۱۲۰۵۴۳۶
۱۷ نظر
۶۰۷۹
۱۷ نظر
۶۰۷۹
پ

اتباع افغان وارد و نخبه از کشور صادر می‌کنیم!

عباس عبدی در اعتماد نوشت: رویکرد افراطی و نادرست و غیرعلمی نواصولگرایان به مسائل جامعه ، موجب می‌شود که اعتبار آن موضوع به عنوان یک مساله اجتماعی که باید مورد توجه قرار بگیرد از میان برود.

عباس عبدی در اعتماد نوشت: رویکرد افراطی و نادرست و غیرعلمی نواصولگرایان به مسائل جامعه ، موجب می‌شود که اعتبار آن موضوع به عنوان یک مساله اجتماعی که باید مورد توجه قرار بگیرد از میان برود. مساله جمعیت و فرزندآوری از این جمله است که به نحو مبتذلی در آمده و با قانونی که سال گذشته در این باره نوشتند و سر و صدای فراوانی که ایجاد کردند، نشان دادند که توان زیادی در خراب کردن مفاهیم و مسائل کشور دارند.

روند تغییرات جمعیت یک کشور حاصل جمع سه عامل است. زاد و ولد، مرگ و میر و خالص مهاجرت، یا تفاضل مهاجرت از کشور و مهاجرت به کشور. هر سه عامل مزبور در چند سال اخیر دستخوش تغییرات شدیدی شده‌اند که باید درباره آنها برنامه‌ریزی داشت.

اتباع افغان وارد و نخبه از کشور صادر می‌کنیم!

رشد جمعیت- حاصل جمع زاد و ولد منهای مرگ و میر و به علاوه خالص مهاجرت، رشد جمعیت است. فعلا آمار دقیق مهاجرت را نداریم، ولی افزایش جمعیت زاد و ولد منهای مرگ و میر در ۴ سال گذشته به این شرح است.

طی فقط ۴ سال افزایش خالص زاد و ولد به مرگ و میر از ۹۹۴ هزار نفر به ۵۷۰ هزار نفر رسیده، حدود ۴۳درصد کاهش داشته است. این کاهش موجب شده که رشد سالانه جمعیت از حدود 1.2درصد به حدود 0.6درصد برسد.

رشد جمعیت 0.6درصد رشد بدی نیست. و رشد قبلی 1.2درصد هم خیلی خوب بود، ولی مشکل اینجاست که ممکن است این روند با همین سرعت یا کمتر از آن به مسیر خود ادامه دهد، ما حتی اگر در یک شرایط طبیعی مثل کشورهای توسعه‌یافته به رشد صفر هم برسیم جای نگرانی وجود ندارد، ولی کاهش بسیار سریع این شاخص اختلال جدی در ساختار جمعیت ایجاد می‌کند. این کاهش محصول هر دو عامل یعنی کاهش زاد و ولد و افزایش مرگ و میر است.

روشن است که طی چهار سال حدود ۱۹درصد از زادوولدهاکاسته شده و از 1.37 میلیون کودک به 1.11 میلیون کودک متولد شده رسیده است، یعنی حدود ۲۶۰ هزار کاهش. به نظر می‌رسد که در میان علل و دلایلی که برای این روند می‌توان ذکر کرد، تضعیف توان اقتصادی خانوار اصلی‌ترین علت است و بدون حل این مشکل امیدی به بهبود زاد و ولد نخواهد بود.

طی این ۴ سال حدود ۴۴درصد بر تعداد مرگ و میر افزوده شده است. البته بخش مهمی از این مساله ناشی از کرونا است و احتمال زیاد دارد که در آینده روند معکوسی را شاهد باشیم، ولی بسیار بعید است که به رقم سال ۱۳۹۷ برسیم. برای این ادعا دلایل گوناگونی وجود دارد، از جمله بدتر شدن وضع اقتصادی و بالا رفتن متوسط سن و باقی ماندن عوارض کرونا و احتمالا خود کرونا هم تا مدت‌ها همچنان وجود خواهد داشت.

نسبت جنسی- یکی از ویژگی‌های مهم در ساختار جمعیت، شاخص‌های نسبت جنسی است که چقدر از متولدین یا فوت‌شدگان را مردان و زنان تشکیل می‌دهند. در اغلب جوامع تعداد متولدین پسر بیشتر از دختر است. در ایران نیز طی چهار سال گذشته در برابر هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۶ و ۱۰۷ پسر متولد شده‌اند. ولی در عوض مرگ و میر پسران و مردان بیشتر از دختران و زنان است. در چهار سال گذشته این نسبت ۱۲۸ مرد در برابر ۱۰۰ زن بوده است. به عبارت دیگر با ادامه وضع موجود رشد جمعیت مردان کشور با شدت بیشتری در حال کاهش است.

مهاجرت - از مهاجرت آمار دقیقی در دست نیست، ولی تمامی شواهد حاکی از آن است که روند مهاجرت از کشور به نسبت گذشته بیشتر شده است، ولی مهم‌تر از اعداد و ارقام آن کیفیت نیروهایی است که دنبال مهاجرت هستند. اکنون مهاجرت به داخل کشور از طریق افغانستان در حال افزایش است، ولی کیست که نداند این سرعت ورود مهاجرین با کیفیت اقتصادی و تحصیلی پایین چه عوارضی دارد. در عوض رفتن نیروهای با کیفیت و آموزش دیده و از همه مهم‌تر صاحبان سرمایه از کشور نیز چه زیان‌های جدی برای کشور دارد.

مجموعه سه عامل موثر بر رشد جمعیت، یعنی زاد و ولد، مرگ و میر و مهاجرت به گونه‌ای است که بدون اتخاذ یک سیاست موثر قابل حل نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دلیل مهاجرت هموطنانچیست بیکاری اقتصاد خراب و نا امیدی است دلیل ورود افغانیها را نمیدونیم اخرش مشکل زا میشود گرسنگی و فقر اینجا و انجا را نمیشناسند همینها وضع را بد میکنندحتما رو برنامه وارد شدند وگرنه شرایط کشورشون را میپذیرفتند چرا پذیرفته شدند؟

    • ناشناس

      تا دوسال دیگه تو ایران افغانی بیشتر میشه تا ایرانی

    • گرگری

      جنایت و خلاف و مشکلات فرهنگی تا ۴۰ درصد شاید بیشتر هم بشه که زحمت نیرو انتظامی و بهداشتو... اصافه میکنه و صف نان مصرف نان و .... افزایش پیدا میکنه و هیچ منفعتی برای مملکتی نداره

    • آریا

      تیتر خبر را با تمام وجود درک میکنم حالا باقی تحلیلش بماند

    • ناشناس

      ایران طلسم شده.
      زندگی کردن شده تحمل عذاب الهی.

    • ناشناس

      مهاجرت نخبگان مهم نیست!!!!
      فعلا بازداشت روزه خواران واجرای طرح صیانت و تفکیک جنسیتی پارکها مهمتره
      نخبگان اگه ناراحتن جم کنن برن !!!!

    • ناشناس

      افغانی ،افغانی ،افغانی مطمئنا همیشه معضل بوده ،این افغانی ها رو باید اخراج کرد خودمون کلی مشکلات اقتصادی و...داریم آینا هم شدن قوزبالاقوز، قتل تجاوز دزدی ،اینا رو باید از ایران بیرون کرد

    • ناشناس

      ژاپن همین کار کرو و روری شد ژاپن بزرک البته ما نخبه های خودمان به کارمان نمیاد چون نخواستن

    • ناشناس

      قوانین ضد و نقیض.......از یکطرف میگن اگه کسی اینا رو استخدام کنه روزی 700000 تومن جریمه میشه از یه طرف دیگه هر روز هزاران نفر از اینا وارد کشور میشن. اینا که توریست نیستن که با خودشون دلار آورده باشن پس اینا چه جوری شیکماشون رو سیر میکنن؟

    • ناشناس

      اینجور که مشخصه بعضی از آقایون و مسئولین بدشون نمیاد افرادی که مطابق سلیقه اونا فکر نمیکنن از کشور مهاجرت کنند، لابد فکر میکنن هر چه این دسته کمتر باشن ناراضی هم کمتره،
      این رفتارها صداش بعدها درمیاد،

    • ناشناس

      نمیدونم باید گریست یا خندید 😪😪😪😅😅😅😅

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کسی به حرف من وتو گوش نمیده خودتو خسته نکن هموطن.

    • ناشناس

      جنایت بیشتر ازهمه چیز آره ۱۰جنایت حداقل ۷تاش مسببش افغانیها هستن چه در روستا چه در شهر

    • ناشناس

      افغانها را با کمی حمایت تبدیل ب نیروهای گوش ب فرمان می‌کنند

    • ناشناس

      سلام
      در محل زندگی ما همسایگان نان شده افغان‌
      انگار در افغانستان هستیم

    • محسن

      موافقم با نظرت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج