۱۲۰۷۶۸۲
۱ نظر
۳۳۸
۱ نظر
۳۳۸
پ

ممنوعیت صادرات صیفی‌جات لغو شد

دولت تایید کرد که ممنوعیت صادرات صیفی‌جات برای حمایت از کشاورزان لغو شد اما برای تنظیم بازار داخلی به سمت اعمال تعرفه خواهد رفت.

تسنیم: دولت تایید کرد که ممنوعیت صادرات صیفی‌جات برای حمایت از کشاورزان لغو شد اما برای تنظیم بازار داخلی به سمت اعمال تعرفه خواهد رفت.

روز گذشته معاون وزیر کشاورزی به رئیس گمرک از ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، بادمجان و پیاز به دلیل کاهش تعرفه واردات کشورهای همسایه و تنظیم بازار داخلی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

در این نامه آمده است: با توجه به تحولات جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی از کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه واردات در کشور های همسایه و ضرورت تنظیم بازار داخلی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و قانون تمرکز خواهشمند است دستور فرمایید  ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی به گمرکات اجرایی اعلام شود.

دلیل این اقدام وزارت جهاد کشاورزی افزایش صادرات صیف‌جات در هفته های اخیر بود به طوری که اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  اظهار داشت:  تعیین قیمت میوه و تره بار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و وقتی که روزانه کامیون‌های متعددی بار صیفی‌جات از  میادین میوه داخلی به کشور‌های دیگر می‌رود مشخص است که قیمت‌ها در بازار داخلی گران می‌شود.

وی افزود: در برخی از اوقات مشاهده می شود که از ۱۰ کامیونی صیفی جاتی که به میادین میوه و تره بار می‌آید ۶ مورد آن برای صادرات خارج می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: ممنوعیت صادرات صیفی‌جات به طور قطع بر روی قیمت این محصولات که به صورت غیر واقغی بالا رفته بود، با این رویداد و افزایش عرضه قیمت‌ها سقوط خواهد کرد.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم بادمجان در سطح خرده فروشی به ۲۰ ال ۲۵ هزار تومان رسید که امیدواریم با ممنوعیت صادرات قیمت آن در بازار داخلی کاهش یابد.

بعد از اطلاع رسانی درباره این خبر برخی از نمایندگان مجلس به این اقدام اعتراض کردند و آن را غیر قانونی دانستند؛ بر اساس قانون ایجاد ممنوعیت صادرات از قبل باید به اطلاع ذی‌نفعان رسیده شود.

بنابر این گزارش سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران گفت: نامه وزارت جهاد به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز، با پیگیری های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و صادرات  این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

سخنگوی گمرک، درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات این محصولات به دلیل تنظیم بازار بررسی باید ممنوع می شد که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد .

وی‌گفت: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد در گفتگوهای شفاهی  این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشده است و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ  شود.

بنابراین گزارش در این شرایط که به صورت بیش رویه و بدون توجه به بازار داخلی اقدام به صادرات می شود وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار می تواند از طریق اعمال تعرفه اقدام کند.

سخنگوی دولت نیز در این ارتباط گفت: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود. یکی از روش‌ها افزایش تعرفه عوارض صادراتی است. روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است، از آنجایی که در شرایط تحریمی کشور واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فکر کردید اینجا ژاپن هست برنامه دارید
      هرچیزی صادر شود داخل ده برابر میشود
      این یعنی بی برنامگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج