adexo3
۱۲۱۱۴۸۹
۲۴۰
۲۴۰
پ

رپورتاژ آگهی

با وظایف متخصص زنان بیشتر آشنا شوید

تغییرات، شرایط جسمانی و بیماری های زنان بخش وسیعی از علم پزشکی را شامل می شود. بررسی این وضعیت ها، تشخیص و درمان بیماری های زنان در حوزه فعالیت دکتر زنان است.

تغییرات، شرایط جسمانی و بیماری های زنان بخش وسیعی از علم پزشکی را شامل می شود. بررسی این وضعیت ها، تشخیص و درمان بیماری های زنان در حوزه فعالیت دکتر زنان است. دختران جوان و زنان می توانند در مواجه با هر نوع اختلال یا بیماری که مختص آناتومی زنان است به متخصص زنان یا ژینوکولوژیست مراجعه و روند درمان خود را آغاز کنند. در این مطلب می خواهیم ببینیم دکتر زنان دقیقا به چه کسی گفته می شود و این فرد دارای چه تخصص هایی است. با ما همراه باشید.

دکتر زنان کیست؟

دکتر زنان فردی است که در دانشگاه، در رشته زنان، زایمان و نازایی، که از جمله رشته های تخصصی بالینی می باشد تحصیل کرده است. این افراد در طول تحصیل خود روش های تشخیص و درمان انواع بیماری های زنان و همچنین مراقبت های ویژه مربوط به زایمان و شرایط نوزاد را آموزش می بینند.

با وظایف متخصص زنان بیشتر آشنا شوید

وظایف دکتر زنان چیست؟

دکتر زنان براساس دانش و سوابق تجربی خود قادر به تشخیص انواع بیماری های زنان در ناحیه دستگاه تناسلی و سینه ها است. همچنین زایمان و نازایی نیز بخش مهمی از حوزه فعالیت های دکتر زنان محسوب می شود. در ادامه با برخی از وظایف متخصص زنان بیشتر آشنا می شویم:

·تشخیص بیماری های و اختلالات زنان

یکی از وظایف اصلی دکتر زنان، تشخیص انواع بیماری ها، اختلالات و ناهنجاری های مربوط به زنان است. این موارد می تواند شامل اختلالات هورمونی، اختلالات قاعدگی شامل بی نظمی پریود، پریود دردناک یا پریودهای طولانی و سنگین، ناهنجاری های مربوط به دستگاه تناسلی، تشخیص وجود انواع کیست در دستگاه تولید مثل یا پستان ها، مشکلات مربوط به روابط جنسی و مشکلات و بیماری های مربوط به زنان باردار باشد. بنابراین زنان و دختران، در هر سن و شرایطی که قرار داشته باشند، در صورت مواجه با هرگونه اختلال و بیماری در ناحیه واژن، لگن، سینه ‌ها و همچنین احتمال ایجاد اختلال در بخش غدد درون ریز با دکتر زنان سروکار خواهند داشت.

·تجویز دارو و سایر روش های درمانی برای بیماری های زنان

از دیگر وظایف مهم دکتر زنان پس از تشخیص بیماری یا اختلال، تجویز دارو یا سایر روش های درمانی برای بهبود مشکل است. در این مرحله متخصص زنان با دریافت شرح حال از بیمار، بررسی سوابق پزشکی او، معاینه فرد و همچنین در صورت نیاز، دستور به انجام برخی تست های آزمایشگاهی، اطلاعاتی دقیق از وضعیت بیمار کسب می کند. پس از بررسی این اطلاعات، پزشک می تواند علت بروز مشکل را تشخیص دهد و نسبت به تجویز روش های درمانی مناسب اقدام کند.

·مشاوره بارداری و مراقبت های پس از زایمان

یکی از گسترده ترین بخش ها از وظایف دکتر زنان مشاوره به زوج ها پیش از بارداری و مراقبت های پس از بارداری و زایمان است. در جلسات مشاوره بارداری پزشک زنان باید با بررسی وضعیت زوج ها راهنمایی های لازم درخصوص بارداری را به آنها ارائه کند. پس از آن نیز در تمام طول بارداری پزشک زنان باید به طور مرتب و دقیق وضعیت سلامت مادر و جنین را بررسی کند، در صورت نیاز درخواست آزمایشات لازم را بدهد و باز هم در صورت نیاز، رژیم های غذایی و مراقبت های ویژه برای مادران باردار تجویز کند. بنابراین وظیفه متخصص زنان در این بخش این است که به مادران کمک کند دوران بارداری خود را با کمترین میزان خطر، چالش و استرس طی کنند.

پس از زایمان، دکتر زنان وظیفه دارد تا هر زمان که لازم باشد مراقبت های ویژه برای مادر و نوزاد را انجام دهد. از جمله بررسی وضعیت بدن مادر، ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص جلوگیری از بیماری های مخصوص این دوران و همچنین مشاوره های لازم در خصوص شیردهی و تغذیه کودک. بررسی وضعیت سلامت نوزاد نیز در حیطه وظایف پزشک زنان قرار دارد. این موارد می تواند شامل بررسی وضعیت نوزاد جهت حصول اطمینان از نبود بیماری های مختلف و همچنین بررسی های لازم مربوط به وزن و قد و سلامت کلی نوزاد باشد.

با وظایف متخصص زنان بیشتر آشنا شوید

·مشاوره در خصوص روش های پیشگیری از بارداری

یکی دیگر از وظایف متخصص زنان این است که به زوج ها درخصوص انتخاب روش های دائمی جلوگیری از بارداری کمک کند. روش های مختلفی برای پیشگیری دائمی از بارداری وجود دارد. متخصص زنان می تواند با برگزاری جلسات مشاوره برای زوج ها آنها را از این روش ها مطلع کند و مزایا و معایب هر یک از این روش ها را برای آنها شرح دهد. به این ترتیب به آنها برای انتخاب یک روش مناسب در این زمینه کمک می کند.

·انجام عمل های جراحی زنان

جراحی زنان شامل ده ها نوع عمل مختلف می شود. از عمل های ساده و سرپایی تا عمل های پیچیده تر که از آن جمله می توان به تخلیه کیست تخمدان، هیستروسکوپی (خارج کردن رحم)، لاپاراسکوپی (معاینه اندام داخلی زنان به روش بیهوشی)، سرکلاژ (دوختن دهانه رحم) و رزرکتوسکوپی (تشخیص سرطان های مثانه)، برداشتن تومور های سرطانی، میومکتومی (خارج کردن فیبروم های موجود در رحم) اشاره کرد. همچنین انجام روش های دائمی پیشگیری از بارداری مثل کاشت IUD و عمل وازکتومی نیز در حوزه وظایف دکتر و جراح زنان است.

بخش دیگری از فعالیت متخصص زنان در قسمت جراحی ها، شامل انجام جراحی های زیبایی در اندام تناسلی و همچنین سینه ها می شود. کاشت پروتزهای مختلف، تنگ کردن واژن، لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن در ناحیه لبه ها) از جمله عمل های زیبایی است که دکتر زنان می تواند انجام دهد.

·بررسی آزمایش های مربوط به بیماری های زنان

جهت تشخیص وضعیت سلامت زنان و دختران بیشمار آزمایشات مختلفی می تواند توسط دکتر زنان درخواست داده شود. انجام آزمایشات و صدور برگه نتیجه این آزمایشات در حوزه فعالیت مسئولین آزمایشگاه ها است. اما نتیجه این آزمایشات توسط پزشک متخصص زنان بررسی و نظر نهایی در خصوص وضعیت سلامت زنان توسط او داده می شود. البته که انجام برخی معاینات و تست های ابتدایی نیز می تواند در مطب خود پزشک و توسط دکتر زنان صورت بگیرد. اما بیشتر آزمایشات در این زمینه تنها توسط پزشک درخواست و در آزمایشگاه های تشخیص طبی صورت می گیرند.

با وظایف متخصص زنان بیشتر آشنا شوید

جمع بندی

پیچیدگی های بدن زنان باعث شده تا آنها در تمام طول زندگی خود، از نوزادی تا دوران پیری شرایط مختلفی را خود تجربه کنند. برای آنکه زنان بتوانند این تغییرات و وضعیت ها را به سلامت پشت سر بگذارند، در مواقعی نیاز دارند که به دکتر زنان مراجعه کنند. دکتر زنان فرد متخصصی است که در زمینه کلیه بیماری ها، مشکلات، ناهنجاری ها و تغییرات بدن زنان دانش و آگاهی کافی دارد و به همین دلیل می توان به آنها کمک کند مشکلات خود را راحت تر پشت سر بگذارند. دکتر زنان با انجام معاینات و بررسی تست های آزمایشگاهی می تواند به علت بروز مشکلات پی ببرد و متناسب با آنها، روش های درمانی لازم را به آنها پیشنهاد دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج