی حاکی از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما را منتشر کردند. گزارشاتی که نشان می‌دهد هر فرد صاحبت قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.

ما زنان دست‌اندرکار سینما، اینجا، به مدد این همبستگی اعلام می‌کنیم: هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم. همچنین نابرابری جنسی موجود در سینمای ایران و عدم وجود نظارتی که عرصه را برای زیاده‌خواهی و دست‌درازی افراد در جایگاه قدرت گشوده است را محکوم می‌‌کنیم.

به جامعه‌ی سینمای ایران در مورد شدت گستردگی این آزارها علیه زنان هشدار می‌دهیم؛ آزارهایی که علی‌رغم آشکار بودنشان در تمام این سال‌ها نادیده گرفته شده‌اند. در روایت‌هایی که از تجربه‌های دردناک زنان در سینمای ایران منتشر شده، انواع آزارهایی که زیر چتر خشونت جنسی قرار می‌گیرند مطرح شده؛ از جمله هتک حرکت با الفاظ جنسی و جنسیت زده، سواستفاده از سکوت و تحمل افراد با گروگان گرفتن حق کار و دستمزد، اعمال خشونت جنسی به وسیله  تهدید موقعیت کاری قربانی، تماس‌های بدنی ناخواسته، اصرار  و اجبار به عمل جنسی و در نهایت خشونت جسمی و تجاوز.

آنچه به شکل روشنی خودنمایی می‌کند، سیستماتیک بودن این خشونت‌هاست. نه تنها ساز و کاری برای باز داشتن فرد صاحب قدرت از ارتکاب خشونت وجود ندارد، بلکه در یک توافق نانوشته اعمال خشونت بر زنان در محیط کاری عادی سازی شده و هیچ عواقب جدی‌ای متوجه خشونت‌گر نیست و آزارگران از شهرت و اعتباری که توسط طرفدارانشان به دست آمده، هیچ ترسی از دست بردن به این جرایم ندارند..»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      كلا خلاصه و اثباتا همه جا ...

    • ناشناس

      در ادارات دولتی و خصوصی و شرکتها ....کارکنان فروشگاهها ....بیداد میکنه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تو یکی از عوامل سینما هستی که میخوای گند کثافتکاریهای سینما درنیاد اصلا تو ادارات دولتی و شرکتها همه منشی نیستن همه مدیران هم فاسد نیستن برعکس سبنما که قبل از انقلاب فیلمها تختخوابی بود بعد از انقلاب جلوی دوربین خبری از تختخواب نیست

    • ناشناس

      البته فقط سینما نیست همه جا مورد سو استفاده هستند ..یه نگاه به رائفی پور کنید ببینید .

    • ناشناس

      بيانيه زنان سينما اغسته از غلوب وبزرگ نمایی ومظلوم نمایی و همراه با پاچه خواریست

    • سعید

      متاسفانه توی بیمارستان ها و مراکز درمانی هم آزار جنسی وجود داره.

    • ناشناس

      این بابا دنبال شریک میگرده وگرنه به غیر از سینما جای دیگه وجود نداره

    • علیرَضا

      پس همه کا رگردانها این کاره اند

    • ناشناس

      گور بابای همه شما یکی از یکی بدترین نمونش اون زندگیهای شماست که تماما ازدواجهای چندتایی و فساد درون خانوادگی

    • ناشناس

      در حال حاضر ایران پر شده از بیمار جنسی و هیز البته در لباس کارگردان، بازیگر- استاد- راننده تاکسی- مدیر- قاضی- کارافرین- کارمند- راننده- مربی-کاسب- همکار-قصاب- معمار- صاحبخانه- خادم و..... حتی فامیل و آشنایان نزدیک

    • ناشناس

      چهره تازه دربین زنها که زیاد دارید چون اساسا زن جوان رو فقط بازیگر می بینید .چهره کهنه در بخش مردها زیاده که مرد 40 ساله نقش پسر جوان بازی میکنه

    • ناشناس

      فساد رشوه تبعیض پارتی دوست دارند جو کشور به این شکل باشه

    • نکته سنج

      سینمای فاسد بازیگران زن را مجبور به قبول فساد میکند .

    • ناشناس

      دمت گرم

    • ناشناس

      تجاوز در همه جا وجود دارد
      بعضی ها این مسائل را از ترس نمی گویند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج