۱۲۱۰۹۱۱
۲۲۷
۲۲۷
پ

وزیر خارجه آمریکا باز هم به چین تاخت

​دیپلمات ارشد واشنگتن از مناسبت "روز جهانی آزادی مطبوعات" استفاده کرد تا دولت‌های چین و هنگ‌کنگ را به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای و ادعای آزار و اذیت خبرنگاران و مخالفان در سراسر جهان مورد انتقاد قرار دهد.

ایسنا: دیپلمات ارشد واشنگتن از مناسبت "روز جهانی آزادی مطبوعات" استفاده کرد تا دولت‌های چین و هنگ‌کنگ را به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای و ادعای آزار و اذیت خبرنگاران و مخالفان در سراسر جهان مورد انتقاد قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا باز هم به چین تاخت

به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با استناد به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، یک گروه حمایتی غیرانتفاعی مستقر در نیویورک، چین را "بزرگترین تهدید" برای آزادی مطبوعات از نظر تعداد روزنامه‌نگارانی که به دلیل کارشان در بازداشت هستند، خواند.

او گفت: ما عمیقاً نگران آنچه از سمت جمهوری خلق چین می‌بینیم، هستیم؛ در مورد استفاده نادرست از فناوری خود در تلاش برای انجام کارهایی مانند افزایش نظارت، آزار و اذیت، ارعاب، سانسور شهروندان، روزنامه‌نگاران، فعالان و سایرین و این شامل افرادی در خارج از این کشور هم می‌شود.

بلینکن گفت که مقامات دولت چین "از رسانه‌های آزاد و باز - که ما اطمینان می‌دهیم در سیستم‌های دموکراتیک محافظت می‌شوند - برای گسترش تبلیغات و انتشار اطلاعات نادرست استفاده می‌کنند."

او افزود: همچنین به نظر می‌رسد که آنها بیشتر از این سیستم‌ها برای تعقیب، آزار و اذیت و تهدید منتقدانی که خارج از قلمرو جمهوری خلق چین هستند، استفاده می‌کنند.

روز جهانی آزادی مطبوعات از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ و به دنبال توصیه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) که چین عضو آن است، اعلام شد. هنگ‌کنگ نمایندگی جداگانه‌ای در یونسکو دارد.

سفارت چین در واشنگتن انتقادات بلینکن را رد کرده و آن را "تلاشی برای تحت فشار قرار دادن چین با اتهامات بی‌اساس" خواند که "هژمونی، قلدری و استانداردهای دوگانه طرف آمریکایی در مورد آزادی رسانه‌ها و مطبوعات را افشا می‌کند."

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین گفت: دولت چین از حقوق و منافع روزنامه‌نگاران و آزادی بیان شهروندان مطابق با قانون محافظت می‌کند و به نقش نظارتی رسانه‌ها و شهروندان آزادی عمل می‌دهد.

اظهارات بلینکن چند هفته پس از آن بیان می‌شود که دادستان‌های ایالات متحده از اتهامات علیه یک شهروند چینی به دلیل طرح ادعایی مورد حمایت پکن برای تحت فشار قرار دادن یک معترض دموکراسی‌خواه سابق برای عدم شرکت در انتخابات کنگره خبر دادند.

بلینکن از هیچ روزنامه‌نگاری در هنگ‌کنگ یا سرزمین اصلی چین نام نبرد و تنها گفت که افراد بازداشت شده که توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شناسایی شده‌اند، شامل هشت تن از هنگ‌کنگ هستند.

آنتونی بلینکن بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را صرف جنگ روسیه علیه اوکراین و روزنامه‌نگارانی کرد که در این درگیری کشته یا زخمی شده‌اند، از جمله ورا هیریچ، خبرنگار رادیو آزادی که با بودجه دولت آمریکا اداره می‌شود. او طی روزهای گذشته بر اثر اصابت موشک به ساختمان مسکونی‌اش در کی‌یف به همراه چند تن دیگر جان باخت.

بلینکن با اشاره به مواردی که روسیه پس از حمله به کشور همسایه‌اش اعلام کرد، گفت: صرف این واقعیت که آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد به نام اصلی خود خوانده شود - یک تجاوز بی‌رحمانه و بی‌دلیل، در مقابل عملیات نظامی ویژه اورول – برای هر کسی که این کار را می‌کند، خطر ۱۵ سال زندانی شدن را به همراه دارد. بار دیگر می‌گویم که در میان سایر موارد، این نمونه‌ای از یک دولت یا رهبری که واقعا به خودش اعتماد دارد، نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج