adexo3
۱۲۱۱۴۵۱
۲۴ نظر
۷۳۸۵
۲۴ نظر
۷۳۸۵
پ

تصمیم عراقی‌ها خودروسازان ایرانی را شرمنده می‌کند

روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی سرنوشت مبهم واردات خودرو در ازای صادرات این کالای پرمصرف ایرانی پرادخته است.

روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی سرنوشت مبهم واردات خودرو در ازای صادرات این کالای پرمصرف ایرانی پرادخته است.

تصمیم عراقی‌ها خودروسازان ایرانی را شرمنده می‌کند

این روزنامه نوشت:

* واردات خودرو، فعلا ممنوع است مگر به‌ازای صادرات خودرو. بر اساس قانونی که البته هنوز ابلاغ نشده، اگر کسی بخواهد خودرویی وارد کند باید به میزان ارزش خودروی وارداتی، ماشین ایرانی را صادر کند. سؤال اصلی اینجاست که خودرو را باید دقیقا به کجا صادر کرد؟  تنها چند بازار اصلی برای خودروهای ایرانی وجود داشته و دارد که یکی از آنها عراق است. کشوری که در سال‌های نه‌چندان دور میزبان برخی خودروهای ایرانی مانند پراید، پژو پارس، ۴۰۵ و... بود اما این روزها دیگر علاقه‌ای به آن ندارد.

* از نظر عراقی‌ها، کیفیت و قیمت خودروی ایرانی دیگر جذابیتی برای مردم ندارد و کسانی که قصد خرید خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند خودروهای بهتری را صاحب شوند.یکی از فعالان بازار خودروی نجف می‌گوید: «تنها نکته مثبت برای حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق،قیمت ارزان و مصرف سوخت پایین آن بود که البته با ورود خودروهای خارجی کم‌مصرف، این اقبال به‌شدت کاهش یافته است. در شرایط فعلی، عمده خودرو‌های ایرانی موجود در بازار عراق، خودروهای کارکرده است که قیمت آنها بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار متفاوت است مثلا خودروهای دست‌دوم پراید و

* پژو ۴۰۵ به ترتیب بین ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.»برخلاف تصور عامه مردم در ایران مبنی بر صادرات خودروهای باکیفیت به عراق، عمده خودروهایی که وارد بازار می‌شود از کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه مشابه آن در بازار ایرانی برخوردار هستند. با وجود این کیفیت پایین، قیمت برخی خودروهای ایرانی در مقاطعی به ۱۲ هزار دلار نیز رسید.

* طی دو سال اخیر اما اقبال خودروهای ایرانی در عراق بسیار محدود شده و افرادی متقاضی این خودروها هستند که از نظر درآمدی، جزو دهک‌های پایین و فقیر محسوب می‌شوند. از سوی دیگر با تنوع عرضه ماشین‌های خارجی در این کشور، خودروهای ایرانی به‌سادگی از بازار حذف شدند که یکی از دلایل آن، فروش شرایطی سایر عرضه‌کنندگان است. به‌عنوان مثال برخی برندها مثل فولکس، خودروهای روز را با اقساط کم‌سود و ۵۰۰ دلاری در ماه عرضه می‌کنند. به همین دلیل، خودروهایی مثل پراید حتی با فرض عرضه حداکثری، دیگر مثل قبل مورد اقبال قرار نمی‌گیرد چرا که با پول پراید صفر در ایران می‌توان یک سانتافه مدل ۲۰۱۷ در بغداد و سایر

* در این میان، چینی‌ها نیز توانستند نفوذ صنعت خودروی خود را در بین‌النهرین افزایش دهند و به‌سرعت جای خودروهای ایرانی را بگیرند. یکی از فعالان بازار خودروی عراق در این باره می‌گوید: «با کاهش تقاضا برای خرید پراید، خودروی چینی بیو توانسته است با قیمت پایین و کیفیت بیشتر جایگزین پراید شود به‌طوری که در خطوط زیارتی عراق، ناوگان چینی، کار را به دست گرفته است.»

* با این حال، بررسی محبوبیت خودروهای ایرانی،نشان می‌دهد در گذشته به‌دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش توان خرید مردم در عراق، میزان استقبال از خودروی پراید افزایش چشمگیری داشت. درست برعکس سایر ماشین‌های وطنی مانند پارس، سمند، ال ۹۰ و ۴۰۵ اما دیگر همان محبوبیت پراید هم به تاریخ پیوسته است.

* یکی دیگر از فعالان بازار خودروی نجف هم می‌گوید یکی از تفاوت‌های اصلی در میان خودروهای ایرانی و خارجی، بحث تامین قطعات است «با این‌که هیچ‌کدام از دو خودروساز بزرگ ایرانی به‌طور رسمی در بازار عراق خدمات پس از فروش و تامین قطعات ارائه نمی‌دهند اما قطعات این خودروها در بازار به‌وفور پیدا می‌شود و یکی دیگر از دلایل استقبال از خودروهای ایرانی همین قطعات ارزان‌قیمت است، به‌طوری که در عراق می‌توان خودروی پراید را به دیوار کوبید و با کمتر از ۵۰۰ هزار دینار  ــ ۱۰۰ میلیون تومان ــ دوباره آن را مانند اول درست کرد.»

* مشاهدات میدانی از خیابان‌های بغداد، نجف و کربلا حکایت از سهم بالای خودروهای تولید شده از کره جنوبی و ژاپن دارد به‌طوری‌که محصولات کیا و هوندا به‌راحتی خرید و فروش می‌شوند و مردم از کیفیت این خودروها رضایت کامل دارند، همین موضوع باعث شده حتی در صورت امکان صادرات خودروی ایرانی به عراق، به‌دلیل کیفیت پایین این محصولات، استقبال مناسبی از آن نشود.

* اصولا خودروهایی که وارد بازار عراق می‌شوند یا سفارش آمریکا یا امارات هستند. خودروهایی که سفارش آمریکا هستند باید خوردگی یا زدگی داشته باشند تا از آمریکا خارج شوند. این خودروها از کیفیت بهتری نسبت به تولیدات کره‌ای برخوردارند و گران‌تر هم معامله می‌شوند. سایر خودروهایی هم که به عراق صادر می‌شوند از مبدأ امارات صورت می‌گیرد که بیشتر خودروهای ژاپنی و کره‌ای هستند.

* با بررسی این شرایط می‌توان نتیجه گرفت حتی حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق نیز مانند گذشته نخواهد بود و برای رقابت در این بازار باید علاوه بر افزایش کیفیت نسبت به کاهش قیمت نیز اقدام کند، امری که خودروسازان در اجرایی‌کردن آن طی ۴۰ سال گذشته کاملا ناموفق بوده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      الان ما بخواهیم. یک تویوتا. جدید وارد کنیم. چند تا پراید باید صادر کنیم. که هم قیمت. تویوتا ی. صفر باشه ؟. این هم یکی از اون قانونهای. آبکی. مجلس هست که عملی نیست این کار یعنی. سنگ جلوی. پای. وارد کننده ی. خودرو. گذاشتن هست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اتفاقا می ارزه
        3 تا پراید ببری ت دریا غرق کنی
        1 خودرو خارجی وارد کنی
        بازم تو سودی

      • سعید

        خدایا یعنی یه آدم فهمیده تو اون جمع نبود که بفهمه هدف از واردات خودرو اشباع کردن بازار داخله. خوب اگه قرار باشه چهارتا بدن یکی بیارن که بدتر کمبود میشه. تازه اگه کسی این گاریارو بخواد.

    • شهید عدالت

      دم عراقی ها گرم

    • ناشناس

      انشالله که هرچه زودتر در این دوتا فرقون ساز تخته بشه .

    • ناشناس

      میکنن تو پاچه ی مردم بینوای ایران.

    • ناشناس

      عراق هم بااین همه جنگ وضع مردمش بهتر از مااست که خودرو ایرانی قبول ندارند فقط با زور با قیمت بالا بدید مردم شما که خدا قبول ندارید مردم تو این ۴۰ سال به بدبخترین مردم کره زمین تبدیل کردید

    • ناشناس

      در عراق هیچ عقلی خودرو ژاپنی ویا کرها را که یک سوم خودرو ایرانی که با کیفیت تر است خریداری نمی کند

    • سینا

      خودروی ایرانی اشغال آشغاله

    • ناشناس

      یک نفر داشت مادرش رو می برد. بازار. بفروشه گفتند. مگر. آدم. مادرش رو می فروشه ؟. گفت. حالا. یک قیمتی میگم. که. نخرند. مجلس هم چون نمیخواهد. خودروی خارجی وارد بشود. قانونی. میگذارد. که. این کار. انجام نشود. و. برای وارد کننده. به صرفه نباشد

    • ناشناس

      ماشیناتون را با تیرکمون پرت کننین واسه کشورهای همسایه

    • طاها

      اینهادنبال پول هستن انهادنبال کیفیت .وضعیت اقتصادی عراق بدبود پرایدمیخریدن پراید جعبه اتحاری است باید باطالبان داد

    • بينام

      از همه دنیا عقب افتادیم از بس مافیا و بی لیاقت و بی مسئولیت در این کشور صاحب منصب شده اند

    • ناشناس

      عراق تو این یه مورد به درد خوردن ممنون از تو دهنی تون به این آشغال سازها و مسئولین

    • هموطن..

      .. مگه. عراقی ها عقل ندارن فرغونهای مارابخرن... خداراشکر..

    • ناشناس

      نظام باید این دو خودرو ساز را مثل اول انقلاب دوباره مصادره کند و به بخش خصوصی واگذارد کند به این شرط کل خط تولید به روزرسانی شودوخودرو بک کیفیت جهانی تولید کند

    • ناشناس

      مگر. غیر از. عراق و افغانستان. کشور دیگه هم هست که خودروی. ایرانی بخره ؟ خودرو ساز. ایرانی. چون مشتری ندارد. تلافی این رو. سر. مردم. در میاره. کلی گرانتر به مردم میاندازه.

    • یک مغز نیمه تعطیل

      به شرطی که بگذارن ، پژو ساخت ایران را از عراق بدون گمرک دوباره وارد ایران کنم . همه خودروها را تو عراق شخصا میخرم و ارزونتر از نرخ بازار ایران میفروشم .

    • ایرانی

      وقتی‌ ميريم عراق ماشینهاشون رامیبینیم احساس ذلت میکنیم

    • ناشناس

      بازگچ به مقصد نمی رسید

    • ناشناس

      جنس بد به صاحب اش برمی گردد

    • م ا

      ای ببین به کجا رسیدبم که عراق هم برای ما ناز میکند افسوس ای ایران و ایرانی

    • ناشناس

      بالاخره خون کشته شدگان جاده ای دامن کثیف خودروسازهای ایرانی راگرفت.

    • ناشناس

      اونا مجبور نیستن آشغالهای ما را بخرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج