۱۲۰۴۳۶۵
۲۴ نظر
۵۶۲۰
۲۴ نظر
۵۶۲۰
پ

چرا مردم نسبت به برجام بی‌تفاوت شده‌اند؟

روزنامه اعتماد به نقل از احمد زیدآبادی، فعال سیاسی و روزنامه نگار موضوع بی‌تفاوتی مردم نسبت به مذاکرات وین را بررسی کرده است.

روزنامه اعتماد به نقل از احمد زیدآبادی، فعال سیاسی و روزنامه نگار موضوع بی‌تفاوتی مردم نسبت به مذاکرات وین را بررسی کرده است.

در سفر نوروزی با مردمانِ ساکن حاشیه مرکزی کویر ایران به گفت‌وگو نشستم. عموم آنها به طرز بی‌سابقه‌ای از شرایط زندگی خود و وضعیت کشور ناراضی بودند. حرف‌های من در مقابل اظهارنظرهای تند آنها واقعا «محافظه‌کارانه» به حساب می‌آمد.

بسیاری از آنان نسبت به آینده کشور، سخت بدبین و نومید بودند و شماری از مردم عادی و غیرسیاسی هم که به «حسن نیت» سید ابراهیم رییسی برای حل معضلات کشور باور داشتند، تنها امیدشان به احیای برجام بود.

در نگاه بسیاری از مردم، احیای برجام فقط توافقی برای فروش نفت و لغو تحریم‌های اقتصادی نیست، بلکه نشانه و نمادی از رویکرد تازه‌ای در اداره کشور است؛ رویکردی که امیدوارند همراه با تمرکز بر امر توسعه همه‌جانبه و حل مشکلات واقعی جامعه و فاصله گرفتن از جنجال‌های پوچ و منفصل از زندگی آنها باشد. از این رو، تاخیر در امضای توافقنامه جدید برجام، افراد زیادی را کلافه و عصبی کرده است و برخی از آنها می‌پرسند: پس این «نزدیک بودن توافق» چه زمانی است که به سر نمی‌رسد؟

در واقع، فراز و فرودهای روند مذاکرات و بیم و امیدها و سرد و گرم شدن‌های متناوبِ ناشی از آن، بخشی از جامعه را نسبت به امضای توافق بی‌حس و بی‌تفاوت کرده است. بر خلاف نظر پاره‌ای از محافل رسانه‌ای و رسمی، این بی‌تفاوتی به معنای پذیرش ادعای عدم پیوند وضعیت اقتصادی کشور با امضای برجام نیست، بلکه به معنای نومیدی از بهبود وضعیت جامعه است.

به نظرم مذاکرات برجام بدون هر گونه دلیل موجهی، در روندی فرسایشی گرفتار افتاده و از این جهت احیای توافق با تاخیر زیادی روبرو شده است. تاخیر در امضای برجام به سود دشمنان این توافق است و حتی می‌تواند اصل آن را به مخاطره بیندازد.

احزاب راستگرای اسراییل که با احیای برجام سر ناسازگاری و خصومت دارند، در حال گفت‌وگو با غربی‌ها و کشورهای عرب منطقه‌اند تا آنها را متقاعد کنند که احیای توافق، صرفا به نفع جمهوری اسلامی است و در عین حال، عدم احیای آن، به دیگر کشورها ضرر و زیانی وارد نخواهد کرد.

در تحولی همراستا با این ماجرا، نوعی همگرایی بین تمام کشورهای منطقه به استثنای ایران، در حال بروز و ظهور است چنانکه گویی قرار است شکاف‌های سیاسی بین کشورهای خاورمیانه به نحوی ترمیم شود و در عوض، بین ایران و تمام آن کشورها وضعیتی دو قطبی پدید آید.

در همین زمینه، ترکیه به سرعت در حال بهبود روابط خود با اسراییل از یک سو و عربستان و امارات متحده عربی و حتی مصر از سوی دیگر است. قطر هم از مدت‌ها پیش به اختلافات اصلی خود با عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس پایان داده و با اسراییل نیز روابط اسرارآمیزش را حفظ کرده است.

از طرفی اسراییلی‌ها به‌طور مرتب با سران عرب در تماسند و جلسات دو جانبه و چند جانبه‌ای با آنها برگزار می‌کنند که مهم‌ترین دستور کارشان نیز چگونگی مقابله با «مساله ایران» است. اجلاس نقب با حضور وزیران خارجه اسراییل و امریکا و مصر و مغرب و بحرین و امارات نمونه‌ای از این همگرایی و همکاری فزاینده منطقه‌ای است که باید زنگ‌های خطر را برای ایران به صدا در آورد.

اگر در روند کنونی تغییری پدید نیاید، جمهوری اسلامی به زودی خود را در مقابل جبهه وسیعی از کشورهای منطقه خواهد یافت که عمده هدف‌شان همکاری امنیتی و نظامی و اقتصادی به منظور تحت فشار گذاشتن بی‌سابقه ایران است.

واقعیت شگفت‌انگیز در این میان این است که تاکنون دولت جو بایدن با ایجاد چنین صف متحدی در برابر ایران، همراه نشده است و این دولت، همچنان امیدوار است که با احیای برجام، مسیر تحولات آینده به رویارویی با ایران ختم نشود. از همین رو، دولت بایدن تحت فشار علنی و مخفی راستگرایان اسراییلی و حامیان آنها در حزب جمهوری‌خواه امریکا قرار گرفته و حتی حضور آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن در اجلاس نقب، به عنوان امری منفی و اقدامی بازدارنده در برابر اتحاد اسراییل و کشورهای عرب علیه ایران از سوی تندروهای اسراییلی مورد نکوهش قرار گرفته است.

همه اینها در حالی است که نوک پیکان حملات سیاسی در داخل ایران به سوی دولت بایدن هدف‌گیری می‌شود!

به نظرم مسوولان ایرانی در فهم جهت‌گیری تحولات منطقه دچار سوءتفاهم شده‌اند و در حال از دست دادن فرصتِ محدودِ پیش رو هستند.

بنابراین لازم است دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده، ارزیابی و محاسبه تازه‌ای از آرایش و جهت‌گیری‌های تازه منطقه‌ای به عمل آورند. ارزیابی خارج از ملاحظات دست‌وپاگیر در محافل رسمی ایران اما نشان می‌دهد که تاخیر و تعلل و تردید در امضای سریع برجام به مثابه از دست دادن فرصتی تاریخی است و از دست دادن این فرصت نیز بدون تردید پشیمانی تاریخی به بار خواهد آورد. پس لازم است تصمیم‌گیران کشور، خود را از ملاحظات صوری و قید و بندهای آزاردهنده بر سر برجام رها کنند که از قدیم گفته‌اند؛ در کار خیر حاجت هیچ  استخاره  نیست!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چون دولت دروغگوست وبرجام کلا برای کلا گذاشتن سر مردمه. وبرای دولت منفعت کلان داره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خدا پدر و مادرت را بیامرزد

    • شهروند زیر خط فقر

      دلیلش اینه که مردم فهمیدن امضای برجام خواست مسئولین فعلی نیست چرا که اینا همشون کاسب تحریمند و از تحریمها نون میخورند!

    • ناشناس

      چون پولش تو جیب مردم نمیاد

    • امین

      ۴۰ سال تو این مملکت فقط دارم به امید فردای که پوچ هست و وجودی نداره زندگی میکنم

    • ناشناس

      افرین. اینا برا خودشون .دست د پا میزنن.

    • ناشناس

      برجام هم تصویب بشه هیچ اتفاقی نمی افته...اينقدر فساد و ناکارامدی هست که ده تا برجام هم بی فایده است

    • ناشناس

      برجام باشد یا نباشد هیچ تغییری در زندگی مردم حاصل نمیشود چون پولهای بلکوکه شده اگر ازاد شود بین مسئولین و خانواده هایشان و اقازاده ها تقسیم میشود پس برجام هیچ معنی ندارد .

    • ناشناس

      از بسکی دروغ شنیدند.

    • احمد

      چون سیستم اداره کشور ایراد داره،هیچ فرقی نمیکنه چه کسی رییس جمهور باشه،

    • ناشناس

      و کشورهای دیگه

    • ناشناس

      واقعا درست گفتی این اوضاع واسه این بهتر

    • ناشناس

      توافق بشه یا نشه وضع ما همیشه بدتر میشه کار به تحریم نداره

    • ناشناس

      برای اینکه مطمئن هستند عملکردها وفقر گرانی عمدیست

    • ناشناس

      صحیح است.

    • ناشناس

      یک بازی پوچ علیه مردم

    • ناشناس

      دولت کاره ی نیست

    • ناشناس

      روش ماست مالی کردن انتظارات مردم و بر جا ماندن گرانی ها بامذاکرات فرسایشی و حیف و میل پول ها

    • کاظمی

      پول برجام میره جیب آقازاده ها،. وعراق سوریه وفلسطین ولبنان ویمن.. ولی به خود ایرانی که تاکمرداخله سطل های آشغال رامیگردندچیزی نمی ماسه

    • ناشناس

      چون این بدبختیا ربطی یه تحریم و برجام و اینا نداره

    • ناشناس

      برجام هم کشک هست فقط مردم باید به داده خودشون برسن

    • فرهاد

      برجام چیه؟چه سودی داشت جز فلاکت

    • ناشناس

      اگه فکر میکردین برجام امضا بشه پراید میشه 7میلیون تومان سخت در اشتباه بودین فقط برای فروش نفت برجام امضا شد تمام الان هم المحدوالله نفت را با بشکه 140دلار میفرشیم که خیلی عالی هست

    • ناشناس

      چون مردم گول این مسولین را خورده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج