۱۲۱۴۵۲۵
۲۱۶
۲۱۶
پ

احتمال سقوط قیمت نفت در بازار جهانی

عدم توانایی برخی از اعضا اتحادیه اروپا در تحریم نفت و گاز روسیه و خرید آن به قیمت‌های پایین هم از سوی اعضا این اتحادیه و هم از سوی سایر کشورهای آسیایی و از طرف دیگر تحریم‌های گسترده روسیه توسط رهبران اتحادیه اروپا منجر به سقوط قیمت نفت خواهد شد.

قرن نو:‌ عدم توانایی برخی از اعضا اتحادیه اروپا در تحریم نفت و گاز روسیه و خرید آن به قیمت‌های پایین هم از سوی اعضا این اتحادیه و هم از سوی سایر کشورهای آسیایی و از طرف دیگر تحریم‌های گسترده روسیه توسط رهبران اتحادیه اروپا منجر به سقوط قیمت نفت خواهد شد.

یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت معاملات نفت خام معیار در هفته های گذشته، نگرانی بازار در مورد ممنوعیت صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا بوده است. قبل از حمله به اوکراین، اروپا حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام از روسیه و ۱.۵ میلیون بشکه دیگر فرآورده های نفتی، عمدتا گازوئیل، از این کشور وارد می‌کرده است.

حذف این عامل ترس خاص در قیمت نفت باعث می شود قیمت نفت در طول سال جاری به سطح قبل سپتامبر ۲۰۲۱ برگردد که حدود ۶۵ دلار در هر بشکه نفت برنت بود.

دلیل اصلی اینکه چرا ممنوعیت نفت (یا گاز) روسیه به طور گسترده رخ نخواهد داد این است که این ممنوعیت مستلزم حمایت یکپارچه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است. حتی قبل از نشست ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ۸ مه برای بحث در مورد پیشبرد ممنوعیت نفت روسیه، مجارستان و اسلواکی به صراحت اعلام کرده بودند که قرار نیست به آن رای مثبت دهند.

بر اساس ارقام آژانس بین المللی انرژی مجارستان ۷۰۰۰۰ بشکه در روز یا ۵۸ درصد از کل واردات نفت خود را در سال ۲۰۲۱ از روسیه وارد کرد، در حالی که این رقم برای اسلواکی حتی بیشتر از این بود و ۱۰۵۰۰۰ بشکه در روز معادل ۹۶ درصد کل واردات این کشور بود.

کشورهایی که به شدت به خط لوله دروژبای جنوبی روسیه که از اوکراین و بلاروس می گذرد متکی هستند نیز به صراحت اعلام کرده اند که مایل به حمایت از ممنوعیت صادرات نفت روسیه نیستند، که مهمترین آنها جمهوری چک (۶۸۰۰۰ بشکه در روز یا ۵۰ درصد) بوده است و بلغارستان که تقریباً به طور کامل به تامین گاز از غول نفتی دولتی روسیه وابسته است و تنها پالایشگاه آن متعلق به غول نفتی دولتی روسیه، لوک اویل است که بیش از ۶۰ درصد از کل سوخت مورد نیاز خود را تامین می کند.

از دیگر کشورهای عضوی که به ویژه به واردات نفت روسیه وابسته هستند می توان به لیتوانی (۱۸۵۰۰۰ بشکه در روز یا ۸۳ درصد از کل واردات نفت آن در سال ۲۰۲۱) و فنلاند (۱۸۵۰۰۰ بشکه در روز یا ۸۰ درصد از کل واردات نفت این کشور) اشاره کرد. پیشنهادهای مصالحه ای که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده است؛ اجازه داده شده است به مجارستان و اسلواکی برای ادامه استفاده از نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴.

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد به دنبال فرمان ۳۱ مارس امضا شده توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خریداران باید به روبل برای گاز و نفت روسیه از طریق مکانیسم جدید تبدیل ارز پرداخت کنند یا خطر تعلیق عرضه را به جان بخرند.

رقابت چین و هند برای خرید نفت خام روسی

تا کنون، این هند بوده است که به خرید نفت خام روسیه با تخفیف شدید، روی آورده بود و این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده بود که آیا مسکو می‌تواند یک چرخش جامع به آسیا داشته باشد یا خیر. با این حال، این هفته، چین بود که سرفصل خبرها شد و پکن مذاکرات مستقیم دولت با دولت را برای خرید نفت خام با تخفیف برای «پر کردن ذخایر استراتژیک» خود آغاز کرد.

این موضوع، علی‌رغم چشم‌انداز بازگشایی قریب‌الوقوع چین، فشار نزولی به قیمت نفت اضافه کرد زیرا قیمت نفت برنت تا روز جمعه به حدود ۱۱۲ دلار در هر بشکه رسید.

خیز اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی خود به روسیه

کمیسیون اروپا از طرح ۲۲۰ میلیارد دلاری خود برای پایان دادن به اتکای خود به سوخت های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ رونمایی کرد که شامل ۱۲۰ میلیارد دلار برای پروژه های تجدیدپذیر جدید، ۳۰ میلیارد دلار برای شبکه های برق و ۵۹ میلیارد دلار برای صرفه جویی در انرژی و پمپ های حرارتی است.

آمریکا تحریم‌های ونزوئلا را کاهش می‌دهد

دولت بایدن قصد دارد به شرکت‌های اروپایی که هنوز در ونزوئلا فعال هستند اجازه دهد نفت بیشتری را به این قاره هدایت کنند، در حالی که شرکت بزرگ نفتی آمریکا، شورون اجازه خواهد داشت برای از سرگیری فعالیت‌ها در این کشور آمریکای لاتین مذاکره کند.

مسکو می گوید تعرفه ها باعث افزایش قیمت ها می شود

مقامات ارشد روسیه مدعی شدند که پیشنهاد ایالات متحده برای اعمال تعرفه بر نفت روسیه باعث می شود که خریداران مجبور به پرداخت بیشتر شوند زیرا هزینه تعرفه به قیمت نهایی تبدیل می شود.

سازمان ملل خواستار پایان جهانی یارانه سوخت است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از همه دولت‌ها خواست تا به یارانه سوخت‌های فسیلی که به ۵۰۰ میلیارد دلار در سراسر جهان رسیده است، پایان دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج