adexo3
۱۲۰۹۱۲۶
۴۷۲
۴۷۲
پ

درمان سرطان روده بزرگ با دستگاه بی‌سیم

به گزارش یورکالرت، یک گروه از دانشگاه تگزاس آمریکا (A&M ) در حال توسعه یک دستگاه درون حفره‌ای است که به پزشکان امکان می‌دهد سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را در طول جراحی از بین ببرند و نیاز به درمان‌های اضافی مانند شیمی‌درمانی را کاهش دهند.

ایسنا: دستگاه بی‌سیم برای ارائه گزینه‌های جدید در درمان سرطان روده بزرگ ارائه شد.

به گزارش یورکالرت، یک گروه از دانشگاه تگزاس آمریکا (A&M ) در حال توسعه یک دستگاه درون حفره‌ای است که به پزشکان امکان می‌دهد سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را در طول جراحی از بین ببرند و نیاز به درمان‌های اضافی مانند شیمی‌درمانی را کاهش دهند.

درمان سرطان روده بزرگ با دستگاه بی‌سیم

جراحی تنها گزینه‌ درمانی برای افراد با  تشخیص سرطان روده بزرگ بوده است. متاسفانه، زمانی که سلول‌های میکروسکوپی سرطانی در زمان جراحی باقی می‌مانند، جراحی اغلب با عود بیماری در محل اصلی سرطان مشکل می‌شود. شیمی‌درمانی یک گزینه درمانی است که اغلب همراه با جراحی انجام می‌شود، اگرچه می‌تواند منجر به عوارض جانبی مضری شود.   

دکتر سانگ دوم پارک، استادیار دپارتمان مهندسی برق و رایانه همچنین محقق در مرکز فناوری‌ها و سیستم‌های بهداشتی از راه دور در دانشگاه A&M تگزاس و گروه تحقیقاتی وی در تلاش هستند تا یک دستگاه بی‌سیم کم‌هزینه و کم تهاجمی را توسعه دهند که گزینه‌های درمانی ایمن و دقیق‌تر برای سرطان‌ها ارائه می‌دهد.

محققان از فتودینامیک درمانی (PDT) در طول جراحی با استفاده از یک داروی حساس به نور، دارویی که توسط نور فعال می‌شود، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. در طول این فرآیند، جراحان قادر خواهند بود بخش عمده‌ای از تومور را بردارند، سپس هنگامی‌که داروی حساس به نور توسط نور فعال شد، بستر تومور را به‌طور کامل تحت تابش قرار دهند. این ترکیب منجر به درمان کامل به روشی ایمن و موثر و بدون عوارض جانبی مضر می‌شود.

پارک بیان کرد: دستگاه ال‌ای‌دی کاشتنی زیست سازگار و کوچک شده، میزان نور و فتودینامیک درمانی را که برای پاسخ فردی تومور طراحی شده است، امکان‌پذیر می‌کند.

در درازمدت، این کار به بستری منجر می‌شود که پتانسیل ارائه قابلیت‌های پایش سلامت با کیفیت بالینی را برای استفاده مداوم فراتر از محدودیت‌های بیمارستانی یا تسهیلات آزمایشگاهی سنتی دارد. همچنین امکان گزینه‌های درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر بدخیمی فراهم می‌کند بنابراین به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را بهبود می‌بخشد.

این موارد بار اقتصادی عظیمی را که بر منابع سرطان‌شناسی وارد می‌شود که تنها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۶۷ میلیارد دلار آمریکا بود، کاهش می‌دهد. در سال ۲۰۲۲، هزینه‌های جهانی سرطان‌شناسی پیش‌بینی شده به ۲۰۶ میلیارد دلار خواهد رسید که افزایش ۲۳.۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، سرطان روده بزرگ به استثنای سرطان‌های پوست، سومین سرطان شایع در سراسر جهان است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری، حدود ۱۴۹ هزار و ۵۰۰ بزرگسال در ایالات‌متحده به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند و انتظار می‌رود این سرطان باعث مرگ ۵۲ هزار و ۹۸۰ نفر شود.

اگرچه فتودینامیک درمانی در بسیاری از سرطان‌های تومور جامد موثر بوده است، کاربرد بالینی آن به‌دلیل درک ناقص از پاسخ‌های متفاوت سرطان و بافت طبیعی و فقدان روش‌هایی برای نظارت بر پاسخ تومور و تنظیم میزان نور بر طبق آن، محدود شده است.

برای رفع این شکاف، پارک و گروه تحقیقاتی وی یک روش دو مرحله‌ای را پیشنهاد کرده‌اند. ابتدا داروی حساس به نور تجویز می‌شود که بیشترتوسط سلول‌های تومور گرفته می‌شود سپس تومور با نور غیر حرارتی در طول موجی که با طیف جذبی دارو مطابقت دارد روشن می‌شود. فعال شدن دارو یک واکنش فتوشیمیایی را ایجاد می‌کند که باعث مرگ سلول‌های تومور می‌شود.

پارک افزود: دستگاه درون حفره‌ای، بستری با حداقل تهاجم و زیست سازگار برای تشخیص نور سلول‌های سرطان‌های باقیمانده و تحویل به سلول‌های تومور واقع در هر قسمت از بدن فراهم می‌کند و امکان تاثیرگذاری در نواحی سینه، کلیه، ریه، پانکراس، پروستات، تخمدان و سرطان‌های نادر را نشان‌ می‌دهد.

از دیگر مشارکت‌کنندگان این تحقیق می‌توان به چندین محقق مشهور از بخش مهندسی برق و رایانه، دانشگاه لیدز بریتانیا و دانشگاه سان مون کره جنوبی اشاره کرد.

جزئیات بیشتر در مورد این دستگاه در مجله  Nature Communications منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج