۱۲۱۱۷۲۹
۲ نظر
۵۹۸۳
۲ نظر
۵۹۸۳
پ

واکنش عجیب عضو خبرگان به گرانی نان و ماکارونی

در حالی اعتراضات به اقدام دولت رئیسی در حذف ارز ترجیحی گندم و آرد که موجی از گرانی بی‌سابقه را با خود همراه داشته، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان از طرح کوپنی شدن کالاهای اساسی دفاع کرد!

ایلنا: در حالی اعتراضات به اقدام دولت رئیسی در حذف ارز ترجیحی گندم و آرد که موجی از گرانی بی‌سابقه را با خود همراه داشته، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان از طرح کوپنی شدن کالاهای اساسی دفاع کرد!

واکنش عجیب عضو خبرگان به گرانی نان و ماکارونی

غلامرضا مصباحی مقدم:

* اگر شما نگاه کنید، سال گذشته قیمت گندم در بازار‌های جهانی ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است. الان با جنگ روسیه و اوکراین، بحران گندم در سراسر جهان مشاهده می‌شود. در واقع یک سوم گندم جهان را این دو کشور تهیه می‌کردند. امسال هم گندم مجددا افزایش قیمت پیدا کرده است. بعد انتظار دارند ماکارونی دو برابر، سه برابر نشده باشد. معلوم است بیشتر از این هم می‌شود. گرچه همین هم برای دولت قابل قبول نیست، اما چه کند؟ اما دولت باید از پس کدام یک از چاله‌هایی که ایجاد کرده‌اند، بربیاد؟

* کالاهای اساسی ولو به صورت سهمیه بندی با قیمت قبلی باید به دست مردم برسد، اگر این اتفاق بیفتد بزرگترین خدمتی است که دولت به مردم کرده است. نظیر این را در دوران جنگ تحمیلی داشتیم که دولت وقت با ارائه کوپن و سهمیه بندی کالاهای اساسی را به صورت یک قیمت در سراسر کشور به مردم می رساند.

* این کار دولت برای مردم در دوره جنگ تحمیلی خیلی قابل توجه بود چون هدف آن بود که مردم دو رنج جنگ و بی ثباتی قیمت ها را با هم تحمل نکنند. البته آن زمان خرید و واردات کالاهای اساسی نیز با خود دولت بود اما الان روش تغییر کرده اما نتیجه همان نتیجه خواهد بود.

* منتقدان فقط بلدند چهار کالا را ببینند که قیمت‌های جهانی‌اش تغییر کرده و بر قیمت‌های داخلی تاثیر گذاشته است. این چندتا کالا را علم کردند و در اخبارشان، تحلیل‌هایشان و شعارهایشان درشت و بزرگنمایی می‌کنند. درحالی که روند مثبتی است.

* (در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کمتر از یکسال از عمر دولت آقای رئیسی گذشته است، اما موج انتقادات از دولت خیلی بالا رفته است. دلیل این میزان نقد از عملکرد دولت آقای رئیسی چیست؟): دلیل عمده این انتقادات ندانستن مبانی رفتار دولت آقای رئیسی است و دیگر آنکه، موضوع نوعی تخریب است و با قصد صدمه زدن به این دولت انجام می‌شود. به این معنا که نگذارند دولت کارش را درست انجام دهد. می‌خواهند فضای عمومی جامعه را علیه ایشان بشورانند. به نظر من جز این دو مورد دلیلی برای این کار وجود ندارد. چون دولت کار‌های زیادی کرده، اقدامات خوبی انجام داده و قدم‌های خوبی برداشته است. هرگونه اقدامی که در مقابل این دولت صورت می‌گیرد، یا از جهالت یا از عداوت حکایت می‌کند.

* (در پاسخ به این سوال که با توجه به موضوعاتی که امروز مطرح می‌شوند، شما دلیل بالا رفتن قیمت بقیه اقلام مانند نان و سایر اقلام را چه می‌دانید؟): دلیل آن روشن است. مجلس قیمت گندم را دو برابر افزایش داد، تا کشاورزان برای کشاورزی تشویق شوند. خب اگر قیمت گندم بالا رفت، قیمت آرد بالا می‌رود. اگر قیمت آرد بالا رفت، نه تنها قیمت ماکارونی بالا می‌رود، بلکه قیمت نان هم بالا می‌رود، تا الان دولت اجازه نداده است. چون نان نیاز ضروری زندگی مردم است. علاوه بر این، سال گذشته خرید‌هایی برای گندم صورت گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج