۱۲۰۷۰۲۰
۱۷ نظر
۸۵۰
۱۷ نظر
۸۵۰
پ

جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی خودروسازی

ایران در حالی توانست در مکان شانزدهم خودروسازان در جهان قرار گیرد که در این رده بندی چین اول، آمریکا دوم و ترکیه در مکان ۱۸ قرار دارد. صنعت خودروسازی ایران در سال گذشته میلادی با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

دویچه وله: ایران در حالی توانست در مکان شانزدهم خودروسازان در جهان قرار گیرد که در این رده بندی چین اول، آمریکا دوم و ترکیه در مکان ۱۸ قرار دارد. صنعت خودروسازی ایران در سال گذشته میلادی با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده ایران با تولید ۹۲۵ هزار خودرو در سال ۲۰۲۱ در مکان ۱۶ تولید خودروهای سواری در جهان قرار گرفت.

جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی خودروسازی

بنا بر آمار اعلام‌شده چین با تولید ۲۶ میلیون و ۲۷۵ هزار خودرو در جایگاه نخست تولید خودروهای سواری در جهان قرار دارد.

آمریکا با تولید ۱۵ میلیون و ۴۳ هزار دستگاه در مکان دوم قرار دارد و ژاپن با تولید چهار میلیون و ۳۸۹ دستگاه دارنده مکان سوم تولید خودروهای سواری در جهان است.

در مکان چهارم تولید خودروی سواری هندوستان قرار دارد. این کشور در چند سال اخیر رشد تولید را تجربه کرده، به طوری که در سال ۲۰۲۱ سه میلیون و ۵۱۸ هزار خودرو تولید کرده است.

آلمان که زمانی تولیدکننده اصلی خودرو در جهان بوده، در سال ۲۰۲۱ با تولید تنها دو میلیون و ۸۸۱ هزار خودرو سواری پنجمین تولیدکننده در جهان اعلام شده است.

فرانسه در مکان ششم، بریتانیا در مکان هفتم و برزیل در مکان هشتم در این رده بندی قرار دارند. این سه کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی به ترتیب دو میلیون و ۸۸ هزار، دو میلیون و سه هزار و یک میلیون و ۹۷۵ هزار تیراژ تولید داشته‌اند.

کره جنوبی با تولید یک میلیون و ۶۹۴ هزار دستگاه در مکان نهم و کانادا با تولید یک میلیون و ۶۶۸ هزار دستگاه در مکان دهم قرار دارد.

روسیه، ایتالیا، مکزیک، اسپانیا، استرالیا، ایران، اندونزی، ترکیه و تایلند به ترتیب در مکان‌های بعدی تولید خودرو در جهان قرار دارند.

صنعت خودروسازی ایران در سال گذشته میلادی با وجود قرار گرفتن در مکان ۱۶ با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

این صنعت همچنان در حال تولید پلت‌فرم‌های بسیاری قدیمی در ایران است و بر اساس گزارش پلیس ایران دارای ایراد‌های کیفی و ایمنی فراوان است و اکثر خودروهای ایرانی در تصادف با عدم باز شدن کیسه هوا روبرو می‌شوند.

از میان تولیدات صنعت خودرو ایران هیچ کدام جدید محسوب نمی‌شوند. تقریبا تمامی تولیدات صنعت خودرو ایران به غیر از خودروهای چینی از پلت فرم‌های تاریخ گذشته استفاده می‌کنند.

شرکت سایپا که تقریبا ۴۰ درصد تیراژ صنعت خودرو ایران را در اختیار دارد، تنها روی دو پلت فرم خودروهای خود را تولید می‌کند.

پلت فرم اولی برای خودرو تیبا است که بر اساس آن، خودروهای تیبا، ساینا و کوییک ساخته می‌شوند. بالای هشتاد درصد تیراژ تولید سایپا به این پلت فرم تعلق دارد که ترکیبی از پراید و مدل قدیمی کیا ریو است.

این پلت فرم در هیچ مؤسسه ایمنی تایید نشده است و دارای یک موتور قدیمی هشت سوپاپ با راندمان پایین است که تنها ۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتورهای امروزی با حجم موتور مشابه بالای ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

پلت فرم دوم مربوط به خودرو شاهین است که در سال گذشته با حاشیه‌های فراوانی روبرو بود. این خودرو بارها آتش گرفت و بیش از ۶۰ فراخوان برای خرابی قطعات مختلف خود داشته است.

در این اطلاعیه‌ها از خرابی‌های جزئی یا مباحث آموزشی تا خرابی‌های مهم وجود داردن که هر کدام می‌توانند حادثه‌آفرین شوند.

همچنین در این اطلاعیه‌ها قسمت‌های مختلف خودرو اعم از موتور، سیستم های برقی، مشکلات نرم افزاری و حتی قسمت‌های تزئیناتی به چشم می خورد.

یکی از بیشترین شکایت مشتری‌ها در این خودرو روغن‌ریزی از قسمت‌های مختلف خودرو است.

دو اطلاعیه فنی در این زمینه وجود دارد که یکی به روغن‌ریزی از سوپاپ هوای گیربکس و دیگری به واشر خنک کن روغن اشاره دارد.

پلت فرم شاهین توسعه‌یافته پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی با موتور توسعه‌یافته تیبا به وسیله توربو شارژ است که تنها ۱۰۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتوری با حجم این موتور و با استفاده از توربوشارژ در جهان بالای ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد.

در ایران خودرو هم که ۵۰ درصد تولید صنعت خودرو ایران را دارد  خودروها روی دو پلت فرم قدیمی توسعه پیدا کرده‌اند.

این دو پلت فرم متعلق به خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ است. ایمنی پلت فرم پژو ۴۰۵ که خودروهای سمند، سورن، دنا و پژو پارس را شامل می‌شود از رده خارج، منسوخ و ناامن است.

پلت فرم پژو ۲۰۶ در زمان خود پلت فرم امنی محسوب می‌شد اما با گذشت بیش از ۲۵ سال این پلت فرم هم قدیمی شده است. پلت فرم پژو ۲۰۶ در مدل پژو ۲۰۷ ایران، رانا و پژو ۲۰۶ در ایران خودرو استفاده می‌شود.

صنعت خودرو چین رشد بسیار بالایی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. این کشور هم اکنون بزرگترین تولید‌کننده خودرو در جهان است اما تولید شرکت‌های بزرگ در این کشور نقش زیادی در اول شدن در رده بندی جهانی داشته است.

تنها شرکت فولکس واگن سالانه بیش از دو میلیون خودرو در این کشور تولید می‌کند. شرکت‌های مختلف چینی هم با برندهای محلی در این کشور خودرو ساخته و عرضه می‌کنند.

 چین همچنان در عرضه خودرو در کشورهای پیشرفته ناموفق عمل کرده اما در کشورهای در حال توسعه، بازار در حال رشدی دارد.

پیش‌بینی می‌شود با تحریم صنعت خودرو روسیه مانند ایران، صنعت خودرو چین در روسیه  نفوذ گسترده‌ای در سال‌های آینده داشته باشد.

شرکت‌های چینی با کمک شرکت‌های مشاور غربی و خرید سهام شرکت‌های بزرگ توانسته‌اند در زمینه تکنولوژی رشد قابل توجهی داشته باشند.

به عنوان مثال شرکت جیلی با خرید شرکت ولوو سوئد در زمینه تکنولوژی، جهشی چشمگیر داشته است. شرکت چری چین هم با کمک مشاوران اروپایی مانند شرکت avl اتریش به توسعه خودروهای خود پرداخته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      آخه اینایی که ایران تولید میشه اسمش ماشینه؟

    • ناشناس

      ازلحاظ دزدی درخودروبی کیفیت هم بگو

    • ناشناس

      از لحاظ تعداد اره . آیا از لحاظ کیفیت هم حرفی برای گفتن داره ؟

    • بی نام

      لطف کنید از نظر کیفیت خودرو کشورها را رده بندی کنید ومنتشرکنیدببینیم ایران در رده چند قرار دارد.تعداد تولید مهم نیست کیفیت مهم است

    • ناشناس

      این به خاطر تیراژ خودرو است ولی اگه بحث کیفیت باشه خودتون هم می دونید ایران اخره

    • ولی بنظرم اون دوتا ستاره سیاره بودن

      این از لحاظ تولید نه کیفیت

    • ناشناس

      از آشغال سازی رتبه چندم است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      از نظر تعداد اعلام شده از نظر آشغال بودن خودرو هم اول است

    • ایل..من

      چرا برترین ها بقیه نظرات را نشون نمیده

    • ه

      آخر

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      خدای چرا اینهای که ایران تولید میشه اسمش میزارین ماشین

    • ناشناس

      ماتعداد۹۸۵هزارگاری داریم

    • ناشناس

      تعدا د۹۸۵هزار حلب روغن نباتی

    • ناشناس

      جوک سال ازنظر اشغال تولید کردن و جیب مردم زدن رتبه ۱۶ جانم

    • ناشناس

      تازه خودرو تولیدی هم ارابه وبه قیمت نقره خالص فروخته میشه

    • ناشناس

      این عدد رتبه کمیت هست نه کیفیت

    • ناشناس

      منظورتون لگن بوده اشتباهی خودرو نوشتین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج