۱۲۰۸۴۱۳
۶۲۹
۶۲۹
پ

یک اشتباه، ۴ هکتار از تالاب انزلی را نابود کرد

سهل انگاری یک کشاورز چهار هکتار از اراضی تالاب بین المللی انزلی در حوالی روستای سنگاچین را طعمه حریق کرد که با تلاش‌های صورت گرفته آتش به طور کامل مهار شد .

ایرنا: سهل انگاری یک کشاورز چهار هکتار از اراضی تالاب بین المللی انزلی در حوالی روستای سنگاچین را طعمه حریق کرد که با تلاش‌های صورت گرفته آتش به طور کامل مهار شد .

رئیس اداره محیط زیست انزلی عصر شنبه اظهار داشت : شب گذشته کشاورزی در روستای سنگاچین در حوزه تالاب انزلی برای اصلاح زمین کشاورزی خود اقدام به آتش زدن چوب و علوفه اضافی کرده و بدون اطمینان از خاموش شدن کامل آتش مزرعه را ترک کرده بود که صبح شنبه آتش به نقاط دیگر تالاب سرایت کرد.

فرشید فلاح ادامه داد : آتش ساعت ۱۲ ظهر به اوج خود رسید و محیط زیست پس از اطلاع از محل آتش سوزی به منطقه اعزام و اقدام به خاموش کردن آتش کرد . این آتش سوزی خسارت جانی به همراه نداشت.

وی ادامه داد : مجاورت محل آتش سوزی با عرصه آبی در تالاب موجب شد بخشی از آتش خود به خود خاموش شود اما بخش عمده ای که در بخش های جنگلی و نیزار بود با اقدام به موقع محیط زیست مهار شد .

وی تصریح کرد : متهم با هماهنگی با پلیس آگاهی و انتظامی شهرستان شناسایی و دستگیر شد و محیط زیست با توجه به سهوی بودن حریق اقدامات قانونی جهت ثبت شکایت را انجام داده است .

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که اولین آتش سوزی در سوم شهریورماه امسال اتفاق افتاد و پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی در آتش سوخت . حریق بعدی تالاب در هشتم شهریور ماه صورت گرفت و در آن ۱۲ هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه حریق شد . حدود ۷۰ هکتار نیز در ۱۵ اسفند ماه در محدوده روستاهای طالب آباد ، لیجارکی و شانگهای پرده اتفاق افتاد که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

 در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج